vraag over probleem met Festool ATF55 Cirkelzaag

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
hallo allen.

Ik had gehoopt dat ik een mooie tweedehands cirkelzaag op de kop had getikt maar volgens mij heeft deze een probleempje.
Soms schiet de metalen 'pin" voorbij zijn (plastic/blauw)stopblok. Hierdoor kan de zaag niet naar benden/ zakken!
Het gebeurt meer nu ik de zaak verstek heb staan. Ik kan hem met geweld weer terug rammen, maar ik ga er van uit dat de zaag hier niet beter van wordt
.....
festool 1.jpg
fewstool 2.jpg

mijn vragen zijn
A hoe komt dit?
B doe ik iets fout?
C waarvoor dient deze pin überhaupt?
D Hoe kan ik deze pin losmaken/ intrekken?

Dank voor het meedenken!
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
224
52
Grönnen
Ik heb onlangs (eindelijk) mijn zagen van dit type opengemaakt, veel rommel er uit gehaald, alles gangbaar gemaakt en weer terug in elkaar gezet, perfect !
Niet moeilijk, kleine moeite groot gemak.

(ten overvloede ?)
Met de grote groene schuifknop, voor duimbediening zou je de pal moeten kunnen bewegen.

Hier de ontplofte tekening :
( als je iets gaat bestellen moet je (wel) het exacte typen nummer gebruiken )

Hier onder mijn oorzaak en oplossing :->

IMG_1232.JPG
IMG_1233.JPG

Dit was degene die al jaren onder tafeltje hangt, dus dat was ook geen verbazing.
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Moet je eens proberen met een Kapex 120 afkortzaag, waar de veiligheidskap van blokkeert. Ben je even bezig om uit te zoeken hoe o hoe hij uit elkaar moet...
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
224
52
Grönnen
Deze machine is echt eenvoudig om te (de)monteren, en er zat echt werkelijk overal stof en troep, valt me wel tegen dat het blijkbaar niet echt dicht is gemaakt, nu heb ik dat gedeeltelijk opgelost met plakbank over de naden.
Hoe dan ook, voor de onderhouds lijst, gereedschap uitstoffen.
Ik blaas regelmatig machines schoon maar dan kom je niet overal zo blijkt maar weer.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
In dat opzicht heeft de mafell dan weer een voordeel.
Erg makkelijk om bij het zaagblad te komen
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
42
59
Geldrop
Ik heb onlangs (eindelijk) mijn zagen van dit type opengemaakt, veel rommel er uit gehaald, alles gangbaar gemaakt en weer terug in elkaar gezet, perfect !
Niet moeilijk, kleine moeite groot gemak.

(ten overvloede ?)
Met de grote groene schuifknop, voor duimbediening zou je de pal moeten kunnen bewegen.

Hier de ontplofte tekening :
( als je iets gaat bestellen moet je (wel) het exacte typen nummer gebruiken )

Hier onder mijn oorzaak en oplossing :->

Bekijk bijlage 103062
Bekijk bijlage 103063

Dit was degene die al jaren onder tafeltje hangt, dus dat was ook geen verbazing.

HEEEEEL herkenbaar! Bij mij zit ie ook onder de (CMS basis) tafel gemonteerd. Ik haal regelmatig de kap eraf om de smalle houtstukken er uit te halen. Komt de stofafzuiging ook ten goede.
 
Laatst bewerkt:

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
In principe zou dat niet moeten kunnen, die vergrendeling gebruik je uiteraard wanneer je het blad wilt vervangen. Dan kan je hem vast zetten. Kan het zijn dat hij er ooit eerder met geweld door is gedrukt en daarom nu is afgevlakt aan de onderzijde? Mocht dat zo zijn dan zou je bij kruis in rotterdam het blauwe deel waar die steun nok op zit kunnen bestellen en vervangen.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
224
52
Grönnen
die vergrendeling gebruik je uiteraard wanneer je het blad wilt vervangen
Dat is een andere knop, de groene ronde.
het blauwe deel waar die steun nok op zit kunnen bestellen en vervangen.
Blauw ?

Maar hoe dan ook, eerst openmaken en een diagnose stellen.

In dat opzicht heeft de mafell dan weer een voordeel.
Erg makkelijk om bij het zaagblad te komen
Da's bij machine ook zo, met een inbus sleutel, maar ik heb er voor het gemak ook schroevendraaiers bij, recht en met bolkop.

De vervuiling zat in het spouwmes mechanisme, geen wonder, oplossing : weggehaald, een spouwmes heeft er nooit opgezeten.

Ik ben benieuwd of de vraagsteller al de moed heeft gehad om te demonteren :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Dat is een andere knop, de groene ronde.

Blauw ?

Maar hoe dan ook, eerst openmaken en een diagnose stellen.


Da's bij machine ook zo, met een inbus sleutel, maar ik heb er voor het gemak ook schroevendraaiers bij, recht en met bolkop.

De vervuiling zat in het spouwmes mechanisme, geen wonder, oplossing : weggehaald, een spouwmes heeft er nooit opgezeten.

Ik ben benieuwd of de vraagsteller al de moed heeft gehad om te demonteren :)
Maar bij de mafell heb je geen sleutels nodig en in het spouwmesmechanisme kan geen vuil komen, want dat zit er niet op 😇
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Die pin hoort achter dat blokje te schieten, zodat je de zaag niet kan laten zakken zonder dat groene knopje met je duim naar boven te schuiven. Als hij slechts soms voorbij dat blokje schiet, zit er inderdaad waarschijnlijk vuil binnenin. (mijn atf is momenteel niet thuis, anders kon ik even checken of er misschien iets ontbreekt bij die aanslagnok, want dat met geweld ervoorbij rammen moet normaal niet mogelijk zijn geloof ik)
/edit: aanvulling
Mijn atf is niet thuis, mijn ts wel, Ik zou zowieso de boel eens goed schoonmaken binnenin, normaal, als de zaag helemaal naar boven is valt dat metalen palletje achter zijn aanslag, maar dat is niet waar hij nu tegen raakt, maar een beetje lager (de zaag moet verder omhoog). Als je dan de groene knop met je duim naar boven schuift, lichtt je dat palletje een beetje op, zodat het door die gleuf gaat, onder dat ronde ding op de foto waar hij nu tegen zit.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.