Vraag goed na bij de leverancier (De Nederlandse dealer in Barneveld?) hoe de machine geleverd wordt. Mijn machine (Felder KF 700) is destijds ongemonteerd geleverd, en hier door de technieker in elkaar gezet. Vanuit Oostenrijk wordt de machine geleverd op een grote pallet. Hierop staat de machine zelf, zonder rolwagen, zonder de plaatstalen zijtafels, zonder de stalen stang waarop de langsgeleider staat. De rolwagen zit in een aparte verpakking en moet gemonteerd worden. De hoogte-instellingen zijn normaal wel in de fabriek gebeurd. Als je de montagehandleiding nauwgezet volgt is dit geen raketwetenschap. Daarna moet de oplegwagen aan de rolwagen gemonteerd worden, de zijtafel en eventuele uitvoertafel moet gemonteerd worden. De stang waarop de langsgeleider staat moet op de machine gemonteerd worden en de langsgeleider moet gemonteerd worden. Het aanslagliniaal op de rolwagen moet gemonteerd worden. De langsgeleider moet uitgelijnd worden en het liniaal moet ingesteld/geijkt worden. De geleider op de rolwagen moet haaks gezet worden en de linialen moeten ook hier nagesteld worden. Een meetklok is niet echt noodzakelijk. Een rechte waterpas of rei en een stuk plaatmateriaal om de geleider perfect haaks te stellen (plaat in vierkant zagen, dan dun stripje afzagen, dit stripje nameten.... techniek is zeker beschreven op het forum en youtube).
De vraag of je er dat bedrag aan wil uitgeven moet je zelf beantwoorden (in overleg met de leverancier). Hier heeft de leverancier dit gedaan in mijn bijzijn en dat was wel een mooie leerschool: je leert ineens van een ervaren iemand hoe je de boel kalibreert (in de loop der jaren zal je dit sowieso opnieuw moeten doen).
Anderzijds als je wat wil besparen, en voldoende voeling hebt met wat er moet gebeuren is dit niet onmogelijk. Felder heeft denk ik ook heel wat instructiefilmpjes online staan.
Overleg ook met de leverancier hoe ze de machine leveren: mogelijk monteren ze de rolwagen al voor levering (dat was hier geen optie omdat de machine een verdieping naar beneden getakeld moest worden).