Waar koop je voordelig lintzaag linten

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Hoi,

Ik heb enige tijd geleden de lintzaag van mijn vader hier staan en op een paar stuks kapotte linten zaten er nog 2 hele bij, 1 botte en de andere nieuw maar die heb ik tijdens mijn leerproces gesloopt.

Nu zoek ik dus een adres voor voordelige linten, het gaat om een Elektra Beckum bas 315

2240 lang stond op de machine geschreven maar op internet zie ik ook 2235 staan als lengte

Hoor graag wat
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Ik heb er recent 1 in Duitsland gekocht (voor mijn Hammer N4400) bij Bandsägeblätter online kaufen | Bandsägeblätter | Bandmesser| Bandsägeblatt | Kreissägeblätter . Vandaag ontvangen (binnen een week), netjes verpakt, extra karton aan de zijde van de tanden en flinke waarschuwingsstickers erop dat er een scherp stuk gereedschap in zit.

Verzendkosten wel wat hoog voor 1 lint, dus wellicht kijken of je er wat meer bestelt, bijvoorbeeld een bredere voor voornamelijk rechts zagen en een dunne voor het bochtenwerk.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Kijk eens in dit topic voor informatie:

 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Bedankt, ik ga eens kijken welke maten ik mee moet beginnen met kopen. Wil eigenlijk van alles wat doen maar natuurlijk geen 6 soorten kopen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Waarom niet? Je hebt dun en dik hout, plaatmateriaal, hard- en zachthout, recht zagen en zagen met bochten. 6 verschillende linten is niet gek hoor.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Waarom niet? Je hebt dun en dik hout, plaatmateriaal, hard- en zachthout, recht zagen en zagen met bochten. 6 verschillende linten is niet gek hoor.
Snap ik maar 6*€20 is me even iets te veel anders koop ik geen hout meer om te zagen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zaaglinten zijn eenvoudig te scherpen, tenzij ze geharde punten hebben.
Ik zou die oude linten toch even vijlen en eventueel opnieuw zetten. Ze zagen dan misschien niet meer mooi kaarsrecht, maar zijn geschikt voor het 'vuile' werk waar de zaagsnede minder belangrijk is. Je kan de goede linten dan sparen.
Vijlen is niet veel werk en echt niet moeilijk. Het enige wat je nodig hebt is een zaagvijl (driehoeksvijl), een zettang en twee plankjes in de bankschroef.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ook de linten met geharde punten kun je prima scherpen, even op de slijpsteen en hij is weer scherp en snijdt weer prima :cool:
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Een lintzaag staat ook op mijn verlanglijstje, dus ik volg dit met interesse. Wat me opvalt bij de hier genoemde sites is dat als de dikte van de zaagbladen wordt genoemd, men het heeft over 0.5 of 0.6 mm terwijl de dikte van de 'originele' zaaglinten voor de 250 mm wieldiameter machines 0.35 mm of zo is, en die 'merk' zaagbandjes 1: een stuk duurder zijn dan op deze sites aangegeven en 2: de keus in breedte en tandafstand aanmerkelijk kleiner.

Ben ik met een 250 mm wieldiameter machine beperkt tot het gebruik van dure merkzaaglinten?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je neemt het dunste blad dat verkrijgbaar is.Een dikte van 0,35 of 0,4 gaat niet zo heel veel verschil maken. De flexibiliteit van de linten hangt ook af van het type. Een special stahl van de Bandsageshop is veel flexibeler dan een Flexback of Udemholm.
Of gewoon een mailtje sturen naar de leverancier en vragen wat ze jou aanraden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De flexibiliteit ben ik niet zo bang voor ( kijk maar eens hoe klein het lint opgerold wordt geleverd), maar ik ben bang dat je debdikkere linten niet voldoende gespannen krijgt, omdat de machine constructie te licht is Uitgevoerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De flexibiliteit ben ik niet zo bang voor ( kijk maar eens hoe klein het lint opgerold wordt geleverd), maar ik ben bang dat je debdikkere linten niet voldoende gespannen krijgt, omdat de machine constructie te licht is Uitgevoerd.
Naar mijn gevoel (maar dat is gevoel) heeft een zacht, flexibel lint minder spanning nodig dan eentje wat veerkrachtig is. Een lint zoals 'special stahl' laat zich naar mijn mening en gevoel gemakkelijker strak trekken. Er moet minder interne spanning gecompenseerd worden dan bijvoorbeeld een Flex back dat meer op verenstaal lijkt.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Een zaagband wordt in zijn leven hooguit een paar keer opgerold op 'transportstraal' en hij staat dan niet onder trekspanning. De gang rond de wielen wordt meer dan 500 keer per minuut gemaakt met 2 buigcycli per rondgang en de zaag onder voorspanning. Vermoeiing speelt een rol.

Bij gelijke diameter van de wielen is de 'rimpel' in de spanning in het oppervlak bij verlaten van en aankomen bij het wiel voor een 0.5 mm zaag 1.4 maal zo hoog als die in een 0.35 mm zaag en 2 keer zo hoog als hij zou zijn in een (diameter/ 1000) 0.25 mm zaag.
Daarnaast is de voorspanning ook al snel hoger.
Hoge-sterkte stalen zijn qua vermoeiing niet veel anders als gewoon koolstofstaal.

(Getallen gecorrigeerd)
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik dacht dat de vuistregel was om niet onder een vaste verhouding van de diameter van de wieldoorsnede te gaan als het gaat om de dikte van het lint. Dus bij doorsnede 50cm moet het lint minimaal 0.5 mm dik zijn. Of heb ik dit (vanavond laat met een glaasje Laphroaig Four Oaks) helemaal verkeerd onthouden?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Minimaal 1/1000e van de diameter van het wiel. Dat moet volgens de "regels" de dikte van het lint zijn. Als ik het goed heb onthouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.