John1969

Post veel
10 jul 2023
1.787
1.137
‘s-Hertogenbosch
Hoi allemaal, het is de laatste tijd best warm, m’n hout droogt best aardig ( soms te hard 🥵) maar de ideeën blijven komen.
Ben ik de enige met inspiratie of hebben jullie allemaal al vakantie, of omgewaaid hout aan het kortzagen en verslepen….
M’n laatste topic Bol in een ring heeft me verder geïnspireerd om verder te puzzelen.
Dit meegenomen nu weer een bol met ring, echter dit keer niet op een vast voetje maar een draaiende ring met bol
Qua maatvoering is alles handgedraaid en mogelijk niet zo strak als CNC werk, ik moet er wel bij vermelden dat er hier veel vanuit onderbuikgevoel wordt gewerkt en veel op het oog wordt afgeschreven….
IMG_9496.jpegIMG_9495.jpegIMG_9494.jpeg
Zoals te zien is alles wel geschuurd, tot korrel 320 maar verder nog niet behandeld.
Ik moet zeggen schuren van de ring valt niet mee, en draaiend behandelen 🫣 wordt nog wel een dingetje.

Ik zat te denken aan een blanke acryl lak maar ben bang dat deze snel zal beschadigen….

Iemand ideeën of tips….

De gebruikte houtsoorten zijn padoek-hulst en ayous.

Groetjes John

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
583
280
Almen aan zee
Ik ben zelf nogal van het oliën, ligt er niet op maar gaat erin.
Het verdiept en haalt veel kleur en lijnen naar boven.
Tung olie, druivenpitolie, verbeterde houtolie van de Cokerije bijvoorbeeld

Het verandert het beeld wel.

Als alternatief , juist niet veranderen aan het beeld zoals het nu is
kan je "no visible oil" gebruiken

Bij de Houtdraaierij van Ronald Kanne meer info, daar kan je het kopen ook.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.787
1.137
‘s-Hertogenbosch
no visible oil" gebruiken
Hoe is jouw ervaring met no visible oil… kun je eventueel foto’s laten zien van het verschil….. wordt licht eiken geel of blijft de tint alsof het niet behandeld is…. Zoiets zoek ik eigenlijk en heb op m’n verlanglijstje voor Ronald dit product opstaan… maar ben niet zo van het bestellen eerder van het afhalen en elke keer komt er iets tussen dus….

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.787
1.137
‘s-Hertogenbosch
Echt kleurverschil zie ik niet zo op de foto’s.
Mooie schalen trouwens, geven ook het verschil van opspannen weer.
Met hoeveel lagen heb je ze behandeld en tot hoe fijn is er van tevoren geschuurd en is dit de eindbehandeling geweest….. allemaal vragen… ik hoor het graag….

Groetjes John

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
263
204
Schalen zijn geschuurd tot korrel 320, de linker schaal is heeft 2 lagen, na de 1e licht geschuurd. De rechter is ook tot korrel 320 geschuurd en (nog) niet behandeld. De schors is door krimp op één plek los gekomen en er is een kier van een millimeter of 4 ontstaan, deze wil ik opvullen maar wet nog niet hoe.
No visible oil geeft een matte afwerking.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.787
1.137
‘s-Hertogenbosch
Schors is een lastige… zeker als je teveel lengte hebt. Misschien een stukje tussenuit halen voordat je gaat lijmen met ca misschien. Gewone houtlijm geeft witte waasachtige vlekken met olie. Ik weet niet hoe invisible oil reageert. Zul jij misschien beter weten… Misschien moet je de schors ook vochtig houden zodat die flexibel blijft tot het lijmen om breuk te voorkomen

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
263
204
Schors is een lastige…
Ik twijfel tussen een stukje hout er in pas te maken (zo onopvallend mogelijk) of het op te vullen met zwarte hotglue (lijmpistool) (contrasterend) Keuze.... Maar ik laat de schaal eerst goed drogen, de andere is een beetje ovaal getrokken, het was redelijk vers hout...

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.787
1.137
‘s-Hertogenbosch
Bij de verse iep die ik hier heb zaten gangen onder de schors en daardoor viel de schors er wel heel erg makkelijk af … dus alles ontschorst en een harde buitenkant overgehouden die ik eventueel donker of zwart maak.
Als het zo loskomt ben ik bang dat er ongeveer 60-70% loskomt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.