Vraag over haakse slijpers, kutzall schijven en schroefdraden metrisch/ inch

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
39
25
Coevorden
Hoi allemaal,

Ik kom er niet uit. Ik wil heel graag een haakse slijper aanschaffen van 115mm met variabele snelheid. Ik kom dan eigenlijk uit bij een bosch professional (gws 9 115 s) welke een schroefdraad van de slijpas heeft van M10.
Nu wil ik dat gaan combineren met een kutzall shaping disc.
En daar loop ik vast. Op de site van kutzall staan enkele compatible haakse slijpers genoemd, echter is dat gericht op de VS, maar de gws 9 staat ook genoemd. De Kutzall schijf past op een "standaard haakse slijper" met een 5/8" shaft. Nu twijfel ik of dat wel op zon Bosch gaat passen, dus past M10 en 5/8" bij elkaar?
Ik vind de arbortech ook erg mooi, maar ook erg duur, de reviews van de Kutzall schijven zijn erg goed, en dat sprak me aan.
Iemand ervaring met de Kutzall schijven en combinaties met haakse slijpers?
 

Bijlagen

  • c30625c5-04d8-452c-9ba4-e7014e2b1f1c.__CR0,0,970,600_PT0_SX970_V1___.jpg
    c30625c5-04d8-452c-9ba4-e7014e2b1f1c.__CR0,0,970,600_PT0_SX970_V1___.jpg
    187,1 KB · Weergaven: 25

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Europeese slijptollen hebben m14 schroefdraad. En de opname flenzen zijn 22,2mm. Wat dus gelijk is aan 7/8 inch.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
waarom een haakse slijper op 115? Dat is een britse (in ieder geval over de sloot) maat, en sommige merken verkopen hier ook die. Ik zal nooit een 115 kopen, altijd 125. Dan ben je universeel met alle soorten bladen die je van 1001 merken / winkels koopt. Een degelijke met toerental regeling is bijvoorbeeld Metabo of Bosch blauw. Niks te ingewikkeld, maar net wel even goed - kijk ook bijvoorbeeld even bij Amazon duitsland voor dit soort Duitse merken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Zit er dan verschil tussen een 115 en een 125 slijptol? Zijn volgens mij gewoon de zelfde machines. Alleen dat stuk blik is anders, maar dat haal je er toch af, als je er een beetje prettig mee wil werken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
En een slijptol zonder softstart, toerenregeling en ander meuk, gaat veel langer mee. Wat er niet op zit, kan niet stuk.
 

thuban

Actieve deelnemer
17 mei 2011
39
25
Coevorden
waarom een haakse slijper op 115? Dat is een britse (in ieder geval over de sloot) maat, en sommige merken verkopen hier ook die. Ik zal nooit een 115 kopen, altijd 125. Dan ben je universeel met alle soorten bladen die je van 1001 merken / winkels koopt. Een degelijke met toerental regeling is bijvoorbeeld Metabo of Bosch blauw. Niks te ingewikkeld, maar net wel even goed - kijk ook bijvoorbeeld even bij Amazon duitsland voor dit soort Duitse merken.
Omdat die schijf die ik erop wil zetten 115mm is, en dat raadt die site van kutzall dan aan qua haakse slijpers. Zijn die van 125mm dan ook geschikt voor zon kleinere schijf? Of gaat dat elkaar bijten? Miss zijn die grotere dan ook zwaarder of minder wendbaar
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Volgens mij is bij een zelfde machine het enige verschil, de gemonteerde kap. De zware 125mm machines , zijn vaak niet leverbaar met een 115mm kap.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
@thuban qua afmeting & vermogen schelen die machines niks - of nihil. Kleinere schijf is geen enkel probleem, vaak is zelfs de kop hetzelfde onderdeel. Bedenk dat een "echte" staal-afkort-slijpschijf afneemt in diameter naarmate je deze gebruikt, dat is ook geen enkel probleem. Het gaat voornamelijk om de beschermkap - hoeveel lui ik al niet op de bouwplaats heb gezien zonder kap op hun accumachines omdat ze een 115mm gekocht hebben, er vervolgens geen reguliere slijpschijven kunnen gebruiken..😵

Inderdaad een machine met schuif-knop en niet dodemans. De grotere/bekende merken brengen vaak exact gelijke machines uit maar met de nuance van een andere schakelaar. Dodemans is goed voor 200x heel kort wat moeten afkorten en veiliger voor specifieke scenario's (stel, hij valt van je werkbank of steiger) maar met schuifknop kan je rustig overpakken, draaien in de hand etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Het verwijderen van die kap doe je om zo'n machine normaal te kunnen gebruiken. Een 125mm kap haal je er ook gelijk af. Alleen in bedrijven en op bouwplaatsen waar ze het verplichten, sta je te kloten. Doorslijpen gaat nog wel, maar met een schuurschijf, of afbraamschijf moet je de machine veel te scheef houden, omdat je anders met de kap op je werkstuk komt. Daardoor slijt je schijf heel snel en is het heel lastig om iets zonder groeven vlak te slijpen.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
@chevy66 agree to disagree:LOL:

maargoed, zo kan je ook discussies hebben over kappen op een freestafel, vlakbank of afkortzaag.
Ik ben van mening dat "snel slijten van je afbraamschijf" een kulargument is; ik koop liever een paar extra schijfjes van een paar euro/st dan dat ik één keer een oog moet vervangen. Vlakslijpen doe je niet met een afbraamschijf, maar een vlakke schuurpad (dus steunschijf + schuurschijfje erop) die uit zichzelf al nagenoeg vlak met buitenzijde kap ligt. Je kan ook nog een flappenschijf pakken om het na te poetsen.

Goed, to-mee-to, to-ma-to en wijkt af van waar het topic over begon!
 

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
7
4
Hillegom
Ik heb net mijn nieuwe GWS 9 125-S uitgepakt. Volgens de documentatie zijn de 115 en 125 identiek behalve de beschermkap. Ik heb de kap van mijn oude groene 115 mm machine erop gezet, dit kan, maar alleen in een positie, met de kop in normaal positie is de opening na voor (van mij af) gericht, maar omdat de kop om 90 graden gedraaid kan worden kan de opening ook na links of na rechts wijzen (de doorsnede van de lock mechanisme van de kleine kap is iets kleiner en kan daarom alleen bij de sleutelpositie vastgezet worden).
Misschien helpt dit bij de beslissing.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
60
17
Alkmaar
Koop er een van minimaal 1000/1200 watt.
En doe jezelf een plezier, haal een extra snoer van 5 mtr en monteer deze direct.

Veel fijner werken en je hebt direct een reserve snoer want dat is het eerst wat stuk gaat.

Kap verwijder ik nooit. Dan heb je ander gereedschap nodig!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.909
2.945
Een lang snoer is bij bijna eke machine het eerste wat ik er op zet. Als je er niet door heen slijpt, waarom zou dat snoer dan stuk gaan? De elektronica is het eerste dat stuk gaat. Waarom moet je slijptol minstens 1000 watt zijn? Een kleine slijptol moet goed met een hand te hanteren zijn, dus je wil een slanke lichte machine. Wat zou je dan als vervanging aanraden?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.