Vraag- profiel tegen kromtrekken eiken: hoe bevestigen

Phlip81

Nieuw lid
23 nov 2021
7
0
Empel
Beste lezers,

Binnenkort ga ik enthousiast met eiken een vensterbank verbreden tot bureautje.

Graag wat feedback over een idee...

Een online eiken webshop maakt voor mij een blad (bijna) op maat. Zelf moet ik er nog wat happen uit halen om het blad pas te maken in de situatie.
Zodoende heb ik er voor gekozen om zelf profielen tegen kromtrekken eronder te monteren.
De voorkant zal opgedikt worden dus infrezen niet nodig. Het blad mocht in deze situatie slechts 20 mm dik zijn (opdikken tot 40).

Door de dikte van 2cm kan ik bij het monteren van het stalen profiel schroeven gebruiken van max +/- 15mm lang... Is dat niet wat weinig om stevig te zijn?
Een alternatief zou zijn: rampamoeren. Wellicht is dat steviger bij ondiepe toepassing?


Wie heeft de gouden tip?

met vriendelijke groet,
Philippe
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als het blad goed is verlijmd, dus met de jaarringen om en om, en er is goed gedroogd hout gebruikt, dan zie ik weinig meerwaarde om extra profielen toe te voegen.

Wat zijn de afmetingen van het blad?
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Wat de sterkte en werking van het hout beteft weet ik niet veel meer.

Wat het mechanisch bevestigen betreft (de schroeven vs rampa moeren). Bij vastschroeven (even de materiaalsterktes vergetend) is maar 1 ding belangrijk: oppervlakte.
Dat wordt bepaald door het aantal en het formaat.

Met Rampamoeren heb je er minder nodig en kun je dus iets meer ruimte houden tussen de schroeven.

Hoeveel bevestigingen je nodig gaat hebben hangt helemaal af van de sterkte van het hout, constructie van het blad en de mate van kromtrekken.

Het grote voordeel van Rampamoeren is vooral het demontabel houden van het geheel.

Wat voor stalen profiel ga je gebruiken? Afhankelijk van je keuze kan dat profiel nog voor een leuke uitdaging zorgen.

Verder heb ik op dit forum iets gelezen over ijzer en het zwart kleuren van hout... Ook iets om rekening mee te houden.
 

Phlip81

Nieuw lid
23 nov 2021
7
0
Empel
Als profiel had ik een flamco montage rail op het oog.
Dat is een C profiel 15x30mm met slobgaten in de rug.
Hij is verzinkt dus idd even nadenken over verkleuren, dat zal ik eens opzoeken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Verder heb ik op dit forum iets gelezen over ijzer en het zwart kleuren van hout... Ook iets om rekening mee te houden.
Dit is alleen van toepassing bij eiken als het vochtig is/wordt, dus in buitensituaties. Als het hout droog is (wat wel zou moeten bij deze toepassing) heb je van zwart verkleuren door het stalen profiel geen last. En zeker als het al behandeld staal is.

Wat voor ondersteuning komt er onder het blad? dwz de poten, hoe en waar? Want de rest van de ondersteuning bepaalt ook of en wat voor versteviging er onder het blad nodig is.

Qua schroeven, heb ik zelf altijd een hekel aan het monteren van rampamoeren. En kijk daarbij ook uit dat deze niet te lang zijn en dus door de bovenkant van het blad heendrukken..
Als ik dit zou moeten doen, dan zou ik denk ik kiezen voor meubelschroeven / euroschroeven, zoals deze.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Als profiel had ik een flamco montage rail op het oog.
Dat is een C profiel 15x30mm met slobgaten in de rug.
Hij is verzinkt dus idd even nadenken over verkleuren, dat zal ik eens opzoeken.
Dergelijke profielen ben ik wel bekend mee, houdt er rekening mee dat de meeste sterkte uit de hoogte komt van het profiel. Het profiel is over de 30 mm zijde grofweg tot de 3de macht sterker dan over de 15 mm zijde. De opgegeven maximale belasting zal ook over die 30 mm gegeven zijn.

Wat ik zo snel zag bij die flamco profielen zitten er alleen gaten in de 30 mm zijde. Dan komt, als ik het beeld goed heb, de belasting op de korte zijde van het profiel.

Hoeft geen ramp te zijn, maar houdt hier rekening mee. Beetje jammer als je bureau door gaat hangen met al het werk wat je er in stopt.
 

Phlip81

Nieuw lid
23 nov 2021
7
0
Empel
Dank voor de leuke reacties.
Fijn dat er mensen meedenken dat helpt mij tot de beste oplossing komen.

Ik dacht dat het heel eenvoudig was. Hierbij toch even een schets.
- Rood gearceerd is een vensterbank. Dit bureautje is dus eigenlijk een overzet vensterbank.
- Paars zijn de profielen tegen doorbuigen, onder het blad gemonteerd, want het blad is slechts 2cm dik. De profielen kunnen dus niet doorlopen tot aan het raam.
- Aan de rechtermuur zal ik een latje of iets dergelijks maken waar het blad ook aan die kant op kan rusten.
- De voorkant wordt opgedikt tot 4 cm door het verstek te zagen en om te zetten.

Ik denk toch voor de rampamoeren te gaan, dan heb ik iets meer keuzevrijheid in de kop van de bout (of opvulling)

Ik twijfel nog over de bevestiging van het blad op de vensterbank.
A. Kit
B. Met lamello's infrezen in het raamkozijn

Dank voor de tips en de inspiratie!

Gr, Philippe

IMG_20211124_180158.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
staat er verwarming (bv radiator) onder de vensterbank ?
ik zou ook in de lengterichting een profiel tegen het doorbuigen plaatsen
tegen het in de breedte werken kan je het blad doodzagen
dat zijn zaagsneden in de lengte
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Afhankelijk van hoe breed je het blad opdikt kan dit al een hoop stijfheid toevoegen in de lengte.

De buigstijfheid schaalt met de 3de macht van de dikte dus een 2 keer zo dik blad buigt 1/8ste zoveel door. Een rand van zo'n 10 cm waar het blad 4cm dik is kan dus al een hoop doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.