Wat is de waarde van een boom?

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.373
1.166
Nootdorp
Vanuit mijn werk was ik vandaag bij het Norminstituut Bomen. Deze organisatie stimuleert en adviseert de overheid over de bomenpopulatie.. Aangezien de ondergrond vol licht met leidingen, rioleringen, kabels, internet etc. is er bijna geen plaats meer om een boom te plaatsen. En deze organisatie ontwikkeld standaarden om dit wel mogelijk te maken. In het gesprek kwam ook de 'waarde' van een boom ter sprake. Hieronder een tabelletje. Dan weet je wat de waarde is van jouw boom in de achtertuin. (en daaruit kan je meteen concluderen dat de houtprijs nog veel verder omhoog kan).

1772475243725.png

Dit boek bevat 300 pagina's over het poten, beheren, onderhouden, taxeren en verplaatsen van bomen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
653
153
Oss
Ik heb het gisteren opgezocht. Blijkbaar heeft de een boom in mijn tuin
een waard van 120,00euro par jaar. Misschien zelfs nog meer want hij is veel groter als de maximal toegestaan grote die ik moest invullen.

Volgens mij is dit niet relevant.
Voor jou misschien voor mij is het misschien kachelhout of misschien wil ik hem niet eens al was het voor niets. Kost me misschien wel eens geld om te onderhouden of is sta in de weg.
Zal wel om economische waarde

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.025
452
RegioRotterdam
Zal gaan om sommetje: traject voor nieuwe riolering loopt waar boom staat: 2 mogelijkheden: boom rooien of de riolering een bocht laten maken om de boom heen. Wat die extra bocht in de riolering kost hoor je van de aannemer. Met deze tabel kun je die meerprijs afzetten tegen het verlies van de boom. Daar komt natuurlijk de kosten van rooien bij, maar de opbrengst van het hout kun je dan weer aftrekker, en de besparing op onderhoud..

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.277
2.978
Klein-Brabant, Vlaanderen
en net op dit ogenblik hangt in onze gemeente een aanvraag uit om 2 lindes van 80 jaar oud te rooien, zodat er plaat is voor een nieuwbouw
er zijn alternatieven waarbij die monumenten gespaard worden
of ze nog verplaatsbaar zijn, weet ik niet
jij wel ?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.