Vuren kist krom getrokken

MrMet

Nieuw lid
20 apr 2022
2
0
NL
Goedendag allen,

Ik heb voor het eerst een kist gemaakt, heb hier voor vuren timmerplanken voor gebruikt.
Was allemaal goed gelukt, alleen nadat ik deze in de kamer gezet had begon deze wat krom te trekken.
Heb hem in de schuur gemaakt, daar was het rond de 10-12 graden. Zou dat het probleem zijn?
Deksel is met deuvels aan elkaar bevestigd, en heb hier wat verstevigingen onder gelijmd. Is het probleem dat door het verschil in lengte en breedte de deksel krom trekt?
De zijwanden buigen ook open aan de bovenkant, de bodem is rondom ingefreesd en rondom gelijmd. Had deze toch los moeten zitten?

Is er nog iets hoe ik het kromtrekken kan verhelpen/stoppen?
En hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen?

Bijlagen

• IMG_0905.jpeg
    IMG_0905.jpeg
    92 KB · Weergaven: 120
  • IMG_0904.jpeg
    IMG_0904.jpeg
    63,4 KB · Weergaven: 117
  • IMG_0903.jpeg
    IMG_0903.jpeg
    112,7 KB · Weergaven: 117

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
624
203
Zutphen
Je hebt met de constructie onvoldoende rekening gehouden met het verschil in werking van hout dwars op de nerf (veel) en in de langsrichting (weinig). In principe kan je deze niet op elkaar lijmen maar moet je verbindingen gebruiken die ruimte geven aan dit verschil in werking door vochtigheid en temperatuur. Het verschil is des te groter omdat je in een koude ( vochtige?) schuur hebt gewerkt terwijl je huis droger en warmer is. Er is niets aan te doen behalve een les uit te trekken. Overigens keurig werk

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.313
2.325
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

het is normaal dat zo'n blad krom trekt
elk verschil in vochtigheidsgraad tussen 2 zijden zorgt voor krom trekken
de droogste kant wordt hol

bodems werk je in
massieve bodems verlijmen zorgt voor spanningen en scheuren

1736975712915.png

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.445
2.095
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie kist! Hout is net een bos rietjes. Als het vochtiger is, zuigen de rietjes meer water in en zetten ze een beetje uit. In de breedte, dus dwars op de nerf werkt het hout als het droger of vochtiger wordt. In de lengte niet. Als de kist weer neerzet waar je hem gemaakt hebt, zal het deksel weer recht trekken. Je lost het op door de dwarslatten te verwijderen en eventueel met schroeven in sleufgaten weer te monteren.
Om deze reden zitten in paneel deuren de panelen ook een beetje los, die kunnen uitzetten en krimpen zonder dat de deur krom trekt.

jaap

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
498
224
Is er nog iets hoe ik het kromtrekken kan verhelpen/stoppen?
En hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen?
De kist zit al in elkaar, nu is er weinig meer aan te doen. Maar het zal wel loslopen.

Voor de toekomst: geef hout de ruimte om te werken. Bijvoorbeeld de wanden die uit panelen bestaan, die zijn nu star aan de liggers verbonden, waardoor ze niet kunnen werken. Zoals @jaap aangeeft wordt een paneel normaal gezien met speling gemonteerd in een raamwerk, om verschil in richting van werken op te vangen.

Daar komt bij dat vurenhout timmerpaneel (van de bouwmarkt neem ik aan?) niet je van het is. Dosse gezaagd, vrij grove jaarringen, dat zorgt ervoor dat ze extra veel werken.

MrMet

Nieuw lid
20 apr 2022
2
0
NL
Bedankt voor jullie antwoorden.
De deksel vind ik het meest storend.
Hier zou ik dan dus de verstevigingen onder vandaan moeten halen.
Deze dan achterwege laten of eventueel met sleufgaten bevestigen.
Maar deze heb ik er onder gelijmd, hoe krijg ik deze het beste los?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.343
487
Etten-Leur
Bedankt voor jullie antwoorden.
De deksel vind ik het meest storend.
Hier zou ik dan dus de verstevigingen onder vandaan moeten halen.
Deze dan achterwege laten of eventueel met sleufgaten bevestigen.
Maar deze heb ik er onder gelijmd, hoe krijg ik deze het beste los?
Schavend geeft minste beschadiging

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.281
479
Hoe lang staat die kist al binnen ?

als dit nog niet zo lang is wacht het dan nog een weekje of twee
je zou daarbij de deksel open kunnen zetten.
Het inwendige van de kist zal langzamer vocht afstaan dan de buitenkant als de deksel dicht zit

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
236
60
Oss
"Bouwhout" heeft een vochtigheid van rond 20% bij meubelhout ligt dat ruim helft lager %of 8 dacht ik. Ook is het op dit moment de luchtvochtigheid behoorlijk hoog. Het is al een week mistig. Dus zoveel mogelijk rekening houden met de mindere eigenschappen van hout.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
429
217
56
Luzy Saint Martin
1736975712915-png.152512

De deksel is verkeerd samengesteld (vermoedelijk timmerpaneel?)
De jaarringen hadden om en om moeten liggen. Da’s al het eerste manco.
Dan is er de hierboven al besproken dwarslatten kwestie.

De deksel omdraaien en de dwarslatten verwijderen zou kunnen maar of dat netjes kan betwijfel ik.

Nieuwe deksel, op de juiste wijze geconstrueerd is denk ik de beste oplossing.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.343
487
Etten-Leur
Ik kwam deze week nog een ingenieuze oplossing tegen voor een tafelblad. In de Onderkant minimaal twee zwaluwstaart groeven maken dwars op de nerf/lijmrichting maar niet doorlopend dus blind tot plm 5 cm van de voor- en achterkant. Daarin monteer je een balkje wat uit drie delen bestaat in de lengterichting gezien. De beide buitenste hebben een zwaluwstaart profiel. De binnenste is gewoon recht en duwt de buitenste twee strak in de zwaluwstaart groef.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
878
214
Twello
Ik zou de onderkant verhitten, heeft bij een kennis met een krom tafelblad ook geholpen.
hij had een nieuwe tafel gekocht alleen ivm verhuizen in een vochtige garage gezet. Blad is weer mooi recht geworden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.