Wat deed ik hier verkeerd? MDF plank buigt door.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
De achterwand is een MDF van zo'n 4 of 6 mm dik. Als ik de plank over de volledige lengte van 96.5 cm in de achterwand nagel, is dat een optie?
het maakt zeker verschil als je hem ook aan de achterwand vastzet.
of het voldoende is moet je proberen (de kast is vrij diep.)

Wat de verf betreft ben ik het met je vrouw eens gebruik de zelfde verf als je gaat schilderen..
(schilder de hele kast over als ze heel kritische is elke verf verkleurd)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
OK, dan koop ik best een vierkante latje want heb niet genoeg van de dikke plank. Wat is de aangeraden dikte ajb? Hoe minder hoe beter voor het kleine vakje.
als je over dikte spreek, dan zitten we bij de terminologie om de afmetingen van een stuk hout te benoemen
daar gaan we nu niet verder op in gaan

ik veronderstel je met dikte de na plaatsing vertikale hoogte bedoelt
juist die zorgt voor stijfheid
dat kleine vakje heeft op zich weinig hoogte
dus een verstijving daar zal wschlk te weinig bruikbare hoogte over laten
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat is een stijltje? Google brengt geen raad.
WIJ brengen wel raad
een stijl is simpelweg een stuk hout dat vertikaal staat
als je een mdf van horizontaal 100 cm hebt, dan kan je de doorbuiging beperken door in het midden een vertikaal stukje hout te zetten
daardoor knip je 100 cm overspanning tot 50 cm terug
zet op de liggers (= plankjes) ook vijzen vanuit de achterwand
eigenlijk is het ontwerp fout
boven de 60 cm moet je zeker op de stijfheid van de schappen letten
tot 60 cm speelt ook altijd het materiaal mee
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
De achterwand is een MDF van zo'n 4 of 6 mm dik. Als ik de plank over de volledige lengte van 96.5 cm in de achterwand nagel, is dat een optie?
mijn verontschuldigingen vooraf
de opbouw + het gebruik van nagels roept bij mij de ikea-bouwsels op
toegegeven, ze zijn kwaliteit/prijs
ipv nagels zou ik vijzen gebruiken
best voorboren
en zien dat je niet naast de schappen zit
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
418
154
die 2 mm gaat enkel van er naar te kijken al doorbuigen
pak zo'n latteke van 1 m
ondersteun de uiteinden
het zakt van zijn eigen al door
Op zichzelf wel, ja. Maar als die lat op een starre manier aan de onderkant wordt bevestigd (schroeven bij voorkeur), wordt dat latje bij doorbuigen op trek belast, en is de constructie ineens heel veel stijver. Zo worden betonnen overspanningen bijvoorbeeld verstevigd.
 

jorisvh

Post veel
Voor je iets gaat doen, krijg je de plank weer recht? Ik heb daar zo m'n twijfels, maar wie weet.
omdraaien en wachten 😂
Mijn dunste plank is 12 mm maar volgens de sagulator kan zelfs deze de vereiste 10kg dragen
is het plan niet om die plank verticaal te zetten, tegen de achterwand?
dan moet je depth (front to back) en thickness omdraaien in die calculator.
dan wordt de doorbuiging (140/12)^2 ~ 136 keer kleiner
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
25
13
Wezep
In plaats van een stijl die de volledige diepte van de kast is zou je eventueel ook nog een stijl / balkje voor in de kast kunnen plaatsen waar je de planken aan bevestigd. Als je ze dan ook achterin bevestigd aan de achterwand. Uitdaging is wel dat je dan al je planken een inkeping voor deze balk moet zagen. Zelf zou ik er voor kiezen om hem dan uit het zelfde soort hout als je plank boven de kast te doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
In plaats van een stijl die de volledige diepte van de kast is zou je eventueel ook nog een stijl / balkje voor in de kast kunnen plaatsen waar je de planken aan bevestigd. Als je ze dan ook achterin bevestigd aan de achterwand. Uitdaging is wel dat je dan al je planken een inkeping voor deze balk moet zagen. Zelf zou ik er voor kiezen om hem dan uit het zelfde soort hout als je plank boven de kast te doen.
is het mogelijk om stijl(tjes) te plaatsen die telkens even hoog zijn als de beoogde (vertikale) ruimte tussen de schappen ?
die hoeven zelfs niet vastgevezen te worden
gewoon recht boven mekaar er tussen
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
Een welgemeende dankjewel aan ZotVanHout en alle anderen om mee te denken. Grappig hoeveel tijd ik stak in het ontwerp van deze kast om die dan alsnog fout te maken.

Net terug van de bouwmarkt. Plat staal buigt inderdaad vanzelf, en enkel de T-profielen zijn geschikt maar erg duur. Dan ben ik beter gediend met een hardhouten balk van diezelfde verticale hoogte die makkelijker is te bevestigen. Ik heb wat zitten rekenen, en enkel hardhout/eik met een dikte van min. 20 mm was OK voor een belasting van 20 kg op die breedte, dus nam ik er eentje van 21 x 44 mm.

Dat zal voor de onderste plank op de Ikea manier moeten gebeuren met nagels, omdat, itt schroeven, ik dan niet moet opvullen/verven. Plus ik maak ze aan de achterkant vast. Voor de bovenste plank zal ik een stijltje gebruiken aan de voorkant, en het schap vastnagelen aan de achterkant, omdat een horizontale ondersteuning met 21 mm te veel hoogte/functionaliteit wegneemt.

Ik post zeker nog de foto's. Afhankelijk van hoe enthousiast jullie dan nog zijn, is koffie met biscuit zeker een optie (eens mijn net geadopteerde herdershond wat beter opgevoed is, en bezoek toelaat). :sneaky::coffee:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.334
2.878
Gaanderen
Ik had 15 jaar geleden dezelfde ervaring opgedaan met mijn boekenkast. Planken waren ruim 90 cm lang. Eerst heb ik de planken enkele keren per jaar gedraaid. Later heb ik de gehele kast vermaakt. De nieuwe tv was een stuk groter. Toen heb ik aan de voorzijde van de planken een 3 cm mdf er haaks opgeschroefd. Probleem opgelost. Wel waren mijn planken niet echt diep ( een 30 cm)en paste deze oplossing prima bij de stijl van de kast.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
plat staal kan wel maar dan moet je dit tegen de voorkant schroeven zodat het moet buigen over de breedte in plaats van de dikte.

eventueel kan je eerst 3 cm van je plank zagen
plaatstaal met deuvers er tegen en dan het strookje er weer tegenaan zodat het vrijwel onzichtbaar in de plaat is opgenomen>

maar persoonlijk zou ik er een stukje rondhout (stijltje) tussen zetten zoals ook al in post #5 aangegeven
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
Grappig hoeveel tijd ik stak in het ontwerp van deze kast om die dan alsnog fout te maken.
denk niet dat bij ons het 1ste ontwerp recht in de roos was

enkel hardhout/eik met een dikte van min. 20 mm was OK
had ik met meters liggen . . .
allemaal restjes
en a'pen is ff starten + uitbollen

koffie met biscuit zeker een optie
wanneer een klant mij koffie aanbiedt, dan heeft die het vlaggen
ik vraag altijd melk + suiker
+ een lepeltje (wie amper suiker in huis heeft, denkt er niet aan dat je die ook moet roeren)
over een koekje durf ik niet te spreken
mooi dat je dat er ineens bij legt
(y)
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Is het geen idee om simpelweg een stalen latje van een 2 mm dik onderaan op de planken te lijmen?
nee, tenzij je er eentje neemt van 2mm (of 3mm) dik en minstens 10mm breed en dat dan vertikaal plaatst.

Je zou kunnen overwegen om de plank om te keren zodat ze terug vlak trekt, op 1/3 van de voorzijde (parallel met de voorkant) een sleuf in de plank te frezen waar dat stalen latje zo precies mogelijk in past (max de helft van de plank infrezen, als je het latje in de juiste kleur meeschildert mag het desnoods wat uitsteken, vastlijmen met epoxy).
Als je dan de legplank ook nog eens in de achterwand op de juiste hoogte ondersteunt (met twee of drie plankdragertjes) of vastzet (met één of twee deuveltjes, schroefjes, nageltjes... wat meer naar het midden dan telkens op 1/3) dan ga ik ervan uit dat die mooi blijft liggen.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
171
54
Delft
Op zichzelf wel, ja. Maar als die lat op een starre manier aan de onderkant wordt bevestigd (schroeven bij voorkeur), wordt dat latje bij doorbuigen op trek belast, en is de constructie ineens heel veel stijver. Zo worden betonnen overspanningen bijvoorbeeld verstevigd.
Even voor iedereen die dit tegenspreekt, Paul90 heeft gewoon gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
Even voor iedereen die dit tegenspreekt, Paul90 heeft gewoon gelijk.
Hij heeft gelijk maar evengoed gaat het bij een plankje mdf van een meter met een dikte van 18mm niet voldoende werken met gewoon een paar schroeven die amper vlees hebben om vast te komen
dan moet je hem lijmen met bijvoorbeeld epoxy en het liefst met een kleine voorspanning in het staal zodat hij een klein beetje opbuigt.


en dan nog is het zelfde stripje op zijn kant veel stijver
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.