Vragen poort Padoek

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
47
2
Ik zou graag een dubbele poort voor de oprit maken uit Padoek. Ik heb hier echter een paar vragen over. Ik ben namelijk niet helemaal onbekend met het bewerken van hout, echter ook echt geen regelmatige hobbyist.

1) Bij voorkeur zou ik een ontwerp maken zoals de eerste foto hieronder. Nu is mijn eerste vraag of ik de gebogen balk aan de bovenzijde zelf überhaupt wel gemaakt krijgt met enkel basisgereedschap? (invalzaag, bovenfrees, decoupeerzaag)

2) hoe krijg ik de planken het beste tussen de boven en onderregel bevestigd?

3) Hoe maak ik de verbindingen tussen de liggers en de stijlen zonder professioneel gereedschap? Is pen gat in zulke afmetingen goed te maken met een handzaag/afkortzaag/bovenfrees?

4) Welke afmetingen hout gebruik ik het beste en waar kan ik zulk mooi padoek hout vinden?

1744318353888.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.277
3.428
Gaanderen
Kijk eerst eens wat zo'n poort kant en klaar kost. Informeer bij de Amsterdamse fijnhouthandel voor prijzen van Padouk. De AF heeft topkwaliteit maar daar betaal je dan ook voor. Bedenk dat je daar ruw hout krijgt. Je moet het dus nog vlakken en vandikte schaven. Masave in zwolle kan het je misschien geschaafd leveren.
Als je het prijsverschil weet kan je zelf afwegen of je het zelf gaat doen. Die bovenstijl buigen is wel een uitdaging die ik niet zelf zou doen. Of je hem uit een grotere balk kunt zagen is de vraag. Maat hout en de prijs daarvan.

• Leuk
Waarderingen: Invator

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
40
54
Boortmeerbeek
Ga hier inderdaad ook akkoord met Wim, het zal uiteraard goedkoper uitkomen als je het zelf doet, maar het hout zelf blijft een serieuze investering. Padoek is zwaar en je moet al goed materiaal hebben om dit degelijk te bewerken. Pen/gat verbindingen gaan echt wel stevig moeten zijn voor zo'n massieve poort. Als je veel ervaring hebt kan dat uiteraard prima manueel gemaakt worden, maar blijft een challenge.

De boog zal waarschijnlijk professioneel via CNC uitgesneden worden - hobby-matig kan je dat klaarkrijgen door te werken met een mal (bv stuk multiplex) die je in de juiste vorm brengt. Deze mal kan je dan gebruiken
om het effectieve stuk uit padoek uit te frezen (opnieuw, afhankelijk van de dikte, ga je hier degelijk materiaal voor nodig hebben).

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.474
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je de ambitie hebt, probeer dan eerst de moeilijkste bewerkingen met vurenhout uit

de gebogen balk is volgens mij een balk die met een bocht uitgezaagd is
vooral op de linkerhelft zie je dat de draad niet de bocht volgt
de bocht maximaal met de decoupeerzaag uitzagen
daarna met een mal en de bovenfrees

pen&gat doe je met de bovenfrees
je dient de frees stabiel te kunnen houden
leg bv beide bogen naast mekaar, en laat de frees daarop glijden

ik zie geen diagonalen, die meestal toch gebruikt worden om een rechthoek stabiel te houden

kijk of je ergens zo'n poort in het echt kan zien & pluis de opbouw uit

• Leuk
Waarderingen: Invator en H@ns

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
ik zie geen diagonalen, die meestal toch gebruikt worden om een rechthoek stabiel te houden
Die diagonalen gaan vermoedelijk aan de achterzijde zitten.

De bogen lijken mij inderdaad niet ....gebogen maar gezaagd of op een andere machinale manier bereikt. Die boog zorgt wel voor een grotere moeilijkheidsgraad voor de planken, regels, diagonalen,...

De succesfactor gaat het hoogst zijn wanneer je zorgt dat de verticale planken voldoende kunnen werken tov mekaar door ze in een groef te bevestigen, en dat de verbindingen mooi passend zijn. Ik zou in die optiek eerder kijken om een Festool domino DF700 te huren. Altijd perfecte verbindingen op die manier.

Héél belangrijk is ook dat je een PU lijm gebruikt, ik gebruik er de Rectavit PU Rectan voor.

Als laatste zou ik zeker via bijvoorbeeld 2dehands of marktplaats naar padoek restpartijen zoeken. Ik heb zo ook al 2x het geluk gehad om voor 1/3e van dan prijs van een houthandel een heel mooi lot padoek te kopen.

Veel succes!

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.867
582
Vooral door de aanwezige olieën in padoek. Er wordt ook aangeraden om de verbindingen te ontvetten alvorens te verlijmen, dat heb ik bij domino-gaten wel nooit gedaan. Bij grote pennen/gaten wel.

Ik heb voordat ik dat wist bij een padoek tuintafel de poten verlijmd met Titebond 3, en die zijn na een tijdje beginnen lossen.

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
47
2
Dank voor jullie antwoorden. Ik denk dat het ontwerp van de foto iets te hoog gegrepen is voor mij om mee te beginnen, zeker in Padoek. Nu vind ik deze houtsoort wel erg mooi, zeker als deze vergrijst is. Mooier dan eiken. Nu kwam ik onderstaand ontwerp ook nog tegen. Deze lijkt mij een stukje eenvoudiger te maken. Het frame aan de achterzijde zijn gewoon rechte balken en ik hoef geen planken in te werken.

Hoe dik zou het frame aan de achterzijde moeten zijn? Is het voldoende sterk als ik dit maak uit bijvoorbeeld 55x140 of 70x120mm met halfhout verbindingen?

Oh en prijzen voor kant en klaar heb ik inderdaad al aangevraagd. Padoek hout is niet goedkoop, maar een complete poort al helemaal niet!

1744395669004.png

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.277
3.428
Gaanderen
als je de ambitie hebt, probeer dan eerst de moeilijkste bewerkingen met vurenhout uit

de gebogen balk is volgens mij een balk die met een bocht uitgezaagd is
vooral op de linkerhelft zie je dat de draad niet de bocht volgt
de bocht maximaal met de decoupeerzaag uitzagen
daarna met een mal en de bovenfrees

pen&gat doe je met de bovenfrees
je dient de frees stabiel te kunnen houden
leg bv beide bogen naast mekaar, en laat de frees daarop glijden

kijk of je ergens zo'n poort in het echt kan zien & pluis de opbouw uit
Eens met bovenstaande.

Als je niet veel ervaring hebt met houtbewerking is het lastig in te schatten wat de moeilijkste bewerking is.
Ik schat de dikte van die gebogen balk toch al gauw op 8 cm. Om die recht met een decoupeerzaag in de vorm te krijgen is niet veel zagen gegeven. Dus wat extra ruimte aanhouden i.v.m. scheef zagen. Mijn advies zou zijn zoek iemand met een flinke lintzaag.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.277
3.428
Gaanderen
Ook in dit nieuwe ontwerp zitten uitdagingen. Vooral de overspanning. Je moet de schoren in het raamwerk aan de achterzijde goed infrezen/maken. Door de overspanning komen er grote krachten op de twee staanders. Deze moeten diep en zwaar verankerd zitten.
Ook hier zou ik voordat ik begon het kostenplaatje helder willen hebben. Ja, als je het graag zelf wil doen. Prima, dat doe ik ook (te)vaak.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.474
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze lijkt mij een stukje eenvoudiger te maken.
inderdaad !
Hoe dik zou het frame aan de achterzijde moeten zijn? Is het voldoende sterk als ik dit maak uit bijvoorbeeld 55x140 of 70x120mm met halfhout verbindingen?
met halfhout-vb heb ik geen ervaring
die verzwakken in principe de sterkte van het hout
bij keuze tussen 55x140 en 70x120 zou ik eerder voor de 140 gaan, omdat de stevigheid vooral van de breedte komt

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.806
1.201
Riemst
De constructie van de eerste poort, met de planken ingelaten in een groef in de onderste regel, is eigenlijk een slecht ontwerp. Water blijft staan in de groef en trek via de koppen van de planken omhoog. De tweede poort heeft dat probleem niet. Padoek is dan wel een duurzame houtsoort (klasse I), maar dat wil niet zeggen dat het niet rot.
Hout wat slechts langzaam droogt, gaat niet zo heel lang mee, ongeacht de duurzaamheidsklasse.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.