Af en toe komt de vraag voorbij, welke boormachine in een Wabeco (of andere) boorstandaard. Dit filmpje is een enthousiast verhaal over de mogelijkheden van de Wabeco boorstandaard en hoe je die kunt gebruiken.
jaap
jaap
Duss klopboormachine met laag toerental/ hoog koppel en Kress freesmotor. Beide voldoen prima.Welke boormachines gebruiken jullie in de Wabeco standaard? En bevalt die qua kracht en nauwkeurigheid?
jaap
voor jou weet ik dat uiteraard niet; voor mijn houtdraaiers toepassing wel. Ik gebruik regelmatig blokken met diameter 30 cm of meer en hoogte plm 10 a 15 cm dan komt deze combinatie goed van pas.Wat ik mij afvraag: Heeft deze combinatie nu echt zoveel voordeel. Hoevaak zet je de boor op het uiterste van de arm? Voor het geld dat je kwijt bent voor de standaard en boormachine kun je bij HBM ook een hele nette kolomboor kopen. Immers, geadviseerd wordt om de boormachine nergens anders voor te gebruiken in verband met de nauwkeurigheid.
Metabo BEV 1300-2, 1300 W, maar achteraf zou ik voor een Duss gaan, een gewone, geen kloppert. Kwa boren en koppel voldoet de Metabo prima.Welke boormachines gebruiken jullie
Ik heb de Wabeco F1210 met DRO. Het is voor houtbewerking overdreven te precies, maar wel heel gemakkelijk.Ikzelf zit te denken om het misschien over een nog heel andere boeg te gaan gooien. Ik zit namelijk te denken aan een boorfreesmachine. Dat idee vooral is ingegeven doordat ik de laatste tijd af en toe aluminium en kunststoffen (vooral UHMWPE) bewerk. Ik geef toe dat je dan wel over andere prijzen praat, maar op die manier sla ik wel meerdere vliegen in een klap. Zeker ook qua nauwkeurigheid. Bovendien gaat een Nova of Laguna met toeters en bellen ook al richting 2k€. Ik ben me nog aan het oriënteren, dus merk en model is nog een openstaande zaak. Mocht een van jullie daar al ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag.