Vouwen in je beitel maken

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hoi woodworkers
Ik heb een Stanley beitel hulpmiddel gekocht , om daar de beitel in te zetten voor de juiste vouw te wetten. Mijn vraag is waarom je eigenlijk twee vouwen in je beitel moet hebben b.v. 25 en 30 graden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.173
352
Etten-Leur
Hoi woodworkers
Ik heb een Stanley beitel hulpmiddel gekocht , om daar de beitel in te zetten voor de juiste vouw te wetten. Mijn vraag is waarom je eigenlijk twee vouwen in je beitel moet hebben b.v. 25 en 30 graden.
Bij een steekbeitel slijp je de 25 graden en wet je de 30 graden af. Die korte vouw van een paar mm is makkelijker te onderhouden dan een lange vouw. Als de korte vouw van 30 te lang wordt slijp je weer op 25 grd. Voor houtsnijmessen wil je wel één lange scherpe bouw maar dat is erg lastig om te onderhouden. NB een stompe hoek heeft een grotere standtijd dan een scherpe hoek.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben geen voorstander van die tweede vouw. De tijd die je wint met het enkel wetten van de tweede vouw ga je uiteindelijk verliezen als die er terug uitgeslepen moet worden omdat die te groot is geworden.
Ik ben van mening dat de slijphulp een hulp moet zijn om de beitel terug in conditie te brengen (juiste hoek en haakse snede). Eenmaal dit in orde is kan je tussentijds afwetten uit de hand. Dat is dan enkel een kwestie van de beitel vlak op de steen te houden. Dat vraagt zoals de meeste zaken wat oefening, maar is geen toverkunst.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Ik ben het helemaal eens met @mathieu. Voor mij ook geen secundaire vouw. Niet in mijn schaafijzers en ook niet in mijn beitels. Ik slijp gewoon vaak genoeg, waardoor het maar weinig tijd kost om even het hele vlak weer in conditie te brengen. Smaken verschillen en dat is uitstekend, maar dit is hoe ik het het liefst doe.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik slijp er ook nooit een secundaire vouw aan. Zie er geen voordeel in. Wel heb ik enkele zware hakbeitels en daar zit een vouw van 30 aan. De hakbeitel heeft een andere functie dan de steekbeitel en dus ook een andere hoek.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De hoeken 25 en 30 waar je het over hebt, zijn meer bedoeld voor verschillende typen beitels voor verschillende werkzaamheden. Grofweg 25 graden voor fijn, "schillend" werk zoals de traditionele Engelse "paring" beitels. 30 voor de allround steekbeitels en soms zelf 35 voor de hakbeitels. Maar dat is de theorie en zelfs daarover kun je discussiëren, laat staan hoe de praktijk zich houd.

De tweede secundair vouw die hierboven al vaak aangehaald is is maar een heel klein hoekverschil tov de primaire vouw, zeker geen vijf graden. Het voordeel ervan vind ik dat je de primaire vouw ruw kunt houden, en een heel klein randje kunt polijsten op een fijnere steen. Als je daartussen een balans weet te vinden tijdens je slijpritme, kun je met minimaal wetten lang en snel werken. Maar ook dat is weer erg voorkeursgebonden.

Als ik een secundaire vouw toepas, is die vaak maximaal rond de halve mm. Meer een haarstreepje die je enkel ziet als je de beitel tegen het licht houdt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De hoeken 25 en 30 waar je het over hebt, zijn meer bedoeld voor verschillende typen beitels voor verschillende werkzaamheden. Grofweg 25 graden voor fijn, "schillend" werk zoals de traditionele Engelse "paring" beitels. 30 voor de allround steekbeitels en soms zelf 35 voor de hakbeitels. Maar dat is de theorie en zelfs daarover kun je discussiëren, laat staan hoe de praktijk zich houd.

De tweede secundair vouw die hierboven al vaak aangehaald is is maar een heel klein hoekverschil tov de primaire vouw, zeker geen vijf graden. Het voordeel ervan vind ik dat je de primaire vouw ruw kunt houden, en een heel klein randje kunt polijsten op een fijnere steen. Als je daartussen een balans weet te vinden tijdens je slijpritme, kun je met minimaal wetten lang en snel werken. Maar ook dat is weer erg voorkeursgebonden.

Als ik een secundaire vouw toepas, is die vaak maximaal rond de halve mm. Meer een haarstreepje die je enkel ziet als je de beitel tegen het licht houdt.
Doe je dat uit de hand of met slijphulp. Ik meen me te herinneren dat Kodama ook af en toe 'foefelde' en de laatste streek over de kop wette. Dus beitel iets hoger dan de vouw tillen en dan een streek op de fijnste steen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Doe je dat uit de hand of met slijphulp. Ik meen me te herinneren dat Kodama ook af en toe 'foefelde' en de laatste streek over de kop wette. Dus beitel iets hoger dan de vouw tillen en dan een streek op de fijnste steen.
De veritas slijphulpjes hebben daar een extra stand voor, die er als ik me goed herinner 1 graad bij doet (en nog een tweede stand die 2 graden extra doet). Dan slijp je je (schaaf)beitel scherp op b.v 30 graden, en bij het polijsten (fijnste steen) draai je het geval die ene graad verder voor je microbevel. Zoals ik elders al heb aangegeven slijp ik zo mijn bamboeschaafbeitels - volle vouw bij aanvang van een hengel, en dan herslijpen op de microbevel (je slijpt meestal per 3 strips, dus 4 keer in totaal per hengel van 2 delen (met 1 top)). Bij de volgende hengel eerst weer 1x de hele vouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Doe je dat uit de hand of met slijphulp. Ik meen me te herinneren dat Kodama ook af en toe 'foefelde' en de laatste streek over de kop wette. Dus beitel iets hoger dan de vouw tillen en dan een streek op de fijnste steen.
De primaire vouw op de werkbankslijper, de secundaire inderdaad met de hand. Eigenlijk is het niet secundair, maar vanwege de holle vorm die de ronde steen van de werkbankslijper achterlaat, lijkt het net een secundaire. Eigenlijk ben ik dan steeds bezig om de holling van de werkbankslijpmachine vlak te slijpen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De primaire vouw op de werkbankslijper, de secundaire inderdaad met de hand. Eigenlijk is het niet secundair, maar vanwege de holle vorm die de ronde steen van de werkbankslijper achterlaat, lijkt het net een secundaire. Eigenlijk ben ik dan steeds bezig om de holling van de werkbankslijpmachine vlak te slijpen.
Zo heb ik het in eerste instantie ook geleerd.Dit is eigenlijk de traditionele manier van slijpen en wetten.Hol slijpen op een draaiende steen en afwetten op coticule of oliesteen.
Deze manier van slijpen heeft verschillende voordelen. Door het hol slijpen vermijdt je een bolle vouw (wat je helemaal niet wil want dan is de beitel niet meer goed aan te sturen), de beitel is makkelijk stabiel te houden op de wetsteen (hij draagt op twee punten) en het gaat snel want je moet weinig materiaal wegnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Zo heb ik het in eerste instantie ook geleerd.Dit is eigenlijk de traditionele manier van slijpen en wetten.Hol slijpen op een draaiende steen en afwetten op coticule of oliesteen.
Deze manier van slijpen heeft verschillende voordelen. Door het hol slijpen vermijdt je een bolle vouw (wat je helemaal niet wil want dan is de beitel niet meer goed aan te sturen), de beitel is makkelijk stabiel te houden op de wetsteen (hij draagt op twee punten) en het gaat snel want je moet weinig materiaal wegnemen.
Inderdaad de klassieke weg. Zo doe ik het ook. Dat is de juiste manier om steekbeitels en gutsen te slijpen als je ook volledige controle wil hebben bij het werken met de vouw op het hout.

groeten ,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.