Waar koop je voordelig lintzaag linten

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
De verhouding tussen dikte en diameter is gelijk aan de verhouding tussen halve dikte en boogstraal. Bij verhouding 1:1000 tussen dikte en diameter is de lengte van de buitenzijde van het lint waar het op het wiel ligt dus 1.001 maal de lengte van de kern van het lint. Het oppervlak aan de binnenzijde van het lint is 0.999 maal de lengte van het midden van het lint.
In het zaagdeel en in het retourdeel is de zaag recht getrokken en zijn binnenzijde, buitenzijde en kern even lang.
De elasticiteitsmodulus van staal is 200,000 N/mm2. Dat zou betekenen dat de totale wisseling van spanning rond de 200,000/1000 = 200 N/mm2 zou liggen, dus een amplitude van 100 N/mm2. Een los stuk zaaglint is voor zover ik weet niet recht maar het heeft een
Als je dikkere linten toepast, zeg 0.35 mm dikte op 250 mm rollen, dan wordt de spanningsamplitude navenant groter, en dus ook de kans op scheurvorming.

Of er zaaglint bestaat dunner dan 0.35 mm weet ik niet. Ik weet ook niet dat überhaupt industrieel te maken/verwerken zou zijn, en of het goed zou zagen in de houtdikten die we willen zagen.

De voorspanning ligt voor zover ik me herinner ongeveer ook in die orde van grootte: 100 N/mm2.
Die komt dus bij de rimpel.
 
Laatst bewerkt:

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Bedankt voor de uitleg maar gaat mijn basiskennis te boven.

Ik ga denk ik voor een 5 of 6 mm 10tpi lint en een 16mm 3tpi (volgens boekje is min 6mm en max 15mm maar volgens lintzagenopmaat.nl kan het wel)

Zo ben ik met minimaal budget denk ik toch redelijk breed in gebruik en kan ik later altijd nog tussenliggende maten bijkopen.

Of beter andere maten?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Drie tpi is een steek van 8 mm. Dat is heel grof, zelfs voor een grotere machine. Vijf of zes TPI lijkt mij toch het minimum.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
16 mm is prima voor herzagen, 3tpi is wat aan de grove kant - minimaal 3 tandjes in het te zagen hout, dus geschikt voor een dikte vanaf 30 mm. Met 4tpi kun je tot pakweg 20mm gaan. 10 tpi en 6 mm voor het dunnere materiaal en bochtig werk.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
16 mm is prima voor herzagen, 3tpi is wat aan de grove kant - minimaal 3 tandjes in het te zagen hout, dus geschikt voor een dikte vanaf 30 mm. Met 4tpi kun je tot pakweg 20mm gaan. 10 tpi en 6 mm voor het dunnere materiaal en bochtig werk.
Oké dus voor de 16mm beter 6tpi gebruiken?

Keuze is 3, 4, 6, 8, 10 enz voor 16mm
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Oké dus voor de 16mm beter 6tpi gebruiken?

Keuze is 3, 4, 6, 8, 10 enz voor 16mm
Lager zou ik zeker niet gaan, en zeker niet voor zo een kleine machine. Ik gebruik een grof lint (5 TPI) voor het ruw voorbereiden van hout voor draaien en waar het niet zo nauw komt. Een fijner lint zaagt prettiger en is minder agressief. Maar vochtig hout zaagt moeilijk met fijne vertanding, vandaar de keuze voor 5 TPI voor draaihout.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De BAS315 heb ik jaren mee gewerkt. Die kan een max zaaghoogte van pakweg 12 cm goed aan. Als je denkt dat je vaker onder de 5 cm maximale dikte gaat zagen is 6 tpi inderdaad een goede keuze. Wordt het hout dikker, dan kun je beter naar de 4tpi gaan: de zaag moet het zaagsel wel kunnen afvoeren. Bij hogere zaagsnedes wordt dat dan wel een geduldwerkje bij 6tpi.
edit: nat hout is een ander verhaal, daar geldt hoe grover hoe beter omdat je bij nat hout lange vezels uit het hout trekt.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Bedankt, ik zaag waarschijnlijk in het begin vooral droog hout.

Al heb ik de houtdraaibank van mijn vader ook in de schuur staan maar nog lang niet een plek gegeven. Momenteel meer spullen dan ruimte zeg maar.

Qua zaag hoogte weet ik nog niet precies wat er op mijn pad komt, kan beter nu iets rustiger zagen en later eventueel een lint bijkopen als het tijdwinst oplevert.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het is een beetje een gulden middenweg zoeken. Het lint dat je normaal op je machine hebt staan moet 'universeel' zijn. Dus geschikt voor zowel dik als dunner hout en flauwe curves. Pas voor specifieke werken ga je naar een ander lint. Moet je veel dik hout schulpen, dan zet je een lint met grovere vertanding op. Veel bochten werk een smal lint. Voor iedere klus wisselen doet niemand. Ik houd me ook niet aan de regel dat je minstens drie tanden in het hout moet hebben. Je moet er wel op bedacht zijn als je begint te zagen dat hout kan gaan klapperen.
En als een lint scheef begint te zagen, te roken of dat je veel harder moet duwen, is het bot.
Vandaar ook mijn eerste advies om verdacht hout (vuil, spijkers, exotisch zoals bankirai) te zagen met een lint dat je daar voor apart houd (zelf gevijld en eventueel slecht gezet). Dan kan je je goede linten lang in topconditie houden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik sluit mij aan bij de vorige post. Mijn Basato 4 kan volgens de specs een lint van 25mm aan. Nu die loopt aan, is dus te groot, en ik krijg er geen genoeg spanning op. Ik gebruik nu 12 mm breed en zo min mogelijk tanden voor herzagen dus 3TPI. Daar zaag ik dus ook af en toe dun hout op. Nee geen 6 mm triplex, dat word niets.
Je moet het toch nabewerken. Moet ik veel zagen dan pak ik het juiste lint.
Mijn advies bij de lichtere lintzagen is neem een zo dun mogelijk staal. Ja mijn basato 4 vind ik ook een lichte zaag. (dat komt door de constructie van deze zaag)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.