Vraag over haakse slijpers, kutzall schijven en schroefdraden metrisch/ inch

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.254
395
Etten-Leur
Ik gebruik een Worx haakse slijper met lang handvat waar de schakelaar en dodemansknop knop in zit; met schakelaars vooraan heb ik slechte ervaring omdat houtstof zich daarin verzamelt.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
60
17
Alkmaar
Een lang snoer is bij bijna eke machine het eerste wat ik er op zet. Als je er niet door heen slijpt, waarom zou dat snoer dan stuk gaan? De elektronica is het eerste dat stuk gaat. Waarom moet je slijptol minstens 1000 watt zijn? Een kleine slijptol moet goed met een hand te hanteren zijn, dus je wil een slanke lichte machine. Wat zou je dan als vervanging aanraden?
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.

Snoer: dit omdat mijn werkbank/plek/schuur eerder georganiseerde chaos is dan altijd netjes spik en span. Dan valt er wel eens wat van de bank op het snoer.

Een lang snoer is gewoon een must.
Er zijn gelukkig fabrikanten die nu een langer snoer monteren fabrieksaf.

Een tol van 720 of 880 is natuurlijk prima.
Hetgeen wat er vaak aan de hand is, is dat de gebruiker de tol in het materiaal gaat duwen.
Een lichte tol druk je sneller tegen de huig. Maw de elektronica gaat sneller stuk.

Een 1000 of 1200 watt tol is prima met 1 hand te bedienen. Zelfs 1400 nog wel. Is het verstandig ? Dat is een ander punt.

Hetgeen wat wel van toepassing is dat de kop van de machine voor 1 hand gebruik per fabrikant verschilt en je dus makkelijker de tol in 1 hand kunt houden.

Wat zou ik aanraden ? Als geld geen rol speelt. Een zwaardere en een lichte tol.
Lichte voor lichte schuur werkzaamheden en de zwaardere voor de andere toepassingen. 125mm is prima tenzij je enorme dikke stalen balken moet doorhalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
39
25
Coevorden
Omdat het een en ander zou moeten passen ben ik toch voor de gws 9- 115 s gegaan, ook omdat ik hem wilde combineren met kuttzall schijven en de ball gouge van arbortech. Zij raden de 115mm aan. Ik kan altijd nog ervoor kiezen voor de 125mm te gaan. Maar voor nu, alles meenemend, leek me de 115 de juiste keus. Ik ga ervan uit dat alles in elkaar gaat passen, mocht dat niet zo zijn dan zal ik dat melden 😊
Iedereen hartelijk dank voor de reacties 👍🏻
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.725
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Omdat het een en ander zou moeten passen ben ik toch voor de gws 9- 115 s gegaan, ook omdat ik hem wilde combineren met kuttzall schijven en de ball gouge van arbortech. Zij raden de 115mm aan. Ik kan altijd nog ervoor kiezen voor de 125mm te gaan. Maar voor nu, alles meenemend, leek me de 115 de juiste keus. Ik ga ervan uit dat alles in elkaar gaat passen, mocht dat niet zo zijn dan zal ik dat melden 😊
Iedereen hartelijk dank voor de reacties 👍🏻
we wachten op jouw terugkoppeling
:love:
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
278
Goeree-Overflakkee
Ik kom tegenwoordig standaard uit op merken die een lang snoer eraan zetten. Zelf snoer vervangen zorgt wel voor het vervallen van de garantie.

Mijn haakse slijper is van Fein. Die staat erom bekend zeer weinig trillingen door te geven aan de gebruiker. Als je langer met een machine werkt, is dat erg fijn. En het komt de veiligheid ook ten goede.

Koop inderdaad een 125mm machine. Kleinere schijf erop kan altijd, andersom niet.

Geeft die Kutzall schijf niet enorm veel stof?
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
60
17
Alkmaar
Nog een tip voor de moer. Het is niet nodig die met een sleutel vast te zetten. Kan gewoon met de hand. Door de schijf met de moer mee te draaien komt ie ruim vast genoeg, en krijg je hem altijd op dezelfde manier met de hand los.
En met hetzelfde gemak tik je hem met je hand ook weer los.
Dat is een handigheidje welke je snel genoeg onder de knie krijgt als je de haakse slijper vaak genoeg gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.