Vraagje over stroppen

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Vermoedelijk een domme vraag maar hier komt ze toch:
Als je een mes/beitel gaat stroppen op leer+pasta, moet je dan veel druk uitoefenen of er zachtjes over glijden?
Bart
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Geen noemenswaardige druk uitoefenen, en (snel) meerdere malen over de strop gaan!

De hoek moet exact die van de vouw zijn, die moet men constant houden tijdens het wetten en tijdens het stroppen.

Opletten: bij het naar je toe trekken van het gereedschap heeft de hand blijkbaar de neiging om naar omhoog te gaan. Blijkt dat ongeveer iedereen die neiging heeft en zich daar nooit van bewust is. Dat zal in een bolle vouw , aan de snede resulteren en dat willen we niet. Men kan zichzelf aanleren om aan het einde van de strrok lichtjes naar beneden te gaan. Dat vermijdt de bolle vouw aan de snede en de minuscule afronding van de vouw aan de andere kant van de vouw, de hiel van de vouw (an de kant van het handvat, doet helemaal niets af van de gewenste geometrie.

"Niet over de kop wetten of stroppen" is het oude gezegde waarbij dus tegen te stijl wetten of stroppen (dus ook tegen een microvouw) werd gewaarschuwd. En dat geldt nog steeds.

Groeten

Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
"Niet over de kop wetten of stroppen" is het oude gezegde waarbij dus tegen te stijl wetten of stroppen (dus ook tegen een microvouw) werd gewaarschuwd. En dat geldt nog steeds.
Ik denk dat dat met name geldt voor toepassingen waarbij de beitel met de vouw op het werkstuk ligt (snijden, draaien) - niet voor toepassingen waarbij er de facto ruimte is (moet zijn, niet anders dan kan zijn) tussen vouw en werkstuk (schaafbeitels)?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Zolang je maar weinig druk uitoefent vraag ik me af hoeveel problemen je zult hebben met "over de kop stroppen". Vergeet namelijk niet dat het leer zelf ook meegeeft en er dus per definitie sprake is van een niet heel strakke en rechte slijpende beweging op de schaal van het snijvlak zelf. Uiteraard kun je ook op harde oppervlakken stroppen, maar daar geef ik niet de voorkeur aan.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik denk dat dat met name geldt voor toepassingen waarbij de beitel met de vouw op het werkstuk ligt (snijden, draaien) - niet voor toepassingen waarbij er de facto ruimte is (moet zijn, niet anders dan kan zijn) tussen vouw en werkstuk (schaafbeitels)?
Ja, dat klopt: voor schaven is het minder of zelfs niet kritisch. Zolang je , gemeten aan de snede , genoeg vrijloophoek hebt , zal er geschaafd worden

groeten

Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Zolang je maar weinig druk uitoefent vraag ik me af hoeveel problemen je zult hebben met "over de kop stroppen". Vergeet namelijk niet dat het leer zelf ook meegeeft en er dus per definitie sprake is van een niet heel strakke en rechte slijpende beweging op de schaal van het snijvlak zelf. Uiteraard kun je ook op harde oppervlakken stroppen, maar daar geef ik niet de voorkeur aan.
Het leder geeft inderdaad wat mee. Daarom geven we geen druk, want dan zak je nog dieper in het leder weg.
Er wordt dan ook bij voorkeur hard leder gebruikt, en als men er niet anders komt men beter weg als men het leder dun neemt.
Een harde ondergrond , die de beitels niet ruïneren als men die toevallig raakt, is eigenlijk een betere keuze. MDF doet het prima als (enige) ondergrond voor de slijppasta.

Je rondt wel degelijk af als je over de kop stropt. Je voelt het bij het houtsnijden met gutsen en beitels heel goed. De stuurbaarheid, op de vouw (vouw tegen het hout, vouw naar beneden) gaat achteruit. Door een paar stopbeurten te geven , om de scherpte te onderhouden tijdens het werken , zul je steeds meer de nadelen van het over de kop stroppen, bemerken. Er zal opnieuw geslepen moeten worden.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Bedankt voor de goede raad. Als je het niet weet, doe je maar wat en dan is het resultaat er ook naar. Vanaf nu is het met lichte druk en ervoor zorgend een gelijke hoek te houden (thx ornament)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.