Waarom maakt een houtmot afzuiger zoveel herrie?

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
210
84
Hoi ik ben toch oo zoek naar wat meer technische kennis..dus niet meteen wat voor een type ventiator, omdat die altijd gebruikt worden, maar het waarom erachter.

Dus je hebt veel airflow nidig maar wat is bijvoorbeeld de onderdruk die benodigd is?

Voordeel van de motor achter de filter is dat je geen spaanders door de.motor krijgt en dan kun je toe met een veel efiicientere en zuinigere/ stillere motor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.389
2.712
Zo lang je gebruik maakt van een dynamische compressor, moet je zorgen voor een aanzuigtraject met een lage weerstand. Wat dus inhoud, dat je als je een filter voor de compressor plaatst, dat en fijn genoeg filtert en dan nog genoeg flow heeft om de compressor in zijn werkgebied te houden, dit een dure aangelegenheid wordt. Als je weinig geluid wil, moet je de luchtsnelheid verlagen. Dat werkt wel in luchtbehandeling, maar is niet handig voor een stofzuiger. Grote zo effiecient mogelijke afzuigers zijn er gewoon. Maar je afzuiger kost dan geen 300 euro maar 12000. En die zijn best stil en filteren prima.
 

jorisvh

Post veel
ik ben er ook van overtuigd dat je door alle afscheiding en filtering voor de blower te doen met een efficiëntere blower kan werken.
die zal wellicht ook wat stiller zijn maar qua geluid zie ik het grootste potentieel in akoestisch absorptiemateriaal dat je dan kan gaan toevoegen in de filterkast waar dan enkel schone lucht passeert. vermits absorptiemateriaal per definitie een open structuur heeft kan dat bij traditionele systemen niet omdat het binnen de kortste keren vol stof zou zitten.

welke compressor geschikt zou zijn weet ik niet zo direct. je zal je wellicht in (debiet,onderdruk)-curves moeten verdiepen.
de meeste fabrikanten van stofafzuigingen geven enkel 1 eindpunt van de curve op: max debiet bij 0 weerstand (dat is zonder iets aangesloten, vaak zelfs zonder filter).
met veel geluk vind je ook info over andere eindpunt: max onderdruk bij 0 flow (maw met de aanvoer afgesloten.
de hele curve vind je bijna nooit voor hobby klasse machines.

de combinatie van de curves van de compressor en die van de installatie bepaalt het werkingspunt.
dat zier er bvb zo uit (bron: Optimizing Collection System Airflow | Donaldson Industrial Dust, Fume & Mist)
1642938978005.jpeg

het werkingspunt (snijpunt van grijs en groen) ligt hier bij ongeveer 25.000CFM en 7iH2O, het gaat dus om een groot industrieel systeem maar het principe is gelijk.

de grijze curve zal sneller stijgen als je meer weerstand toevoegt (kleinere diameter, langere leidingen, toevoegen van een voorafscheider, dichtgeslibd filter, meer bochten, …). daardoor schuift het werkingsprincipe naar links: kleiner debiet, kleinere snelheid, minder afzuiging.

voor meer achtergrond kom je bij Bill Pentz terecht
de info is sterk gefocused op cycloon ontwerp.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.