Vraag: Bouw rolkartafel met schaaf boven en vandikte eronder

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Allen,

ik zit hier met serieus plaatsgebrek en dacht om mijn Inca schaafmachine en Metabo VDB om 1 'voetafdruk' te combineren. Heeft iemand al eens ooit nagedacht over onderstaande "plan" (net snel getekend in zij-aanzicht)

1636393120051.png

Enkele nadelen die ik kan bedenken:

- Afzuiging schaaf komt langs onderen, daar moet ik dan met een "buizensysteem" iets op verzinnen
- hoogte schaaf is dan toch al gauw 80 cm + nog 2 keer 18 mm voor de plaat waar beide machines opstaan, dat werkt misschien niet al te handig.
- steeds op de knieën om de VD bank te gebruiken (dat zie ik nog wel zitten)

nog iemand andere opmerkingen ? of heeft iemand dit al ooit bedacht en afgeschoten ?
Alle input is welkom...tis maar een ideetje

Mvg,
Martein
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
- steeds op de knieën om de VD bank te gebruiken (dat zie ik nog wel zitten)

Ik niet, lijkt me niet zo handig op m’n ouwe dag 😇
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Zijn heel veel ontwerpen, zogenaamde “flip tops”. Kwestie van even Google gebruiken (of hieronder klikken 😉)

Google
ja maar die VVD weegt toch al gauw 70 kg gok ik, en die motor met riem van de Schaaf machine is ook al wel wat kilo's dus dat zou een serieuze stang moeten zijn om dat te dragen.

daarnaast moet je ook de lengte van de in en uitvoertafels van de schaaf kunnen draaien hé dus de hoogte zou miss niet zoveel verschil zijn
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dat gewicht zal niet zo’n probleem zijn, maar wel slim om een juiste buis als as te kiezen. Met de afmetingen kun je rekening houden met het bouwen. En de lengte, tja dat hangt af hoe je hem draait, in de lengte of over de breedte.

Maarre gij ongelovige 😉, ik zag er net 1 die en z’n afkortzaag én z’n dewalt vandikte bank in één fliptop had zitten. Beide serieus qua gewicht…
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Gewicht is geen probleem. En balancering is al in het ontwerp op te lossen zodat kantelen heel gemakkelijk kan gaan.
Ik heb een gruwelijk gebrek aan ruimte en heb nagedacht over de combinatie van een Kity VVD bank 636 en een Kity toupie 626.
Heb een gedetailleerd ontwerp gemaakt van de flip-over optie en van twee aparte consoles. De flip-over versie na lang wikken en wegen verworpen. Ik vond dat een flip over te veel compromissen vergde en de winst aan ruimte is heel beperkt. als je eerlijk vergelijkt. Denk alleen al aan het verlies aan bergruimte onder je machine. Nu kan ik onder de machine lades kwijt met niet alleen hulpstukken maar ook andere spullen. En een optimale plaats van de motoren was in mijn geval lastig (dat kwam door de verticale asrichting van de toupie wat ongelukkig uit).

Elk van beide "standing alone" console zijn nu zo compact mogelijk, zodat ik binnen de mogelijkheden van mijn werkplaatsje er maximaal mee kan manoeuvreren. (vlakken van lange werkstukken is een veel groter probleem in een kleine werkplaats).

Klaas

PS ik heb in de beginfase ook nog even een variant overwogen waarin de toupie Kity 626 onder de Kity 636 vvd bank kon worden gerold (dus een ""soort van"" oplossing waarmee de topicstarter mee begint. Geen goede werkhoogtes en niet uitgewerkt.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
hoogte schaaf is dan toch al gauw 80 cm + nog 2 keer 18 mm voor de plaat waar beide machines opstaan, dat werkt misschien niet al te handig.
- steeds op de knieën om de VD bank te gebruiken (dat zie ik nog wel zitten)
Voor de hoogte van de schaaf zou ik me niet zo druk maken. Mijn vlak/vandiktebank heb ik zelfs op een extra hoog onderstel gezet zodat de zijtafels over een tweetal andere rolkasten heen komen (iets met te weinig ruimte). De bovenkant van de vlaktafels is bij mij daarmee op 101 cm. Nu ben ik niet heel klein (maar zeker ook niet groot) en ik heb er absoluut geen problemen mee.
Ik heb wel vaker de vraag voorbij zien komen welke hoogte ideaal is voor een zaagtafel/vandiktebank. Dat is voor iedereen persoonlijk en het hangt ook af van je lichaamsbouw.
Maar als je twijfelt, leg dan op een tafel (of het keukenaanrecht oid) een stapel "iets" met daarop een plank die op hoogte van het ontwerp ligt en ga daar dan met een ander stuk hout overheen "schaven". Dan voel je meteen of dat voor jou een comfortabele hoogte is.

Ik zou me meer zorgen maken over de lage in/uitvoer van de vlakbank. Zo dicht bij de grond, je staat altijd gebukt en het is ook lastiger om het hout er recht in te voeren.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Wat maakt dat je niet schaaft met de metabo?
Teveel ombouwwerk en een kennis deed die Inca weg 😂
Maar ik geef toe dat in een kleien garage dat ombouwwerk geen 'eis' zou mogen zijn....
Ik ga @klusrob volgen en kasten maken onder de schaaf en de vdbank... Dan kan er een andere kast weg en recupereer ik daar plaats... Blijft puzzelen maar dat is vaak het fijne aan mijn werkhuisje
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Een veelgebruikte opstelling om ruinte te besparen is een hc260 bovenop een motorlift(je). Niet nodig dan laten zakken en onder een werkba nk schuiven. Wel nodig dan even opkrikken en schaven maar.

Alternatief is inderdaad een kastje eronder (op wielen) maar blijft toch een sta in de weg
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Het is mij niet helemaal duidelijk waar je nu voor hebt gekozen. Twee aparte consoles? Ik volg het met interesse.

Klaas
Ik moet het nog eens bekijken, maar ik denk dat de vlakbank boven de vandikte sowieso geen optie gaat zijn, ik puzzel jog even verder, maar voorlopig blijven het 2 aparte consoles
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.