Wandlampje

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
13
0
Ik wil graag zelf een wandlampje maken gelijkaardig aan deze . Zonder snoer, want er zit al een lichtpunt waar ik het wil hangen. Heb een ontwerpje bedacht, opmerkingen welkom. Hiervoor komt dan uiteraard het figuurtje.
IMG_20201016_204243.jpg
A komt tegen de muur, met een opening 2 voor de draden uit de muur. Opening 1 voor de E14 fitting. Wat zou de beste manier zijn om Z1, Z2 en O vast te maken aan A? Lijmen + nagelen?
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Voor een lampje waar geen gewicht op komt zaak lijm voldoende zijn. Ook al lijm je op kopshout. Als je ze ook op A vastlijmt dan zit het helemaal stevig.

Gebruik goed droog hout om scheuren en open trekken van naden te voorkomen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Lijmen en deuveltjes.
Maar wel apart dat z1 en z2 een andere maat hebben en O en het plankje met gat 1 ook.
Zelf zou ik z1 en z2 even groot maken en over de achterwand laten vallen, zodat z1 en z2 tegen de muur aan liggen.
Misschien O in verstek op z1 en z2 monteren.. Of anders O tussen z1 en z2 laten vallen.
Maar goed, dat zijn mijn bedenksels hoor.
 

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
13
0
Oh ja, dat is een fout in mijn schets merk ik nu. Z1 en Z2 moeten inderdaad even groot zijn. Voor O wist ik niet zeker wat het beste zou zijn, tussen Z1 en Z2 laten vallen of niet.

Ik dacht aan multiplex als materiaal. Liefst zo dun mogelijk, maar weet hier ook niet goed wat werkbaar zou zijn. Geen ervaring hier, dit is de eerste stap in mijn leerproces :D .
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ik zou 12 mm berken multiplex gebruken. Door de doos constructie krijg je sowieso een stevig geheel.
Ik zou A O en het plankje met gat 1allemaal even breed maken, dat werkt het makkelijkst.
En dan A O en het plankje met gat1 tussen Z1 en Z2 lijmen. Dat is sterk zat.
Wil je toch voor zekerheid wat extra verbindingen dan kan je na het lijmen vanaf zijkanten gaatjes boren in de horizontale plankjes en daar deuveltjes in lijmen. Dan de deuveltjes vlak zagen met de zijkanten.
Die zijn dan inderdaad zichtbaar, maar dat heeft wel wat decoratiefs. Vind ik :)
Je kan ook sate prikkers als deuvels gebruiken. Die zijn niet zo dik,is misschien mooier. Ze hoeven toch niks te houden.
 

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
13
0
Super, bedankt. Ik dacht aan dit om het figuurtje aan deze box te bevestigen, maar 100mm lijkt me veel te groot. Iemand met een ander idee?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Vier spijkertjes. Er gaat toch niemand aan hangen?
Of een kleine ' french cleat'. Even kijken op internet.
Of een magneet snapper
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ja. Daarna verzinken, plamuren en aflakken.
Maar je kan ook een van de andere ideeen gebruiken.

Of op de achterkant van de afbeelding een plankje lijmen met de breedte van O en A en daar een magneetsnapper op schroeven. Het ijzeren plaatje dan op O monteren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.