@henkverhaar Je hebt deels gelijk dat composiet materialen net zo goed zouden kunnen zijn.
Bij akoestisch gitaren is de doorgave van trillingen extra belangrijk en het is daarom ook van het grootste belang dat de toets en brug van hoge dichtheid zijn.
Wat gauw vergeten wordt is dat de brug niet alleen de houder van snaren is op de kast, maar ook 1 van de belangrijkste ribben. Niet dicht genoeg en de vibraties worden gedempt, niet zwaar genoeg en trillingen worden niet voldoende doorgegeven, te zwaar en het bovenblad valt dood. Natuurlijk is het een samenspel, maar een brug en/of toets van inferieure kwaliteit zal ook de beste kwaliteit gitaar minder doen laten klinken.
Vorm, plaatsing en gewicht zijn dus de belangrijkste eigenschappen van een goed functionerende brug.
De toets moet van hoge dichtheid zijn, omdat de frets vastzitten in het hout, op het moment dat een snaar tussen twee frets geklemd zit, deze hout dus van invloed is hoe vibraties doorgegeven worden. Ook hier weer geldt dat te zacht trillingen dempt. Hier is het gewicht en dikte van minder belang en heeft het vooral invloed op de bespeelbaarheid en beleving.
Kortom, het maakt wel degelijk uit.
Wat het filmpje betreft: ik heb 'm ook gekeken en vind dit altijd leuk. Het verschil zit 'm idd in de gebruikte materialen, training en expertise van de medewerkers, R&D wb de ontwikkeling van continuïteit van kwaliteit. Hoe constanter, hoe beter. En natuurlijk de naam.
Ik heb een prachtige Eastman AC412 OM, die zeker op hetzelfde niveau staat als een Martin. Dit is nu een gitaar van €1400, de Martin OM28 is €3500. Dat scheelt nogal, maar het zijn nogale verschillende beestjes, wellicht is die van mij exceptioneel goed en heb ik toevallig een exemplarisch goede gitaar..
Het grote verschil met custom shop gitaren, ook bij Martin, ligt 'm in de voicing van het bovenblad, dwz, de top wordt afgesteld, bracing icm met dikte, houtsoort en individuele aspecten van die specifieke materialen geoptimaliseerd..
Er is altijd meer aan gitaren, zeker als het gaat om akoesten. Ik met mn 1,5 gitaar heb nog even te gaan om expert te worden.. In dit tempo ben ik 365 als ik de benodigde 50 gitaren gebouwd heb om enigszins te weten wat ik doe..