Wanneer en hoe lagers vervangen?

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Ik heb recent een Inca zaagtafeltje gekocht. Hij trilde nogal heb al verschillende dingen verbeterd; nieuwe riem, bevestigingsmoeren natrekken, speling van de achterste poelie (die ik niet gebruik) opheffen... het verbetert wel maar het trillen blijft. Door de riem los te koppelen heb ik het idee dat de trilling uit de motor komt, voel het vooral als de motor aan staat, als ik 'm uit zet draait ie rustiger uit, maar het kan ook zijn dat dat door het toerental komt.

Bij het ronddraaien van de as hoor ik een heel licht kraakje. Het achterste lager ziet er erg droog uit, voorste kan ik nu niet bij omdat ik de spie niet uit de as krijg.

Zouden jullie hier de lagers (laten) vervangen?

1000009185.jpg

1000009186.jpg
1000009187.jpg

1000009184.jpg
 

Bijlagen

  • 1000009187.jpg
    1000009187.jpg
    112,6 KB · Weergaven: 9

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
902
70
Veldhoven
Als ik dit zo lees en de foto's zie, dan zou ik inderdaad de lagers vervangen.
Heb ik vroeger in mijn tijd als scheepswerktuigkundige genoeg gedaan.
De spie krijg je er wel uit met een fijn beiteltje.
Als je in mijn buurt woont (Veldhoven) wil ik je wel helpen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Als je hem toch al zo ver uit elkaar hebt, is het wel makkelijk om er gelijk 2 nieuwe lagertjes op te doen. Volgende keer de spie er eerst uit halen, voordat je de motor uit elkaar haalt. Even met een scherpe vlechttang pakken en je scharniert hem er zo uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf en Hed

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Mooi. Ik kreeg de spie er echt niet uit, bij gebrek aan vlechttang een nijptang gebruikt, maar geen geluk. Heb m nu langsgebracht bij een bedrijf dat verbrandingsmotoren reviseert, die kijken er naar op voorwaarde dat ik geen haast heb en ze er niet mega veel werk in steken.

In overig nieuws: er zat een driepolige overstroombeveiliging / motorstarter op de zaag, tot mijn verbazing schakelde die ook randaarde af. Op zich kan er weinig mis gaan als je fase en nul ook al afschakelt, maar ik ga de randaarde toch permanent aansluiten....
1724958538812.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Een vlechttang of moniertang wordt vaak als nijptang gebruikt. Deze knipt beter maar je hebt een kleiner hefboom. Ik gebruik alleen maar een moniertang. Het lijkt erop dat ze aarde en nul ook als fase gebruiken.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Het motorrevisiebedrijf heeft de lagers eraf gekregen én de spie eruit. Meteen nieuwe dichte lagers erbij geleverd. Lagers eraf halen had ze alsnog flink werk gekost, warmtebehandeling moeten doen, dus was alsnog een aantal tientjes werkplaatstarief kwijt.
Nu voorbereiden om de nieuwe er weer op te zetten....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Als ze de oude er af persen, is het 5 minuten werk om de nieuwe er weer op te persen. Waarom hebben ze dat niet gelijk voor je gedaan?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Als ze de oude er af persen, is het 5 minuten werk om de nieuwe er weer op te persen. Waarom hebben ze dat niet gelijk voor je gedaan?
Wouden ze wel doen hoor, koste dan wel weer 30 Euro meer. Dus dat heb ik maar afgewezen. Ik denk dat ik daar uit ga komen. Als ik het goed begrijp: rotor in de vriezer, lagers op 70 graden in de oven, en dan recht persen. Met de bankschroef thuis, of op werk met een grote pers. Lageropening is 25mm, dus ik kan redelijk eenvoudig met een forstnerboor een aanslagblok maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Asje onder de pers, lagertje om de as, stukje pijp in de maat van de binnenring en ,je perst hem er zo op. Je hoeft niets warm of koud te maken. Asje omdraaien en het zelfde riedeltje nog een keer. 5 minuten tops.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Dat klinkt beter dan ik gehoopt had! Ga het morgen doen.
Denk trouwens dat je watertandend door die werkplaats was gelopen @chevy66 ... prachtige groene machines en hulpstukken links, rechts, voor en achter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Ik heb ook wat groene machines, Ik heb alleen momenteel weinig tijd om er wat mee te doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.051
Riemst
Mooi. Ik kreeg de spie er echt niet uit, bij gebrek aan vlechttang een nijptang gebruikt, maar geen geluk. Heb m nu langsgebracht bij een bedrijf dat verbrandingsmotoren reviseert, die kijken er naar op voorwaarde dat ik geen haast heb en ze er niet mega veel werk in steken.

In overig nieuws: er zat een driepolige overstroombeveiliging / motorstarter op de zaag, tot mijn verbazing schakelde die ook randaarde af. Op zich kan er weinig mis gaan als je fase en nul ook al afschakelt, maar ik ga de randaarde toch permanent aansluiten....
Bekijk bijlage 147199
Om de goede werking te garanderen moet de stroom door de drie aansluitingen vloeien. Je moet dus twee polen in serie aansluiten. Dat wil zeggen: links onder verbind je met een stukje draad met de middelste boven. De vertrekkende bruine draad in het midden onder. Aarding onderbreken is uiteraard zinloos, gevaarlijk en dus verboden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Zo. Lagers er weer op, spie erin, poelie opnieuw geplaatst en toch de condensator vervangen. Al met al maakt hij daarmee ook minder lawaai bij het opstarten, als de aanloopconsensator actief is.


1000009476.jpg



1000009483.jpg

Motor opnieuw gemonteerd, heb de motorstarter er uit gelaten, maar wel een nullastschakelaar erop gezet. Draait niet trillingsvrij, maar stukken beter dan eerder. Ondertussen ook een nieuwe zaaggeleider van Marktplaats gehaald.
Voor mijn huidige blad mist nu vooral een spouwmes. Gelukkig al een hele bibliotheek met 3Dprinter bestanden gevonden die ik daarvoor kan gebruiken. Achteraf was het toch goedkoper om een "completere" set te kopen, maar wel weer een hoop geleerd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Volgens mij wordt bij deze motor de condensator niet afgeschakeld, Dus is geen startcondensator. Waarom heb je de grote poelie niet gebruikt? Die geeft een wat hoger toerental op je zaag as. Spouwmes niet te moeilijk over doen en gewoon uit een oud zaagblad slijpen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Volgens mij wordt bij deze motor de condensator niet afgeschakeld, Dus is geen startcondensator. Waarom heb je de grote poelie niet gebruikt? Die geeft een wat hoger toerental op je zaag as. Spouwmes niet te moeilijk over doen en gewoon uit een oud zaagblad slijpen.
Ja, wordt wel ageschakeld:

1000008885.jpg
1725800231699.jpg

Die andere poelie zit te ruim op de as (heeft beetje speling op as en spiebaan), en geen mogelijkheid om een setscrew in te zetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Borgboutjes kan je gewoon in de ziel van de v poelie boren . Zo'n schakelmechanisme ben ik nog nooit tegen gekomen. Is het een soort thermische timer?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
617
323
Zo'n schakelmechanisme ben ik nog nooit tegen gekomen. Is het een soort thermische timer?
Ja, in het midden zit een bimetaal spiraaltje, onder de hele constructie zit een anker dat aangetrokken wordt bij de eerste 1-2 seconden van bedrijf.
Ik kwam er ook achter dat als de condensator afgeschakeld wordt er nog flink wat spanning op kan staan :geek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.