't Wolt, je bent niet te kort door de bocht gegaan hoor

. Je hebt gewoon positieve ervaring gehad met lijnolie van de bouwmarkt/gereedschapboer, niks op tegen. Ik had al eerder mee gewerkt met de "echte" gekookte lijnolie en dan valt die van de bouwmarkt mij wat tegen. Wel heb ik het idee dat, ik heb helaas geen goede vergelijk materiaal, dat die van de bouwmarkt de lijnolie dieper het hout in gaat. Mogelijk dat door toevoeging van siccatieven de "rauwe" lijnolie een betere impregnerende werking heeft gekregen.
Ik heb vernomen dat men de lijnolie van de bouwmarkt vaak gebruikt voor onderhoud van gereedschap en het uitdrogen van verfkwasten te voorkomen. Op houten werkstukken wordt deze dikwijls minder voor toegepast.
@jmachiels, veel succes met oliën van je vurenhouten bed. De houtstructuur komt straks mooi naar voren. Mocht je nog een 2e laag willen aanbrengen geef de lijnolie even de tijd om te polymeren. Anders blijft de lijnolie geur straks zo lang hangen. Ik kan niet aangeven hoe lang het polymeer proces duurt, ik doe meestal op gevoel (en dat pakt soms verkeerd uit). Een tip: ik kan je lijnoliezeep aanbevelen voor onderhoud van in lijnolie gezette houtsoorten.