Waar paneeldeuren laten maken?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.005
3.001
Zo'n bestcombi heeft toch een spilfrees? En een pennenbank? Dan ga je toch niet met een handfreesmachine klooien?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
240
89
Ik heb dit soort deuren zelf gemaakt. Niet zo heel moeilijk als je de juiste spullen hebt maar hout is prijzig dus heel goedkoop gaat het niet worden als je ze zelf maakt.

Hoe ziet het paneel eruit? gewoon een vlakke 7mm plaat? dat is redelijk dun en kwetsbaar...

Je hebt 6 deuren nodig?

Ik heb de dikte van het paneel niet kunnen meten, maar uit rest van de maten ( zie tekening) leid ik af dat het 7 mm is.

Ik heb inderdaad 6 deuren nodig.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
240
89
Zo'n bestcombi heeft toch een spilfrees? En een pennenbank? Dan ga je toch niet met een handfreesmachine klooien?
Klopt, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt, en de freeskop die erbij zit is te groot ( althans volgens de vorige eigenaar) en heeft niet de juiste profielmessen.

Naar ik begrijp is zon kop ook nogal een investering?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.005
3.001
Als je een kop hebt dan kan je die toch gebruiken? Als je hem niet in de tafel kan draaien, dan moet je daar rekening mee houden. Ik frees op een scheppach freestafel. Daar kan ik ook een stel van mijn frezen niet in de tafel draaien. Maar als je al een kop hebt , dan hoef je alleen messen te kopen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
240
89
Dit is de kop die ik heb.
Naar ik begrijp en wat ik er zelf eens van gezien heb toen ik hem op de machine had gemonteerd past deze wel maar de fence en stof afzuiging van de kity past niet meer. Kortom de kop is niet helemaal geschikt?
 

Bijlagen

  • IMG_20230429_230448.jpg
    IMG_20230429_230448.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 23

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.005
3.001
Jij hebt daar de machine. Maar dit is een 90mm kop. Die is al vrij klein. Ik denk dat je eens moet gaan kijken wat je hebt. Volgens mij zou die kop gewoon bruikbaar moeten zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.005
3.001
Volgens de handleiding kan er 135 mm in de tafel en 150mm in de behuizing. En draait 6500 toeren.
 

jorisvh

Post veel
om zo’n dekkend geverfde paneeldeur zoals op de foto in de 1ste post na te maken zou ik simpelweg geprofileerde stroken MDF van 15mm op beide kanten van een plaat MPX of MDF van 9mm plakken.
aan 15mm MDF een profieltje trekken lukt perfect met een bovenfrees.
(misschien vindt je zelfs MDF plinten met grondverf die in aanmerking komen).
heeft natuurlijk niks te maken met een ambachtelijk gemaakte paneeldeur maar geen mens die het verschil ziet.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
240
89
om zo’n dekkend geverfde paneeldeur zoals op de foto in de 1ste post na te maken zou ik simpelweg geprofileerde stroken MDF van 15mm op beide kanten van een plaat MPX of MDF van 9mm plakken.
aan 15mm MDF een profieltje trekken lukt perfect met een bovenfrees.
(misschien vindt je zelfs MDF plinten met grondverf die in aanmerking komen).
heeft natuurlijk niks te maken met een ambachtelijk gemaakte paneeldeur maar geen mens die het verschil ziet.

Niet mijn eerste keus. Mdf is zwaar en zacht. Ik heb een paar mdf deuren na een paar jaar huiselijk gebruik gezien, niet erg best.[/QUOTE]
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
240
89
Volgens de handleiding kan er 135 mm in de tafel en 150mm in de behuizing. En draait 6500 toeren.
Ik zag het ook in de handleiding ja. Nou zo ziet dat er in het echt dan uit( kon het toch niet laten ondanks het late uur)

Hie ze aan die 135 en 150 komen is mij een raadsel, of zie ik dat nu zo verkeerd?
 

Bijlagen

  • IMG_20230429_233959.jpg
    IMG_20230429_233959.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 21

jorisvh

Post veel
Niet mijn eerste keus. Mdf is zwaar en zacht. Ik heb een paar mdf deuren na een paar jaar huiselijk gebruik gezien, niet erg best.
je kan die stroken ook massief maken.
idee is dat de weerstand tegen schranken (in het vlak) hier komt van de middenste plaat (ik zou zelf multiplex kiezen). de stroken voegen dikte en dus buigstijfheid (uit het vlak) toe.
in een echte paneeldeur moet alle stijfheid komen van de verbindingen tussen regels en stijlen. de panelen dragen niks bij. als de pen en gat verbindingen niet goed zijn zal de deur na enkele jaren een parallellogram zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.005
3.001
Daarom zei ik dat je even bij jouw machine moest kijken. Maar zo te zien , past je freeskop er in, dus is bruikbaar.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
240
89
Daarom zei ik dat je even bij jouw machine moest kijken. Maar zo te zien , past je freeskop er in, dus is bruikbaar.
Met deze messen inderdaad net aan. Maar met andere/lagere messen lastig.

Ik ben er achter wat het probleem is, zo te zien heb ik niet de originele geleiding/afzuiging kap van de BestCombi 2000. Mijne lijkt eerder op die van een k5 en die is een stuk kleiner.

Daarnaast zou ik messen op maat moeten laten maken voor mijn profilering. Van de standaard messen komt nr98/99 in de buurt maar de profilering is helaas anders.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.005
3.001
Je maakt een andere geleider makkelijk van wat stroken multiplex. Messen zoek je gewoon die het dichtst bij wat je nodig hebt komen en dan pas je ze aan. Ik slijp er altijd maar een en gebruik voor de balans een mes wat niet in de weg zit aan de andere kant. 98/99 zou ik alleen gebruiken als je ook kan deuvelen en opsluiten.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
240
89
Ik keer even terug naar mijn oorspronkelijk vraag; het doel is nieuwe deuren. Op dit moment praten we over aanpassen van messen en machines, dat gaat teveel tijd en leercurve kosten.

Ik ben dus op zoek naar tips voor iemand of een bedrijf in de omgeving van Nijmegen/Tiel die paneeldeuren zoals uit de OP kan maken. Of eventueel geprofileerd hout kan leveren in het aangegeven profiel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.632
1.076
Riemst
Ik keer even terug naar mijn oorspronkelijk vraag; het doel is nieuwe deuren. Op dit moment praten we over aanpassen van messen en machines, dat gaat teveel tijd en leercurve kosten.

Ik ben dus op zoek naar tips voor iemand of een bedrijf in de omgeving van Nijmegen/Tiel die paneeldeuren zoals uit de OP kan maken. Of eventueel geprofileerd hout kan leveren in het aangegeven profiel.
Ik zou dan binnenstappen bij een bedrijf dat zelf deuren freest of laat frezen op CNC. Zorg dat je alle relevante maten hebt en laat een offerte maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.507
424
Dordrecht
Dank je voor de tip, maar ik zoek iets minder algemeen. Dus ervaringen/namen enz.
Vraag gewoon even lokaal na of google naar iets in de buurt, ieder timmerbedrijf met een enigszins fatsoenlijke machinale kan dergelijke deurtjes maken.
Weinig al te lastigs aan, zoals boven al aangegeven, dus je hoeft het volgens mij niet al te spannend te maken.....
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb zo'n 20 jaar geleden een tochtdeur en een kelderdeur gemaakt van mdf: 15 +6+15 =36 mm. Op de plaatsen waar de schroeven voor de scharnieren komen heb ik 10 mm beuken deuvels ingeboord en gelijmd. Voor de profielen heb ik echt houten lijsten gebruikt omdat gefreesd mdf niet mooi is (vond ik toen). Deuren hebben de nodige kinder en volwassenen feesten doorstaan. Niemand die het ziet, iedereen is onder de indruk.
Een goedkope en goede oplossing. Zou het zo weer doen en kan het je aanraden. Al blijven originele deuren via marktplaats mijn voorkeur houden. Met een goede schuurmachine doe je wonderen.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.507
424
Dordrecht
Ik heb zo'n 20 jaar geleden een tochtdeur en een kelderdeur gemaakt van mdf: 15 +6+15 =36 mm. Op de plaatsen waar de schroeven voor de scharnieren komen heb ik 10 mm beuken deuvels ingeboord en gelijmd. Voor de profielen heb ik echt houten lijsten gebruikt omdat gefreesd mdf niet mooi is (vond ik toen). Deuren hebben de nodige kinder en volwassenen feesten doorstaan. Niemand die het ziet, iedereen is onder de indruk.
Een goedkope en goede oplossing. Zou het zo weer doen en kan het je aanraden. Al blijven originele deuren via marktplaats mijn voorkeur houden. Met een goede schuurmachine doe je wonderen.
Je kunt ook watervast mdf nemen van fatsoenlijke kwaliteit, dan is het nog wat steviger zelfs....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.