Vraag over werkbank

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
161
39
Berkel en Rodenrijs
Goedenavond,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een kleine werkbank. Ik vond op internet onderstaand ontwerp. Hier zal het waarschijnlijk op gaan lijken.
Ik wil het uit beukenhout maken. Dit hout ligt al jaren binnen. Ik heb eventueel ook nog essenhout voor het werkblad, mocht dit minder problemen geven.

Als ik het ontwerp bekijk zie ik dat het blad opgesloten wordt met de poten en de "side aprons". Zo vind ik meer modellen. Ik vraag me echter af of er op deze manier voldoende ruimte is voor de werking van het blad.

Het blad zal ongeveer 500mm breed worden.

Is er hier iemand die me gerust kan stellen, of kan ik beter voor een ander ontwerp gaan.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-02-24 220643.jpg
    Schermafbeelding 2026-02-24 220643.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.199
4.200
Word bij veel werkbanken zo gedaan. Omdat het met schroeven of bouten in elkaar zit, kan het werken. Het zit niet gelijmd.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: keestenk

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
161
39
Berkel en Rodenrijs
Maar krimpen kan het in dit geval niet meer lijkt mij? De "brace" is aan de poten gelijmd en zal dus niet meer kunnen bewegen. De front en back apron zitten daar strak tegenaan.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.199
4.200
Je maakt zo'n werkbank veelal van droog hout. Als je hem niet buiten in weer en wind zet, gebeurt er niet veel. Als je droog begint, zal het blad meer uitzetten dan de poot bij een hogere vochtigheid. Ik zou de rails in je tekening niet lijmen maar met 2 deuvels aan de buitenkant en een bout in het midden vast zetten. Dan kan de werkbank altijd weer uit elkaar.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
684
1.087
Zuid West Drenthe
Goedenavond,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een kleine werkbank. Ik vond op internet onderstaand ontwerp. Hier zal het waarschijnlijk op gaan lijken.
Ik wil het uit beukenhout maken. Dit hout ligt al jaren binnen. Ik heb eventueel ook nog essenhout voor het werkblad, mocht dit minder problemen geven.

Als ik het ontwerp bekijk zie ik dat het blad opgesloten wordt met de poten en de "side aprons". Zo vind ik meer modellen. Ik vraag me echter af of er op deze manier voldoende ruimte is voor de werking van het blad.

Is er hier iemand die me gerust kan stellen, of kan ik beter voor een ander ontwerp gaan.
De verbindingen in dit ontwerp vind ik meer passen in een ikea bijzet tafeltje.
Een werkbank moet in mijn ogen sterk, zwaar, stijf en onverwoestbaar zijn.
Dat vertaal ik dan naar poten van minimaal 10x10cm en een werkblad van minimaal 6 cm dik( liefst 10cm).
Alles verbonden met zware pen en gat verbindingen.
Als ik met een schulpzaag te keer ga moet die tafel niet alle kanten opwiebelen of door de hele werkplaats schuiven.
Als ik met een hakbeitel bezig ga dan moet het blad niet doorveren of trillingen geven.
Vocht is bij een werkbank van ondergeschikt belang.
Er zou misschien ergens een scheurtje of naadje kunnen ontstaan…
Het is geen salontafel maar een werkbank!
Toen ik mijn 9cm dik werkblad maakte was het hout nog nat.
Ik heb daar rekening mee gehouden in het ontwerp en zelfs grote zwaluwstaarten toegepast, geen enkel probleem.
Met 15cm poten is dat ding niet te tillen.
Hij doet precies waar hij voor gemaak is, muurvasthouden wat ik er inklem en alle klappen incasseren zonder een krimp te geven.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
937
264
Twello
Goedenavond,

Het werkblad in de tekening is 3 cm dik, wat ik persoonlijk dikker zou willen en als de temperatuur en dus vochtigheid in je werkruimte varieert zou ik rekening houden met werking. Als je daarmee rekening houdt voorkom je teleurstellingen. Alles is geschroefd in de tekening en dan kun je de gaten boonachtig maken om de werking op te vangen. Deuvels geven die ruimte niet.

• Leuk
Waarderingen: keestenk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.199
4.200
Misschien moet Ruben eens over een aanbeeld denken. Of een ouderwets massief beuken slagershakblok. Volgens mij is dit een prima ontwerp voor een klein werkbankje. Het zit niet veel anders in elkaar dan de ouderwetse vierkante nooitgedagt werkbanken waar vroeger een timmerman zijn opleiding op begon op de lts. Als je gewoon boven de poot hakt, dan gaat dat prima. Gelijmde deuvels zijn sterk zat en simpel met een malletje te boren.

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
161
39
Berkel en Rodenrijs
De verbindingen in dit ontwerp vind ik meer passen in een ikea bijzet tafeltje.
Een werkbank moet in mijn ogen sterk, zwaar, stijf en onverwoestbaar zijn.
Dat vertaal ik dan naar poten van minimaal 10x10cm en een werkblad van minimaal 6 cm dik( liefst 10cm).
Alles verbonden met zware pen en gat verbindingen.
Als ik met een schulpzaag te keer ga moet die tafel niet alle kanten opwiebelen of door de hele werkplaats schuiven.
Als ik met een hakbeitel bezig ga dan moet het blad niet doorveren of trillingen geven.
Vocht is bij een werkbank van ondergeschikt belang.
Er zou misschien ergens een scheurtje of naadje kunnen ontstaan…
Het is geen salontafel maar een werkbank!
Toen ik mijn 9cm dik werkblad maakte was het hout nog nat.
Ik heb daar rekening mee gehouden in het ontwerp en zelfs grote zwaluwstaarten toegepast, geen enkel probleem.
Met 15cm poten is dat ding niet te tillen.
Hij doet precies waar hij voor gemaak is, muurvasthouden wat ik er inklem en alle klappen incasseren zonder een krimp te geven.
Ik ben erg benieuwd naar jouw werkbank, heb je een foto?

Mijn werkblad zal minimaal 5cm worden, met de opgedikte "aprons" erbij uit massief beuken lijkt me dit behoorlijk stijf. De poten minimaal 10x10cm. De tekening is om een idee te geven.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
684
1.087
Zuid West Drenthe
Misschien moet Ruben eens over een aanbeeld denken. Of een ouderwets massief beuken slagershakblok. Volgens mij is dit een prima ontwerp voor een klein werkbankje. Het zit niet veel anders in elkaar dan de ouderwetse vierkante nooitgedagt werkbanken waar vroeger een timmerman zijn opleiding op begon op de lts. Als je gewoon boven de poot hakt, dan gaat dat prima. Gelijmde deuvels zijn sterk zat en simpel met een malletje te boren.
Denk dat op zo'n aambeeld mijn beitels flink zullen slijten en zo'n hakblok heeft weer andere beperkingen.
Ben eigenlijk heel tevreden met mijn eigen bouwsel, voldoet aan al mijn eisen!
En ik kan nu hakken waar ik wil:sneaky:
Overigens heb ik minder goede ervaring met deuvels

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.248
3.943
Gaanderen
Kijk dat is werkbank in working condition. Mooi met zwaluwstaarten dat is het stevigst. Toch denk ik dat de eenvoudigere constructie van de topicstarter prima voldoet.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
716
180
Ik denk dat het ook wel zal gaan.
Zelf heb ik nog steeds 2 pallets op de lage kant met 3 balkjes 40x120 erop en daar bovenop een osb plaat. Geld natuurlijk niet als een "fine woodworking" werkbank maar die moet bij mij ook gewoon alle werkzaamheden verdragen.
En dat doetie dus ook al een jaar of 10. Geen vergelijk maar ik heb het ding nog niet stuk gekregen en die heeft meer meegemaakt dan een bijtel of een schaaf.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.