Vraag herstel keukenblad

rene020

Nieuw lid
24 dec 2022
6
4
Amsterdam
Hallo! Dit is m'n eerste bericht op het forum en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Recent ben ik verhuisd naar een huis met een oude keuken die ik graag zelf wil opknappen. Er zit een houten aanrechtblad op met een (zo lijkt het) dikke, glimmende beschermingslaag, die water volledig afstoot. In principe helemaal prima, maar het aanrechtblad is op een paar plekken flink beschadigd en verkleurd. Ik zou het graag weer helemaal mooi maken.

M'n eerste vraag is: wat denken jullie dat er nu op zit? Waarschijnlijk een nogal stevige lak?
En daarna: Hoe kan ik dit het beste herstellen? Helemaal erafhalen (hoe?) en wat doe ik er weer op?

Alvast veel dank voor jullie tips.
René
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-01-28 at 18.11.03.png
    Screenshot 2023-01-28 at 18.11.03.png
    1,3 MB · Weergaven: 114
  • Screenshot 2023-01-28 at 18.10.52.png
    Screenshot 2023-01-28 at 18.10.52.png
    725,8 KB · Weergaven: 101
  • Screenshot 2023-01-28 at 18.10.23.png
    Screenshot 2023-01-28 at 18.10.23.png
    784 KB · Weergaven: 96
  • Screenshot 2023-01-28 at 18.10.05.png
    Screenshot 2023-01-28 at 18.10.05.png
    899,6 KB · Weergaven: 102
  • Screenshot 2023-01-28 at 18.09.45.png
    Screenshot 2023-01-28 at 18.09.45.png
    883,3 KB · Weergaven: 113

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier op WW wordt voor dikke en taaie verf- en laklagen vaak een lakfrees aangeraden omdat je met schuurmiddelen eindeloos bezig bent (dichtlopend, vaak vervangen, enz.). Wellicht is zo'n apparaat te huren of te leen van een mede-WW-er.

Een andere oplossing kan zijn 'luchtgommen' - kwam hier ook onlangs ter sprake:

Of heel klassiek met verfafbijt aan de gang gaan.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Zo te zien gaat het blad ook de hoek om. Ik zou die twee delen niet losnemen ; dat geeft gedoe.
Dus ik zou het blad eerst laten zitten waar het zit.
Het lijkt mij gewoon vernis en dan in een flink aantal lagen.
Afbijt is het makkelijkst om de vernis eraf te halen. Daaran schuren.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou er wat meer werk van maken. De kapotte tegels eraf, schrapen en opnieuw afwerken. Zelf zou ik dan een matte afwerking kiezen, bijvoorbeeld Skylt of Polyvine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja afbijt kan prima. Een schraapstaal kan hier heel werkzaam zijn. Een verfkrabber ook. Met een krabber kan je ook een hoop schade toebrengen. Voren enz. Tenzij je heel ervaren bent zou ik hier heel voorzichtig mee zijn. Ik hoop ook dat je die donker vlekken achter je kookplaat weg krijgt.
 

rene020

Nieuw lid
24 dec 2022
6
4
Amsterdam
Veel dank allemaal!

- ik lees ook over het gebruik van een heteluchtpistool ipv afbijt, wat denken jullie?
- wat kan ik doen om m'n kansen te vegroten omn die donkere vlek achter de kookplaat weg te krijgen? dat gaat toch weg als ik het helemaal kaalhaal?
- hebben jullie tips voor het soort vernis? bv zoiets? Lak Werkblad - Geschikt voor contact met voedsel - V33
- mat lijkt me ook mooi, maar dan zie je vlekken van vocht dat erin trekt toch? of kan je een matte afwerking ook goed waterafstotend maken?
- het blad kan er niet af zonder veel schade te maken, is het geen probleem dat ik de onderkant dan niet opnieuw behandel..? (kromtrekken etc?)

veel vragen.. alvast bedankt weer voor het meedenken!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
- ik lees ook over het gebruik van een heteluchtpistool ipv afbijt, wat denken jullie?
Heteluchtpistool is iets milieuvriendelijker dan afbijt, maar het is meer werk. Afbijt hoeft alleen in te werken en dan schraap je de oude vernis er zo van af.
- wat kan ik doen om m'n kansen te vegroten omn die donkere vlek achter de kookplaat weg te krijgen? dat gaat toch weg als ik het helemaal kaalhaal?
Ligt er aan wat de oorzaak is en hoe diep het in het hout getrokken is. Het lijkt wel op langdurig ingetrokken vocht dat daarna afgelakt is. Dat kan nog wel eens diep ingetrokken zijn. Maar het kan met een goede schuurbeurt ook zo weg zijn.
Tip: schuur niet te lang op die ene plek, niet dat je daar een kuil schuurt.
- mat lijkt me ook mooi, maar dan zie je vlekken van vocht dat erin trekt toch? of kan je een matte afwerking ook goed waterafstotend maken?
Waarom zou dat zijn? Lak is lak, dat vormt een dichte laag, of het nou hoogglans of mat is. Overigens geen tips voor lak/hardwax/olie, maar daar hebben anderen hier genoeg ervaring mee.
- het blad kan er niet af zonder veel schade te maken, is het geen probleem dat ik de onderkant dan niet opnieuw behandel..? (kromtrekken etc?)
Geen reden toch? De afwerking aan de onderkant heeft niets te lijden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik schat zo in dat je die verkleuring achter de kookplaat alleen kan verbergen door de rest bij te kleuren.
of dat stuk te vervangen.

Ik zou dit voorlopig zo laten
of het gelijk helemaal aanpakken het blad er af en herstellen
dan rondom afwerken met de gewenste afwerking
en dan gelijk ook opnieuw tegelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

rene020

Nieuw lid
24 dec 2022
6
4
Amsterdam
Dank allemaal! Uiteindelijk zou dit een "tussentijdse" renovatie zijn zodat het weer een aantal jaar meegaat. De vraag is een beetje hoeveel moeite het allemaal waard is. Helemaal opnieuw betegelen leek me te veel, maar opnieuw in de lak leek me te doen en ook snel mooi resultaat. Of denken jullie dat het heel veel werk is..?

En zouden jullie tips hebben voor de afwerking qua lak/hardwax/olie? Misschien op een manier dat alles wat donkerder wordt zodat die vlek ook minder opvalt mocht het niet verdwijnen bij het kaalhalen?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
De boel kaalhalen en dan donkerder maken? Dat lijkt me echt zonde van het werk. Gewoon accepteren dat het daar nou eenmaal zo is. Rustiek heet dat:) Anders een nieuw stuk erin zetten. En je schrijft dat het een tussenoplossing is. Niet teveel moeite doen.
Afbijt erover heen, schuurmachien erop en dan maar eens verder kijken. Ik heb geen ervaring met het lakken van een keukenblad,anderen misschien wel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
En zouden jullie tips hebben voor de afwerking qua lak/hardwax/olie? Misschien op een manier dat alles wat donkerder wordt zodat die vlek ook minder opvalt mocht het niet verdwijnen bij het kaalhalen?
Het zou kunnen dat die donkere plek bij de kookplaat ontstaan is door verhitting. Als hout eenmaal zo'n thermische verandering heeft ondergaan kun je dat niet terugdraaien. De enige optie is dan om de rest ook donkerder te maken, zoals je zelf al aangeeft. Ik zou even de onderkant aldaar checken of het daar ook donkerder is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Als je er alles af hebt en aan de afwerking gaat beginnen, dan kan je langs de rand misschien een natuursteen plint langs heen zetten.
Ik zit toevallig naar zwart te kijken voor een project zoals de link hieronder, maar er zijn ook andere tinten of wit mogelijkheden.
Het is maar een idee.
Verder als je het af hebt blijft het altijde een ding van oppassen, een hete pan moet je er niet zo op zetten denk ik.

composiet muurplint
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als donkerder acceptabel is zou ik alleen licht schuren en er een transparante beits met kleur overheen zetten. En deze als je tevreden bent nog een paar keer lakken met een kleurloos vernis
 

rene020

Nieuw lid
24 dec 2022
6
4
Amsterdam
Dank wederom voor al het meedenken! Langzaam krijg ik er meer grip op. Mooie tip van de muurplint ook, daarmee zijn de kapotte tegels makkelijk te verbergen.

Interessant ook de suggestie van @boertje125, is het inderdaad mogelijk alleen licht op te schuren? Dat klinkt als veel minder werk dan helemaal kaalhalen. Maar daarmee blijf je schade/groeven wel zien waarschijnlijk..?
 

rene020

Nieuw lid
24 dec 2022
6
4
Amsterdam
Hoi @boertje125 @Ambidexterity @thomasz @Bert Vanderveen @LeonvB @Paul90 & anderen,
Klus is geklaard, best aardig geworden, veel dank nog voor jullie advies. Paar conclusies:
* oude lak afhalen was bijna niet te doen, helemaal wezenloos geschuurd, misschien was afbijt toch beter/sneller geweest
* moeilijk bereikbare plekken waren al helemaal onmogelijk, maar die vlek achter het fornuis is wel weg
* osmo topoil is mooi spul, goed waterafstotend maar wel veel donkerder (?) dan de laklaag die erop zat
* het hout heeft veel groeven die nu blootliggen, ik vraag me af hoe lang dat mooi blijft, misschien was lak toch beter geweest achteraf
Hoe dan ook, voor nu ziet het er weer fijn uit, merci!
 

Bijlagen

  • IMG_8037.jpg
    IMG_8037.jpg
    308,6 KB · Weergaven: 51
  • IMG_8033.jpg
    IMG_8033.jpg
    261,7 KB · Weergaven: 53
  • IMG_8032.jpg
    IMG_8032.jpg
    249,4 KB · Weergaven: 56

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Lees topic wat laat, maar had je wel de kookplaat gedemonteerd? En zo ja weer gezorgd dat deze weer goed afdicht? Heb zo'n vermoeden dat die zwarte plek ontstaan is door schoonmaken en allicht water wat langs de kookplaat op de allicht onbehandelde of slecht behandelde zaagsnede loopt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.