Na een weekje is de Grr-ripper kloon bezorgd..... hieronder wat foto's ter vergelijking met het origineel:
Wat opvalt is dat het geen één-op-één kopie is, terwijl ik dat eigenlijk wel had verwacht. De Chinese versie is net wat kleiner dan het origineel, het verschil is echter verwaarloosbaar. Verder komt deze al geassembleerd terwijl je met het origineel toch snel een 30min bezig bent om 'm in elkaar te zetten.
De bevestigingen van de versie uit de VS zijn allemaal kwalitatief wat hoogwaardiger met ringen en voor het zijstuk zelfs o-ringen. Ook het handvat zit vast met ovale ringen terwijl bij de kloon er gewoon bouten zijn gebruikt. In de afwerking van het handvat zie ik de grote verschillen, bij de grr-ripper netjes afgerond en degelijk, bij de kloon met scherpere randen en met minder materiaal. De grr-ripper voelt daardoor, in ieder geval voor mij, een stuk prettiger in de hand. Eigenlijk is het handvat van de kloon het minst fraaie onderdeel ervan, ook omdat ze de schroefgaten voor de bevestiging met een soort klepjes hebben gedicht, en die leveren ook weer scherpe uitstekende randjes op.
En niet onbelangrijk is dat het origineel wel vlak aan de onderkant is met de 3 "poten", bij de kloon is de middenpoot een mm langer waardoor je 'm naar links en rechts kan laten wiebelen. Hoe spannend dat in het gebruik gaat zijn moet ik nog vaststellen, maar een beetje slordig is het wel.
Materialen lijken veel op elkaar en ik verwacht daar in het gebruik geen verschil in te zien, maar het blijft bij alle twee afwachten hoe bijvoorbeeld het rubber aan de onderkant zich op termijn gaat houden. Bij het origineel krijg je nog een instructie dvd (ook op het web te bekijken), bij de kloon een handleiding in het chinees waar je waarschijnlijk niets mee kan.
https://www.microjig.com/products/grr-ripper#instructions
https://item.taobao.com/item.htm?sp...-10204698840.4.2d944dbdpeKriz&id=574845467141
Mijn conclusie is dat de grr-ripper toch wel een stukje duurder mag zijn. Een betere afwerking, stabieler/vlak en met instructies (en als je zou willen nog de nodige accessoires). Plus dat er ook nog een winkelier aan moet verdienen. Of dat het voor een koper waard is zal je zelf moeten bepalen. Ik weet wel dat ik in eerste instantie naar het origineel zal grijpen en alleen naar de kloon als ik er 2 moet gebruiken. Eerst mijn freestafel maar eens afronden voor ik over het echte gebruik wat zinnigs kan zeggen.....
De grip op het handvat stoort me echt, en ook dat ie wiebelt vindt ik niet echt prettig. Maar het prijsverschil is groot.