Waar halen jullie schuurpapier voor de cilinderschuurmachine ?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De reden waarom er niet zoveel keus is in maten komt omdat er twee "standaard" maten waren. 95mm breed en 115 mm breed. Deze pasten tussen de klemmen van de oude maten schuurmachines.
Ja al lang achterhaald door klittenbandpapier. Voor schuren met de hand maakt de maat niet uit.
De rollen worden gesneden uit een grotere rol. Dus als je er voldoende besteld kom je vanzelf aan een betere prijs. Ja inderdaad niet voor de dhz-er weggelegd. Er zit bovendien ook nog verschil in kwaliteit van het schuurpapier. Ik gebruik ook papier van eco-tools. Als ik deze rollen vergelijk met de rollen die ik heb van 3M zit daar echt verschil tussen. Gebruik je het met de hand dan valt het wel mee. Bij gebruik op de draaibank gaat het 3M langer mee ook de rug is veel sterker.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik kan echt niet begrijpen waarom schuurpapier van 76 mm vele malen duurder is dan schuurpapier van 100 mm. Ik vind het echt absurd.
Zoals eerder hierboven vermeld koop ik dus "standaard" schuurpapier en maak dat zelf op de juiste breedte.
Een snij jig is hiervoor heel simpel te maken...
Bekijk bijlage 108669
Bekijk bijlage 108670
Zou je een stanleymesje op de snijlijn kunnen bevestigen en dan het papier erdoor trekken zodat het meteen op breedte is?
Of zeg ik nu iets doms?
Maar deze jig ga ik zeker maken.

Fred
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Zou je een stanleymesje op de snijlijn kunnen bevestigen en dan het papier erdoor trekken zodat het meteen op breedte is?
Dat heb ik geprobeerd, maar het papier "loopt weg" van de snijlijn, waardoor de breedte variabel gaat worden.
Maar misschien dat het jou wel lukt, zou mooi zijn.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Vandaag even provisorisch een jig gemaakt. Ik heb het met een snijmesje gedaan en dit goed vast gezet, bijna diir de onderste plank zodat dit niet verloopt.

20211016_133212.jpg 20211016_133217.jpg 20211016_133158.jpg

De zijdelingse geleiders moeten precies op maat zijn dan verloopt het niet. Ik had 5 meter binnen 1 minuut gesneden.Werkt perfect. Ik had wat schuurpapier bij de action genomen om te proberen, maar die kwaliteit is te dun voor deze machine. Ga maar eens wat bestellen bij Ecotools.


Fred
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Mooi dat het op deze manier voor jou werkt Fred. Ga mijn jig t.z.t. ook aanpassen.
Op deze manier is schuurpapier met een afwijkende maat tenminste betaalbaar!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik ben zelf een cilinderschuurmachine aan het bouwen. Je hoeft niet perse papier van dezelfde breedte te gebruiken als er origineel op zit. Ik gebruik papier dat ik nog had liggen. Bij gebruik van een andere breedte veranderen alleen de hoek waaronder je wikkelt, de lengte en daardoor de schuine kant die aan het papier zit. Kijk eens op onderstaande link
//youtu.be/RpfCSz9HwKU . Daar wordt de meetkunde uitgelegd om elke breedte papier te gebruiken.
Of knip een baan papier op de breedte van schuurpapier dat goed verkrijgbaar is en wikkel dit om schuurrol tot het goed zit, knip het gedeelte af dat buiten de rol uitsteekt en je hebt een mal voor je schuurpapier.

Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Heb intussen mijn jig aangepast naar het voorbeeld van FredR en 1 woord; Geweldig!
Een rol van 50 meter, korrel 100 in 5 minuten op de juiste breedte.
Het oprollen duurde langer...
Mijn dank voor deze fantastische tip.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Heb intussen mijn jig aangepast naar het voorbeeld van FredR en 1 woord; Geweldig!
Een rol van 50 meter, korrel 100 in 5 minuten op de juiste breedte.
Het oprollen duurde langer...
Mijn dank voor deze fantastische tip.
Graag gedaan.
Daar is dit forum toch voor, adviezen geven en je kennis delen .

Fred
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.