Wat deed ik hier verkeerd? MDF plank buigt door.

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
De twee schappen van mijn zelfgemaakte koffiekast hangen door. De onderste plank is uitneembaar en kon ik terug recht krijgen. Het materiaal is 18mm MDF en de planken zijn 96.5 x 42.5 cm.

20240821_091513.jpg

Ik zie geen optie "MDF' op de sagulator maar keek dit indertijd wel na, en er ligt amper gewicht op die plank; zo'n 5 à 7 kg max. Ik bracht (grond)verf aan op beide kanten. Ik snap het niet. Is dit waarom vaak multiplex wordt gebruikt?

Wat is de oorzaak en wat kan een elegante oplossing zijn? Ik zou verticale ondersteuning kunnen toevoegen maar dan worden de vakjes kleiner en moet ik terug een pot verf van €50 kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.524
716
Enschede
ingoogni.nl
MDF zakt bij voldoende overspanning al door zonder dat er iets op staat (is ook kwaliteitsafhankelijk, HDF is een stuk beter). De oplossing geef je zlf al aan, de overspanning gering houden.

Je zou ook kunnen proberen om de planken stijver te maken, bijvoorbeeld over de lengte een U-profiel infrezen en monteren. Of, de voor en achterkant opdikken met een strip multiplex (komt wel die pot verf weer om de hoek kijken)
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
Hartelijk dank voor de reactie. Is het een oplossing om de twee planken uit te nemen en te vervangen door 22 mm multiplex? Die pot verf is dan maar de prijs die ik betaal. Lijkt me makkelijker en eleganter dan bv alu ondersteuning van de overspanning.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
70
27
Als je al multiplex hebt van 22mm zou dat een prima optie zijn. Das best dik ook.

En 50 euro verf? Ik zou voor binnen een iets goedkoper potje halen 🙂
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.161
435
Zit de plank ook aan de achterwand vast?

Je kan de ondersteuning ook van iets anders maken dan mdf.
een mooi stukje rondhout in de olie werkt net zo goed en dan hoeft je niet te schilderen
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
Het moet de juiste verf zijn, zegt mijn vrouw.;)
De plank zit niet aan de achterwand vast.

Als ik één alu U-profiel van 20x20x965x1 mm infrees in het midden en dit profiel vastmaak aan de plank, is het dan voldoende om de plank aan de zijwanden van de kast vast te maken om deze plank te verstijven of moet ik ook het alu profiel aan beide kanten vastzetten met een bracket?

Ik denk ook de tweede plank nog te kunnen uitnemen als ik de houfiller wegschuur die de ingezonken vijs verbergt.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Neem aan dat die deurtjes links er normaliter voor zitten.
Dan kun je in het midden een stijltje onder je plank zetten, en plank ook aan achterwand vastzetten
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
Zit de plank ook aan de achterwand vast?

Je kan de ondersteuning ook van iets anders maken dan mdf.
een mooi stukje rondhout in de olie werkt net zo goed en dan hoeft je niet te schilderen
De achterwand is een MDF van zo'n 4 of 6 mm dik. Als ik de plank over de volledige lengte van 96.5 cm in de achterwand nagel, is dat een optie?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.242
593
Als het middenvak minder diep mag zijn, zet dan een plank van de juiste breedte op zijn kant en op enige afstand van de achterwand vast tussen de beide doorhangende planken. Zo creëer je een houten IPE profiel, dat gaat nooit meer doorhangen. De lage plank kan van onderuit worden geschroefd zonder dat dit zichtbaar wordt. De hoge plank verbinden met lijm / deuvels / lamello's of een hoekprofieltje aan de onzichtbare achterkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en wijk0983

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
76
34
Zuid Holland
MDF is simpelweg niet zo stijf en het heeft ook last van kruip. Multiplex is al beter, maar nog steeds niet optimaal voor de stijfheid. De helft van de vezels in een multiplex plaat staat dwars op de lengte richting en helpt dus niet mee met stijfheid tegen buiging. Een timmerpaneel van massief grenen of vuren waarbij de vezels in lengte richting van de plank lopen is nog stijver als multiplex.

De planken aan de achterwand vast maken gaat zeker helpen, maar wellicht blijft de niet ondersteunde voorste rand nog steeds een beetje doorhangen.

Een tussenschot in het midden van de kast helpt heel erg goed.

Als je een profiel gaat infrezen, neem dan geen alu maar liever staal. Staal is veel stijver dan alu.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
Als het middenvak minder diep mag zijn, zet dan een plank van de juiste breedte op zijn kant en op enige afstand van de achterwand vast tussen de beide doorhangende planken. Zo creëer je een houten IPE profiel, dat gaat nooit meer doorhangen. De lage plank kan van onderuit worden geschroefd zonder dat dit zichtbaar wordt. De hoge plank verbinden met lijm / deuvels / lamello's of een hoekprofieltje aan de onzichtbare achterkant.
Erg interessant dit. Ik heb een nagelpistool liggen met fijne 'afwerknageltjes' dus de bovenste en onderste plank aan elkaar schieten lijkt mij prima. Maar .. de bovenste plank is vasgeschroef (enkel) aan de zijkant, en de onderste ligt op van die typische uitneembare wandplankdragers. Ik zal gelijk ook alle planken aan de dunne 4 mm MDF achterwand vastmaken, maar lukt deze techniek ook met die onderste 'losliggende' plank? Wellicht wel, maar toch even polsen. Hartelijk dank voor de reactie.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
Bedankt iedereen voor de fijne discussie. De plank kreeg ik inderdaad nog recht. De bovenste zal ik ondersteunen vooraleer een tussenschot/houten lat over de breedte in hout te zetten.

Ik heb twee planken die zouden kunnen dienen uit de bouwmarkt. Ik denk dat het vuren is?

20240821_110458.jpg

Mijn dunste plank is 12 mm maar volgens de sagulator kan zelfs deze de vereiste 10kg dragen:

Screenshot_20240821_110444_Samsung Internet.jpg
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
OK, dan koop ik best een vierkante latje want heb niet genoeg van de dikke plank. Wat is de aangeraden dikte ajb? Hoe minder hoe beter voor het kleine vakje.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
66
14
Antwerpen
Is het geen idee om simpelweg een stalen latje van een 2 mm dik onderaan op de planken te lijmen?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.254
395
Etten-Leur
De twee schappen van mijn zelfgemaakte koffiekast hangen door. De onderste plank is uitneembaar en kon ik terug recht krijgen. Het materiaal is 18mm MDF en de planken zijn 96.5 x 42.5 cm.

Bekijk bijlage 146843

Ik zie geen optie "MDF' op de sagulator maar keek dit indertijd wel na, en er ligt amper gewicht op die plank; zo'n 5 à 7 kg max. Ik bracht (grond)verf aan op beide kanten. Ik snap het niet. Is dit waarom vaak multiplex wordt gebruikt?

Wat is de oorzaak en wat kan een elegante oplossing zijn? Ik zou verticale ondersteuning kunnen toevoegen maar dan worden de vakjes kleiner en moet ik terug een pot verf van €50 kopen.
De overspanning van bijna 1 meter is te groot voor dit materiaal. Oplossing middenstijl plaatsen aan voor en achterkant en daar planken mee verbinden of ‘divider’ in het midden tussen de planken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.