Waarom je eerst de zaag uitzet...

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Inderdaad, het laten vallen is het probleem. Maar zelfs in de staat waarin hij zaagt hoeft dat geen probleem te zijn als hij gewoon de zaag uitzet.

Zowieso is het reiken over de zaag niet heel handig, het boven de zaag wegnemen van het hout ook niet. Gewoon blokje wat verder doordrukken was genoeg geweest 😬

Maar om vervolgens twee keer hetzelfde blokje tegen je gelanceerd te krijgen is wel knap opzich. Schrik er wel van hoe snel dat het eigenlijk gaat. Pas in de slowmotion zie je wat er gebeurt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een zaag met roltafel is in alle opzichten veiliger. Je staat links van de zaag want achter het zaagblad is moeilijk want daar zit de roltafel. Als je zaagt met de roltafel helemaal naar voren geschoven (voor een bewerking zoals in dit filmpje) kan je ook beter aan je werkstuk langs de linkerzijde. De afstand is veel kleiner. Bij een cabinetzaag met tafelverbreding links kan je gewoonweg niet behoorlijk aan werkstukken die rechts achter het zaagblad liggen, zoals in dit filmpje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Niet iedereen heeft ruimte of geld voor een zaagmachine met een roltafel. Veilig werken komt vooral vanuit de bediener van de machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
We weten allemaal hoe het niet moet, maar toch gebeuren er dagelijks ongelukken……
Ik praat mezelf niet schoon, heb ook al enkele malen geluk gehad.
Vooral bij gauw even….. :p :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Niet iedereen heeft ruimte of geld voor een zaagmachine met een roltafel. Veilig werken komt vooral vanuit de bediener van de machine.
Biedt de roltafel meer veiligheid (in het algemeen?). Kan best zo zijn maar zo heb ik er nooit tegenaan gekeken.

Je kunt een stukje plaatmateriaal m.b.v. de langsaanslag zagen, maar ik gebruik ook vaak de parallelaanslag, zeker voor kleine stukken. Wel de kop erbij houden!!!

Ben het 100% eens met de 2e zin. De bediener moet het doen. Ik heb mijzelf enkele jaren geleden in de duim gezaagd, terwijl ik best door had dat ik vermoeid was (dat weet ik nog). Ik zette door omdat ik iets af wilde hebben. Afgezien van gevoelverlies (zenuw kapot), is het goed afgelopen.

mathieu schrijft:

De oorzaak van de terugslag is eigenlijk een dom ongelukje. Hij laat het plaatje gewoon uit zijn poten vallen op het draaiende zaagblad. Hij reikt over de zaag om het stuk voorzichtig op te pakken (want het zit nog gedeeltelijk tussen het spouwmes en de geleider) maar het ontglipt hem.

Mathieu heeft gelijk.. Meer is er in dit geval niet aan de hand. Ik zou zeggen, zorg dat je altijd helder denkt en je kop erbij kunt hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Doordat een roltafel je min of meer dwingt om op zij van de zaag te staan, hoef je daar zelf niet om te denken. Je staat al niet meer in de vuurlijn. Ik blijf het herhalen, domme ongelukjes kunnen gebeuren, doordat je daar de mogelijkheden voor schept door je manier van werken. Er zullen dingen blijven mis gaan, het blijft mensenwerk. Maar door na te blijven denken over je werkwijze kan je een hoop leed voorkomen. Als je veel repeterend werk hebt, ga je als je merkt dat je concentratie verminderd, even vegen, of koffie zetten, Haast brengt je op de eerste hulp, daar win je nooit tijd mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.