Gezocht: zeer ervaren houtbewerkers / adviesgevers
Hallo lezers.
(Dit is voor mij nieuw dus ik hoop dat ik dit onderwerp een beetje plaats conform de regels.)
Al jaren maak ik allerhande dingen rondom huis. Dit keer iets groter, massief en dus prijzig!
Het liefst maak ik het dus in een keer goed...
Het is een keukenkast op wielen bestaande uit 2 ruimtes met de volgende gegevens:
Kastje links 30cm breed, rechts 60 cm.
Hoogte houtwerk 70 cm (wielen 15cm/draaagkracht 100kg/wiel)
Breedte bodem 90cm
Breedte blad 90cm met kleine overstek
Zoals in de bijlage maar dan in massief hout:
Houtkeuze: ik ging voor Beuken maar ben overgestapt op Esdoorn ivm de rust van het hout.
Ik wil het hout allemaal kops op elkaar zetten en verlijmen met lamello’s (planken dus vertikaal).
Planken 10cm breed, ca. 20/22 dik
Fronten van de lade’s ook vertikaal (d.w.z. links 3 planken/rechts 6)
1 front voor de onderste 2 lades en 1 front voor de bovenste la (zowel links als rechts
Omdat het anders onmogelijk recht blijft zeggen ze op de houtbewerkingscursus:
1) In max. 5cm breed te werken
2) Bovendien zeggen ze dat ik de voorkant alleen met een frame recht kan houden. Ik denk hier echter aan een verdekte zwaluwstaart dus frezen en een latje erin.
Aangezien ik dat niet kan geloven omdat ik dat al vaker heb gezien (in beuken nog wel) is mijn verzoek:
1) Moet ik terug naar 5 breed?
2) Kan ik de voorkant recht houden op een andere manier dan met een frame?
3) Hoe werkt zo’n verdekte zwaluw precies? Frezen en opvullen? Of komt hier iets meer kijken?
Ik hoop dat iemand een onderbouwd advies kan geven..
Attached files
Hallo lezers.
(Dit is voor mij nieuw dus ik hoop dat ik dit onderwerp een beetje plaats conform de regels.)
Al jaren maak ik allerhande dingen rondom huis. Dit keer iets groter, massief en dus prijzig!
Het liefst maak ik het dus in een keer goed...
Het is een keukenkast op wielen bestaande uit 2 ruimtes met de volgende gegevens:
Kastje links 30cm breed, rechts 60 cm.
Hoogte houtwerk 70 cm (wielen 15cm/draaagkracht 100kg/wiel)
Breedte bodem 90cm
Breedte blad 90cm met kleine overstek
Zoals in de bijlage maar dan in massief hout:
Houtkeuze: ik ging voor Beuken maar ben overgestapt op Esdoorn ivm de rust van het hout.
Ik wil het hout allemaal kops op elkaar zetten en verlijmen met lamello’s (planken dus vertikaal).
Planken 10cm breed, ca. 20/22 dik
Fronten van de lade’s ook vertikaal (d.w.z. links 3 planken/rechts 6)
1 front voor de onderste 2 lades en 1 front voor de bovenste la (zowel links als rechts
Omdat het anders onmogelijk recht blijft zeggen ze op de houtbewerkingscursus:
1) In max. 5cm breed te werken
2) Bovendien zeggen ze dat ik de voorkant alleen met een frame recht kan houden. Ik denk hier echter aan een verdekte zwaluwstaart dus frezen en een latje erin.
Aangezien ik dat niet kan geloven omdat ik dat al vaker heb gezien (in beuken nog wel) is mijn verzoek:
1) Moet ik terug naar 5 breed?
2) Kan ik de voorkant recht houden op een andere manier dan met een frame?
3) Hoe werkt zo’n verdekte zwaluw precies? Frezen en opvullen? Of komt hier iets meer kijken?
Ik hoop dat iemand een onderbouwd advies kan geven..
Attached files