Vraag over bepaalde maat van de Kapex 60

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
744
147
Stiens
@Bert Vanderveen Ik denk dat ik het wel snap. Ik heb een andere werkbank (ooit zelf gemaakt) en die is ook 100 cm hoog. Eigenlijk bevalt die hoogte mij ook wel. Twijfel nog of ik de nieuwe werkbank op de hoogte van de Hammer zal brengen maar dat is slechts 87 cm. Wel laag voor ander dan machinewerk.

Betwijfel eigenlijk of ik gebruik zal maken van de gelijke hoogte werkbank-Hammer. Dat heb ik nu ook niet. In een YouTube filmpje zag ik ooit iemand die uitlegde dat hij alles in zijn werkplaats op gelijk hoogte heeft. Lijkt misschien nuttiger dan het in werkelijkheid is.

Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Betwijfel eigenlijk of ik gebruik zal maken van de gelijke hoogte werkbank-Hammer. Dat heb ik nu ook niet. In een YouTube filmpje zag ik ooit iemand die uitlegde dat hij alles in zijn werkplaats op gelijk hoogte heeft. Lijkt misschien nuttiger dan het in werkelijkheid is.
Klopt, het heeft alleen nut in situaties waarbij je met lange stukken moet werken. Ik heb zelf twee MFT lookalikes gemaakt, de ene met gaten patroon en de ander als zaagtafel (zonder blad). Ook heb ik twee schragen gemaakt opdezelfde hoogte als deze twee tafels. Zo is het makkelijker om met grote platen of boeidelen te werken. Ook mijn kapex tafeltje komt met kapex op dezelfde hoogte uit. Ik heb daar gemak van gehad toen ik mijn beide daken heb vervangen en gerenoveerd. Veel grote platen, balken, oversteklijsten en boeidelen. Dan is het makkelijk. Maar voor een gewone werkbank die vaststaat maakt het weinig uit.

Overigens zag ik bij een bekende Duitse bouwmarkt van die in hoogte verstelbare rolbokken om lange stukken te ondersteunen bij gebruik van stationaire machines.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
744
147
Stiens
Overigens zag ik bij een bekende Duitse bouwmarkt van die in hoogte verstelbare rolbokken om lange stukken te ondersteunen bij gebruik van stationaire machines.
Oké, rene71. Meestal zal de werkbank (of zullen de werkbanken) hoger zijn dan de stationaire machine. Dan zitten ze in enkele gevallen (kleine ruimte) misschien toch in de weg. Ik wil maar zeggen dat een rolbok je in die gevallen niet helpt.
Na enig nadenken denk ik dat ik ze desondanks comfortabel hoog maak. Een enkele keer zal ik er dan last van hebben maar voor werkbankwerk is de werkvlakhoogte van een stationaire machine te laag.

(Ik moet er misschien een apart topic van maken. Ik moet nog beginnen.)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.