Waarop letten bij aanschaf 2ehands Festool invalzaag

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Ik zou kijken naar een GKS190, dat was mijn eerste cirkelzaag. Veel vermogen, veel zaagdiepte en met het juiste blad ook geschikt voor schulpen. Je moet wel een goede geleider maken en hij blaast alles onder het stof.
Wil je dan nog een invalzaag, kijk eens naar de GKT55GCE.
Ik ben lichtelijk blauw gekleurd:)

Ik zou voor diepe zaagsnedes geen accu cirkelzaag aanschaffen, de dunne bladen gaan namelijk sneller klapperen waardoor je geen mooie zaagsnede kunt krijgen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.815
3.448
Met zo'n panther blad is mij dat ook nog nooit gelukt. Maar met de elu met een 24 tands ecotools blad , hoef ik nauwelijks iets te doen. Even schuurblokje er over , dat is het wel.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
534
236
Noardeast-Fryslân
Een ander alternatief is een Holz-Her (zo'n 20 jaar geleden overgenomen door Festool en de basis voor hun huidige invalzagen).
Zoals deze of deze (beiden 1.700 Watt en 85 mm zaagdiepte). Dan heb je èn een invalzaag èn eentje die ook sterk genoeg is voor jouw doel. En ook nog eens niet duur, dus prima voor het uitproberen lijkt mij.

Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.929
1.158
Leeuwarden
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
82
45
Ik ben net als mk23 een klein beetje blauw gekleurd, maar ik zou zelf kiezen voor de Bosch GKT55GCE. Dit is eigenlijk een goedkopere Mafell, niet alle features, wel voldoende vermogen.

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Na wat nadenken heb ik toch besloten een nieuw apparaat te willen aanschaffen.
Hierbij kom ik op de volgende 2 opties uit:

Bosch GKT 55 GCE in koffer, geen rail: 325€. Ik heb hier nog een nieuwe 1600mm rail voor liggen. 1 jaar garantie
Makita SP6000J1X, dus incl 1500mm rail, mbox, hoes voor rail: met gebruikmaking van Hornbach laagsteprijsgarantie kom ik dan op 307,76€. 5 jaar garantie.

In de vergelijkingen komen ze heel vergelijkbaar uit. Bosch wat meer power, Makita de voorritsfunctie.
Met mijn eerder genoemde toepassing, welk apparaat zou hier het beste bij passen? Ik neig zelf naar de Makita.
Momenteel gebruik ik een Bosch blauw 18V cirkelzaag. Die mist vermogen en de zaagsnede is niet netjes (veel splinters).

Ik wil met het apparaat:
Tafels opdelen
Plaatmateriaal opdelen
Werkbladen/tafelbladen welke ik zelf heb gemaakt haaks op maat zagen (dus kops en schulp)

Welk apparaat zouden jullie me adviseren?
Let wel: ik klus nu maar 1 dag per maand (weinig tijd en koude garage), in de zomer is dat 1-2 dagen per week

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
De rails zijn niet uitwisselbaar, dus het hangt ervan af welke kant je op wilt. Ik heb gekozen voor de Bosch om deze te combineren met de FSN RA 32 800/1600mm rails, en de freesmachine ook op die rails te gebruiken voor 32mm rasterwerk. Dat werkt prima.

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Ik ben uiteindelijk voor de Makita gegaan. Wilde vandaag beslissen omdat Hornbach ieder moment de prijs weer kon aanpassen en ik toch al ver was in mijn uitzoekwerk.
Dit weekend lekker zagen!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.