Wanden kippenhok constructie

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
213
16
Purmerend
Hoi,

Ik ben bezig met een plannetje voor een kippenhok.
Ben erg gecharmeerd van de hokken die op KIPPENHOK KOPEN? HORTUM staan
Zelf vind ik de verticale lijnen erg mooi.

Nu vroeg ik me af of je ook onzichtbaar de mes en groef delen kan bevestigen.Volgens mij als je aan de achterkant een frame maakt en dan van de achterzijde schroeft is dat niet ideaal en is schroeven aan de voorkant beter.
Ik zie dat ze hier houtproppen gebruikt hebben maar volgens mij gaat dat aan de wandel na een paar jaar.
Of vastzetten met rvs 18 ga brads (F)?

Ik wil zelf alles dekkend gaan schilderen dus ik zit te denken om douglas mes en groef te gaan gebruiken en deze dan bijv in de moosefarg te gaan zetten.

Graag jullie advies

Gr,

Bjorn

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
257
102
Almen aan zee
Ik heb net een nieuwe gevel in m'n werkplaats gemaakt.
Douglas Zweeds rabat, en alles van buitenaf op het skelet geschroefd.
Rvs vlonderschroeven gebruikt,
1740565663885.png
met de kleine schroefkoppen lijkt het nu vanaf een afstandje alsof de boel gewoon gespijkerd zit.
Het geheel gaat nog in Moosefarg.

• Leuk
Waarderingen: FoRMaTC

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
87
36
Wezep
Is geen domme vraag hoor.
Is blind te bevestigen door de lip waar de volgende plank overheen komt.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
896
71
Drenthe
Nagels t.p.v. de pijlen. De eerste schroeven of infrezen en afdekken met een hoekprofiel.
Edit: Zie nu dat er geen groef zit. Volgens mij zijn ze er ook met groef en verlengde lip.
IMG_0538.jpeg

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
87
36
Wezep
Snap ik maar de planken staan vertikaal en dan heb je dus alleen maar alleen de rechterkant vast
Klopt die in dat voorbeeld zitten dan aan 1 kant vast, net zo als wanneer je zweeds rabat gebruikt, ook als je het horizontaal plaatst. Is Ook direct het nadeel van blind bevestigen.
Voorbeeld van hierboven heeft dat nadeel niet.

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
213
16
Purmerend
Klopt die in dat voorbeeld zitten dan aan 1 kant vast, net zo als wanneer je zweeds rabat gebruikt, ook als je het horizontaal plaatst. Is Ook direct het nadeel van blind bevestigen.
Voorbeeld van hierboven heeft dat nadeel niet.
Idd, de tweede foto van Hunto snap ik het idd.
Dus dat is dan een optie of gewoon schroeven wat Marcel zegt

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
87
36
Wezep
Idd, de tweede foto van Hunto snap ik het idd.
Dus dat is dan een optie of gewoon schroeven wat Marcel zegt
Precies. Ik zou ze gewoon schroeven. Heb ik hier met overkapping / tuinhuis ook gedaan. Vlonderschoeven gebruiken en netjes in lijn zetten dan vallen ze niet zo op of stoort het minder dat ze geschroefd zijn.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Je kan met messing en groef werken maar een van de grootste problemen bij kippenhokken en kippen houden is bloedluis, laat die nu gek zijn op kieren en spleten. Mijn advies is om te zorgen dat de binnenwanden van het nachthok zo min mogelijk kieren hebben.
Als je eenmaal bloedluis in je hok hebt heb je een probleem dat bijna niet op te lossen is en waar de kippen ernstig onder zullen lijden. Inzetten van chemische middelen is een slecht idee.

Als je dit dan toch door wilt zetten adviseer ik je om de zitstokken zwevend op te hangen of een barrière te maken zodat de bloedluis niet op de zitstokken kan komen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.167
3.361
Gaanderen
Ik heb vroeger wel eens U3 gebruikt, daar ging bij een zeer oud hok veel klein onderkruipsels dood. Hok was leeg begin jaren 80. Volgens mij mocht er toen veel meer troep in. Voor mijn duivenhok gebruikte ik 2 x per jaar U2. Dat is ook weer ruim 30 jaar geleden.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.314
496
rabat bevestig je blind door een nagel zo in de mes te zetten dat de groef deze net afdekt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.