Waarom je eerst de zaag uitzet...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Je hoeft je zaag niet uit te zetten. Je kan beter het hout met een duwhoutje tot voorbij het zaagblad duwen en dan loop je om en pakt het aan de achterkant van je zaag op. Ik vindt het geen goed idee om over een draaiend zaagblad heen te reiken. En als ik zaag sta ik graag op zij van de zaaglijn. Als er dan wat wegspringt krijg je het niet in je gezicht. Weg springende noesten hebben me al eens een tl bak gekost. Ik ben ook een voorstander van een uitvoer tafel bij zo'n zaagtafel. Als je langere stukken hout zaagt moet je zonder uitvoer tafel ook ver over je zaag reiken om te voorkomen dat het hout kantelt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Een hele waslijst aan don'ts inderdaad.. In de vuurlinie staan blijft een slecht idee, onbegrijpelijk dat ze aan de andere kant van de oceaan nog altijd zo weg zijn van hun cabinet saws.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Zo zaag ik ook al jaren. Levert verder eigenlijk geen problemen op. Zijn houtje is niet zo smal, dat het makkelijk tussen de zaag en de geleider vast slaat om dan in je voorhoofd te eindigen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als dit een professional aan het werk is, wel knap stom.... Ik houd er sowieso al helemaal niet van om mijn hand voorbij het zaagblad te houden.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Glück muss man haben ja... :)
Mijn hemel wat een stompzinnige actie als je een zaag zonder kap gebruikt.
Het is vast al duizend keer goed gegaan... tot....
 
  • Leuk
Waarderingen: skoren
Zijn houtje is niet zo smal, dat het makkelijk tussen de zaag en de geleider vast slaat om dan in je voorhoofd te eindigen.
Het vastslaan van een houtje tussen de langs geleider en de zaag vindt zijn oorzaak door een langs geleider die te ver naar voren staat. De langs geleider moet zo afgesteld staan dat op het moment dat de zaag het hout door zaagt het hout hout vrij komt van de langs geleider. Uiteraard hoort daar ook de anwezigheid van een kap en duwhoutje bij.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
met uitzondering van plaatmateriaal (en het lijkt dat hij daar mee werkt)
Het stuk moet vooral lang en zwaar genoeg zijn om niet weg gekatapulteerd te kunnen worden als je zaagt met een doorlopende geleider. Bij massief kan het hout gaan trekken als je het doorzaagt en daardoor klemmen als het niet vrij is voorbij de zaag. Gevolg terugslag. Dat trekken heb je bij plaat niet maar als je zo een klein stuk zaagt is er ook een risico op terugslag. Je moet het hout goed evenwijdig tegen de geleider gedrukt houden. Ga je scheef bij het laatste stukje heb je ook prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N
met uitzondering van plaatmateriaal (en het lijkt dat hij daar mee werkt)
Dat verhaal van de langs geleider geld ook bij plaat materiaal. Immers op die manier kan er niets klem komen tussen de langs geleider en het zaagblad. Wat mij ook nog op viel dat hij het zaagblad heel laag had staan. In dit geval is het niet de oorzaak van het ongeval. Een zaag die laag staat geeft een druk naar achteren. Een zaag die hoog staat geeft een druk op het blad van de zaag. Vaak hoor je ook bij een lage zaag dat het te zagen hout klappert op de zaagtafel.

M<.vr.gr. Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik zet mijn zaagblad altijd zo laag mogelijk. Ik heb nog nooit last gehad van klapperen. Aangezien mijn zaaggeleider aan twee kanten klemt, valt daar verder niets aan af te stellen. Dat is al minstens 50 jaar geen probleem.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat verhaal van de langs geleider geld ook bij plaat materiaal. Immers op die manier kan er niets klem komen tussen de langs geleider en het zaagblad. Wat mij ook nog op viel dat hij het zaagblad heel laag had staan. In dit geval is het niet de oorzaak van het ongeval. Een zaag die laag staat geeft een druk naar achteren. Een zaag die hoog staat geeft een druk op het blad van de zaag. Vaak hoor je ook bij een lage zaag dat het te zagen hout klappert op de zaagtafel.

M<.vr.gr. Jan
De oorzaak van de terugslag is eigenlijk een dom ongelukje. Hij laat het plaatje gewoon uit zijn pollen vallen op het draaiende zaagblad. Hij reikt over de zaag om het stuk voorzichtig op te pakken (want het zit nog gedeeltelijk tussen het spouwmes en de geleider) maar het ontglipt hem.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.