Vragen betreffende isoleren met een spuitschuim

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.706
320
Hallo allemaal,

Een vriendin van mij heeft een enkelsteens huis uit 1915. Ze wil het laten isoleren met een spuitschuim:

Icynene H2foam Lite.

Zij stellen:
Er zijn verschillende manieren om de gevel te isoleren. Wij gebruiken hiervoor vaak een harde schuim als RWF/HFO. Deze is volledig op waterbasis en krimpvrij. Geurloos, ozonvriendelijk en HFk vrij.

• - Open cellen, uiterst licht (7 kg/m3)
  • - ʎ = 0,038 (CE-markering)
  • - 100 % expansie op waterbasis
  • - Geurloos en ozonvriendelijk
  • - Zonder HCFC, HFA, CFC, VOS of formaldehyde
  • - A+ getest volgens ISO 16000-9
  • - Zelfdovend, vlamvertragend, brandklasse E
De aannemer doet van buiten naar binnen:
stenen buitengevel
spuitisolatie vanuit binnen erop gespoten tussen de raggels
OSB
2 lagen gipsplaat

Vragen:
1- Is dit spul (ook na jaren nog) giftig met de dampen of überhaupt geen giftige dampen? "Het" is op waterbasis.
2- Moet er tussen het schuim en de osb nog een dampremmende folie komen? Aannemer zegt van niet...

YM25

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
29
11
benieuwd naar de adviezen. Mijn reflex: isoleer de buitenkant en neem meteen een nieuw en groter dik dak.
Maar ben geen expert.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.013
1.450
Omgeving Leiden
Ik heb geen enkele ervaring met isoleren, ken het 'spul' ook niet, maar ik zie op hun site dat er PET flessen worden gebruikt om het 'spul' te maken. PET kan niet als glas telkens opnieuw worden gebruikt, maar men moet het wel kwijt. Daarom wordt er allemaal ander spul van gemaakt. Voor mij is dat een teken aan de wand.
Ben dan ook benieuwd of @henkverhaar daar iets over kan zeggen.

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
74
23
Brugge
Degelijke osb waarvan de naden afgetapet zijn, is in principe een damprem.

Gips direct op osb schroeven zou ik in de Lage Landen niet doen. Die werken anders en je kan scheuren krijgen. Fermacell raadt het in elk geval af in hun verwerkingsvoorschriften

Hallo allemaal,

Een vriendin van mij heeft een enkelsteens huis uit 1915. Ze wil het laten isoleren met een spuitschuim:

Icynene H2foam Lite.

Zij stellen:
Er zijn verschillende manieren om de gevel te isoleren. Wij gebruiken hiervoor vaak een harde schuim als RWF/HFO. Deze is volledig op waterbasis en krimpvrij. Geurloos, ozonvriendelijk en HFk vrij.

• - Open cellen, uiterst licht (7 kg/m3)
  • - ʎ = 0,038 (CE-markering)
  • - 100 % expansie op waterbasis
  • - Geurloos en ozonvriendelijk
  • - Zonder HCFC, HFA, CFC, VOS of formaldehyde
  • - A+ getest volgens ISO 16000-9
  • - Zelfdovend, vlamvertragend, brandklasse E
De aannemer doet van buiten naar binnen:
stenen buitengevel
spuitisolatie vanuit binnen erop gespoten tussen de raggels
OSB
2 lagen gipsplaat

Vragen:
1- Is dit spul (ook na jaren nog) giftig met de dampen of überhaupt geen giftige dampen? "Het" is op waterbasis.
2- Moet er tussen het schuim en de osb nog een dampremmende folie komen? Aannemer zegt van niet...

Gewoon niet doen

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.316
1.134
Enschede
ingoogni.nl
Hoe dik? Kun je de zelfde isolatiewaarde halen met glas-, steen- of cellulosewol? Opbouw verschilt niet zo veel.

Van de chemie kant weet ik niet (ook niet alle OSB is emissie vrij). De spouwmuren hier zijn met iets dergelijks gevuld.

Het schuim geeft geluid bijna zonder verlies door. Alleen daarom al zou ik voor een van de wol versies gaan, je huis wordt er een stukje stiller door.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
271
124
Rijswijk
ik zou nooit zo'n spuitschuim willen. Je kunt hier nooit meer fatsoenlijk bij en alle gebreken worden verhult door een laag schuim.

een andere manier van isoleren zal waarschijnlijk wel duurder zijn, want hier zit meer werk in. maar je kunt het wel altijd weer verwijderen mochten er plannen wijzigen.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.433
455
Goeree-Overflakkee
Icynene is gewoon PUR, maar dan met een iets vriendelijker draagmiddel. Het is iets minder vervuilend, maar nog steeds erg vervuilend. Niet te vergeten doordat bij een latere renovatie of sloop alles aan elkaar geplakt zit. Tegenwoordig weten we ook al dat het een stuk slimmer is om circulair te bouwen. Bovendien levert dit soort materialen geen gezond en comfortabel huis op.

Tegenwoordig is inblazen van een biobased isolatiemateriaal helemaal hip. Steeds meer aannemers komen erachter dat dit prijstechnisch erg interessant is. Het is ook erg comfortabel en gezond wonen. Je houdt de zomerwarmte veel langer buiten en het is vochtregulerend. Moet je er natuurlijk geen OSB en gipsplaten op bevestigen, maar bv een houtvezelisolatieplaat en leem- of kalkstuc.

Dit soort maatregelen moeten wel in het geheel van het hele pand genomen worden. Als er bv. houten balken in de buitenmuur opliggen, kan door de verkeerde isolatie het snel gaan rotten. De ventilatie en kierdichting uiteraard ook niet vergeten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.