Wanden kippenhok constructie

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
195
84
Bilzen
een van de grootste problemen bij kippenhokken en kippen houden is bloedluis
Inderdaad, eenmaal bloedluis in zo'n kippenhok is het bijna onmogelijk om er van af te raken. Mijn dochter kan er van meepraten. Uiteindelijk heeft ze een kunststof kippenhok gekocht.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.929
1.308
Riemst
Permethrine en alle ongedierte is weg. Volledig uitroeien is moeilijk omdat de eitjes jaren kunnen blijven liggen.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.856
1.161
Emst
Tegen bloedluis gebruik ik een brander waar kan en diatomeenaarde in het gehele hok, de bloedluis heb ik op die manier onder controle.

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
226
23
Purmerend
Hoi, weet niet wat er mis ging maar ik heb wat notificaties gemist van deze post

Ik ben bekend met bloedluis, we hebben al een jaartje of 25 kippen.
De binnenkant ga ik bekleden met 3mm trespa of ander plaatmateriaal wat ik heb liggen en dan schilderen

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
908
248
Twello
Ik heb een maand geleden een nachthok gemaakt. Underlayment 18 mm als vloer 80 * 100, aan de onderkant latten geschroeft tegen doorzakken. zijkanten zweeds rabbat op 5 mm triplex gelijmd geschroeft en dat vastgemaakt aan de vloer. Een schuifdeur die je van de zijnkant van het hok kunt verschuiven zonder de wei in te gaan. 2 legnesten die op de bodem en in de wand hangen en dus gemakkelijk uit te tillen zijn. Vloer is vlak, geen rand naar buiten, wanden vlak, Ligstokken zijn hangend. Dus mocht de bloedluis langskomen is alles gemakkelijk in de witkalk te zetten zonder dat er kieren zijn waar de luis in kan wegkruipen.
Dak is ook van underlayment met singles bekleed.
Zweeds rabbat moet ik deze zomer nog even met lijnolie behandelen. De vloer is al in de olie gezet tegen het vocht uit de stront.

Robbert Luiken

Nieuw lid
21 okt 2025
2
1
Nederland
Hoi,
Ik ben Robbert en ik ben van plan zelf een kippenhok te bouwen. Ik zit te denken aan een medium groot hok met een ren. Ik ben gaan zoeken op het internet en kwam ik deze tegen. Nu vind ik dit wel duur, en ben ik ervan overtuigd dat dit een stuk goedkoper kan. Zelf ben ik best handig, dus ben van plan hem zelf te maken. Hebben jullie toevallig tips? Waar moet ik op letten? Waar is hout het goedkoopst? Enz.... Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Alvast bedankt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.641
2.763
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben Robbert
welkom, robbert !
Ik ben gaan zoeken op het internet en kwam ik deze tegen. Nu vind ik dit wel duur, en ben ik ervan overtuigd dat dit een stuk goedkoper kan.
ik ben er van overtuigd dat dit een héél klein stukje goedkoper kan
daar zit heel veel materiaal in
mestplaat, dakbedekking, hout, scharnieren, gaas, schroeven en krammen, . . .
je kan het allemaal optellen . . . en dan zit je snel boven de 100 euro
bedenk ook dat je het materiaal dikwijls per verkoopseenheid moet nemen

wie graag met hout werkt, maakt dit met liefde zelf
én neemt dan materialen die de tand des tijds weerstaan
zo zou ik voor de binnenkant betonplex nemen
glad, dus makkelijk te kuisen
geen kieren, dus weinig kans dat kippenbelagers zich hier verschuilen

succes !

we zien jouw foto's met verwachting tegemoet

1761038051519.png

Robbert Luiken

Nieuw lid
21 okt 2025
2
1
Nederland
welkom, robbert !

ik ben er van overtuigd dat dit een héél klein stukje goedkoper kan
daar zit heel veel materiaal in
mestplaat, dakbedekking, hout, scharnieren, gaas, schroeven en krammen, . . .
je kan het allemaal optellen . . . en dan zit je snel boven de 100 euro
bedenk ook dat je het materiaal dikwijls per verkoopseenheid moet nemen

wie graag met hout werkt, maakt dit met liefde zelf
én neemt dan materialen die de tand des tijds weerstaan
zo zou ik voor de binnenkant betonplex nemen
glad, dus makkelijk te kuisen
geen kieren, dus weinig kans dat kippenbelagers zich hier verschuilen

succes !

we zien jouw foto's met verwachting tegemoet

Bekijk bijlage 161315
Dankjewel voor de reactie! Ik denk inderdaad dat je al snel boven de €100,- zit. Alleen lijkt me net zoals jij al zei gewoon een leuk nieuw projectje om me in mijn vrije tijd op te storten. Ik zal laten weten als ik eraan begonnen ben!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.347
720
Die €199 is een heel vriendelijk prijsje, gelet op de materiaalkosten zoals @ZotVanHout al aangeeft en de bewerkelijkheid van het geheel.
Betonplex zou inderdaad overlast door bloedluis tegengaan. Mocht je wel voor planken kiezen, zet dan de binnenkant goed in de witkalk o.i.d.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.856
1.161
Emst
Hoeveel kippen heb je en zijn het grote of kleine?
Kippenhok Lotte vind ik maar klein.
Ik heb een simpel nachthok met in het midden stahoogte, is heel prettig met schoonmaken.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.274
1.059
Nootdorp
gezien de prijs van het kippengaas en het hout, vind ik het geen dure prijs. Tenzij je deze materialen al in huis hebt..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.