Zorg dat de te lijmen vlakken goed recht en haaks zijn, anders krijg je naden in het blad. Controleer dus bij het kopen van je hout of het hout goed haaks en recht is (en zeker ook niet geschoteld/getwist). En of alle planken even dik zijn.
Om het blad recht te houden en om te zorgen dat de planken onderling op dezelfde hoogte blijven tijdens het lijmen, klem ik er altijd een lat boven en onder, zoals op deze foto:
Qua lijm is witte houtlijm voldoende, iedere D3-lijm volstaat. Gebruik geen constructie-bruislijm, dat kan lelijke naden geven; witte lijm droogt redelijk transparant op.
Het is het meest ideaal om met lamello's of domino's te werken, maar inderdaad vooral voor het uitlijnen. Qua sterkte is een goede lijmnaad op zich sterk genoeg. Zorg wel dat je het blad goed genoeg klemt om de lijmnaad ook de benodigde sterkte te geven, en eventuele kieren eruit te drukken.
Zorg ook dat je wat overlengte hebt in je hout, en zaag de tafel pas definitief op lengte na het lijmen. Dan hoef je in de lengte iets minder precies te zijn om alles op de mm nauwkeurig uit te lijnen, je zaagt de rand dan toch recht af.
En let er bij eiken op dat je meubelhout koopt. Eik wordt vaak als constructiehout verkocht, en is dan winddroog. Dat is een vochtpercentage van zo'n 18%. Als je dat tot een tafelblad gaat verwerken, gaat het geheid werken (kromtrekken, scheuren) doordat het snel verder droogt en dus krimpt.
Koop hout dat bij voorkeur ovengedroogd is (KD) met een vochtpercentage onder 12%.
is het nog verstandig om dit eiken blad van 4 cm te verstevigen met staal aan de onderzijde en wat dan de beste manier? Is een stalen strip al voldoende?
Als je het blad goed maakt, is versterken helemaal niet nodig. Begin met goed droog hout zoals ik hierboven schreef, laat het voor het verder bewerken/lijmen een week of 2 acclimatiseren.
Is het hout wat je gaat gebruiken dosse of kwartiers gezaagd en welke breedte heeft het? Bij kwartiers hout en een breedte tot 15 cm, is er niets aan de hand. Bij dosse gezaagde balken zou ik niet breder gaan dan een cm of 8, en dan met de jaarringen om en om leggen.
Zorg ook dat je het onderstel met sleuf/slobgaten bevestigt zodat het hout kan werken; een tafelblad zal gedurende de seizoenen altijd krimpen en uitzetten. Mocht je er toch een stalen strip oid onder willen maken, geldt dit natuurlijk ook.
edit, hieronder een foto van het blad dat ik laatst maakte, je ziet de sleufgaten waarmee de poten inmiddels aan het blad zijn bevestigd.
Dit blad is +/- 190 x 90 cm en 38mm dik.