Vullen van gaten

MaMo

Nieuw lid
18 jun 2020
6
1
Hoi.

Uit interesse voor Marqueterie en inlegwerk heb ik wat boekjes gelezen hierover en ben aan de slag gegaan met een eerste probeer projectje.
Uit een zelfgemaakte sandwich heb ik een sleutel gezaagd met een handfiguurzaag, om te testen hoe het zagen zou verlopen heb ik verschillende zaaglinten gebruikt.

Voor de sleutel zelf heb ik zaaglint 6/0 gebruikt de fijnste dus en dat vond ik wel zo langzaam verlopen dat ik de ovale en rechthoek gedeelten met zaaglint 1 (geen 1/0 dus) heb gezaagd.

Het plan is om het geheel als een vierkant op een plankje te lijmen met eventueel een omlijsting eromheen.
Maar zoals te zien op bijgevoegde foto zijn er gaten te zien, het sluit niet goed aan hier en daar.
En dan vooral de rechthoek die heel ongelijkmatig is gezaagd door mij daar gaat hoofdzakelijk mijn vraag over, hoe is dat zo te bewerken dat het perfect aansluit op elkaar?

Ik dacht aan de betreffende aansluitende zijden over elkaar heen leggen en dan langs een lineaal snijden, maar ik zag dat in de lengte richitng van de fineer draad dit misschien wel goed gaat maar in de breedte ook?

Of is het hopeloos mislukt en kan ik beter een prullenbak als einddoel van dit eerste projectje van mij pakken?

Bedankt alvast.

Groet,
Martijn.

IMG_1253.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die randen kun je wel recht krijgen door er een plankje op te klemmen en een kopieerfrees met bovenlager langs te halen.

De sleutel en de ovaal kun je mooier krijgen door ruimer te zagen en dan voorzichtig weg te vijlen/schuren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoe dik is het materiaal? Klopt het dat het fineer is?
Dan kan je het volgende doen:
De vier binnenranden van de rechthoeken leg je op elkaar. Zodanig dat je geen spleetje meer ziet.
Dan plak je ze allemaal goed vast met schilderstape. Ook aan de tafel.
Dan snij je langs een lineaal met een scherp mes het kruis in het midden door. Niet in een keer er doorheen, maar meerdere lichte halen.
De rechthoeken sluiten nu naadloos aan elkaar aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.