Voorzetwand Multiplex

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
4
0
Brussel
Beste Woodworkers,

Ik heb al wat gezocht op het forum, maar vond nog niet erg veel over dit topic.

In ons appartement zijn we van plan om een buitenmuur langs binnenuit te isoleren adhv een voorzetwand met sls stijlen, glaswol (of pir) en de nodige dampfolies.In eerste instantie was ik van plan om deze met gyproc af te werken, maar ik zag nu toch ook de kans om meteen meerwaarde te creëren door een mooie houten wand te plaatsen.

Dit zouden we sowieso met multiplex doen omwille van de esthetiek. Ideaal zou berken zijn, maar dat is tegenwoordig gewoon ver buiten ons budget. Ik heb recent een meubel gemaakt in populier wat ik zeer mooi (een subtiele tekening in het hout) vind en fantastisch te verwerken is. Het is wat zachter, maar dat kan niet zo’n kwaad voor die wand.

Wat is jullie idee over het gebruik van populier voor deze toepassing? Denken jullie nog aan andere alternatieven?
En zijn er nog andere zaken waar ik op zou moeten letten?

Heel erg bedankt voor de tips.

Mvg,
Axel
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Zolang er geen meubels tegen die wand staan (zoals een tafel of stoel) is dat geen slecht idee. Populier butst echt behoorlijk bij een 'ongelukje'. Zeker bij strijklicht gaat dat heel erg opvallen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Kijk voor wat inspiratie eens op de site van Arnhemse fijhouthandel bij hun plaatmateriaal.
Vind persoonlijk platen chileens en pools vuren een mooie gekening hebben.
Weet niet waar je in jouw omgeving daarvoor terecht kunt (ook om te kijken)
Je hebt ook mdf met houtfineer, daar zou je ook aan kunnen denken.
 

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
4
0
Brussel
Bedankt voor jullie reacties! Hebben jullie nog advies qua afwerking? Meestal werk ik met neutrale rubio-olie, maar ben benieuwd naar jullie favorieten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@axeldemarteau
welkom op dit forum
velen van ons zijn jaloers op jouw famiienaam
demarteau ofte 'de man met de hamer'

omdat het een apartement is, veronderstel ik dat de ruimte krap is
de isolatiewaarde van glas- en rotswol is ongeveer de helft van pur en pir
je moet dus 50 % meer dikte nemen

in mpx zijn er nog andere platen dan berk en populier
ik denk aan poolse den, eliotis pine, duroply
je kan ook fineerplaten nemen
kijk bij cras, martens en vc-wood voor de mogelijkheden
persoonlijke smaak bepaalt de keuze

afwerking is eveneens persoonlijk
koop stalen en vraag stalen van het hout
 

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
4
0
Brussel
@axeldemarteau
welkom op dit forum
velen van ons zijn jaloers op jouw famiienaam
demarteau ofte 'de man met de hamer'

omdat het een apartement is, veronderstel ik dat de ruimte krap is
de isolatiewaarde van glas- en rotswol is ongeveer de helft van pur en pir
je moet dus 50 % meer dikte nemen

in mpx zijn er nog andere platen dan berk en populier
ik denk aan poolse den, eliotis pine, duroply
je kan ook fineerplaten nemen
kijk bij cras, martens en vc-wood voor de mogelijkheden
persoonlijke smaak bepaalt de keuze

afwerking is eveneens persoonlijk
koop stalen en vraag stalen van het hout
Bedankt voor je advies. Hoe zou je de mpx dan monteren op de pir? Gewoon verlijmen? Of de pir platen ook tussen stijlen monteren?

Mvg,
Axel
 

jorisvh

Post veel
Je kunt ook een combinatie doen van bijv. 12mm underlayment en 6mm berken.
Dan is het misschien wel iets beter betaalbaar.
+1
als je berken echt het mooiste vindt, zou ik ook een goedkope onderlaag afwerken met een dunne berken mpx toplaag, bvb
  • onderlaag OSB 15mm met tand en groef, horizontaal geplaatst, geschroefd in de verticale SLSen
  • toplaag van 3-4mm berken mpx, gelijmd en/of genageld (pin tacker) in de OSB
kosten: elk een 10€/m2 excl bij de houthandel.
berken mpx 3-4mm vind je courant in BB/CP kwaliteit en in 1/2 plaat (1,53x1,53m).
B/BB kwaliteit zal een stuk duurder zijn.
een plaat van 2,5m of 3,05m lang is in dikte <9mm niet zo courant maar bestaat misschien wel.

aanvulling:
je kan van de naden tussen de platen, eerder dan ze te proberen te verbergen, ook een feature maken door de randen op 45gr te zagen/frezen
 

jorisvh

Post veel
Bedankt voor jullie reacties! Hebben jullie nog advies qua afwerking? Meestal werk ik met neutrale rubio-olie, maar ben benieuwd naar jullie favorieten.
ik weet niet wat je met neutraal bedoelt maar op berken mpx vind ik RMC white er het meest onbehandeld uitzien.
met de pure (die geen pigment bevat) wordt alles te geel.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe zou je de mpx dan monteren op de pir? Gewoon verlijmen? Of de pir platen ook tussen stijlen monteren?
voor de isolatiewaarde is een ononderbroken laag het beste
de mpx daarop bevestigen kan bv met afstandsschroeven
'houten' platen heb ik nog nooit op een wand verlijmd
de mpx kan je met pu-schuim lijmen, maar die zet uit, waardoor die de mpx weg drukt
om de platen mooi op hun plaats te houden, zou ik toch stijlen zetten
de platen kan je hierop met houtlijm tegen zetten
of je gebruikt weer afstandsschroeven, of schiet de platen er tegen
het hangt er van af hoe precies en esthetisch het moet zijn
 

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
4
0
Brussel
Bedankt voor het advies. Inmiddels ook eens bij de isolatiewinkel gepolst en het wordt van buiten naar binnen : ventilatielatten, daarop pir gelijmd, daarop underlayment (9 of 10mm) door de pir & in de ventilatielatten geschroefd, daarop afwerk multiplex 6mm genageld.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
ventilatielatten
de meningen zijn verdeeld, denk ik
de een zegt dat een spouw - die je met die latten hebt - voor condensatie kan zorgen, en raadt daardoor elke luchtlaag af
de ander houdt het bij lucht- (en damp-) doorlatendheid
hoe de bestaande muur opgebouwd is, weet ik niet

afwerk multiplex 6mm genageld
'nagelen' is een rekbaar begrip
je kan brads schieten
de kleinste die ik gebruik zijn 0,6 mm
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ventilatie erachter is hooguit nodig als het een halfsteens metselwerk buitenmuur is. Dan moet er uiteraard open stootvoegen gemaakt worden om de spouw te laten ventileren.

Vergeet de dampremmende laag niet. Hou eventueel leidingwerk zoals elektra voor deze laag.
Overweeg om biobased isolatie te gebruiken. Veel beter voor je gezondheid en het houdt de warmte in de zomer langer buiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Als je dan toch regelwerk toepast, verfijn het dan door in twee lagen te werken. Dus halve dikte van de spouw verticale regels, isolatie ertussen. Dan tweede helft horizontale regels en daar weer isolatie tussen. Levert veel minder koudebruggen op dan 1 laag regels.
Voordeel is dat je eventuele leidingen in de 'bovenste' laag kunt laten lopen & toch nog isolatiewaarde overhoudt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bedankt voor het advies. Inmiddels ook eens bij de isolatiewinkel gepolst en het wordt van buiten naar binnen : ventilatielatten, daarop pir gelijmd, daarop underlayment (9 of 10mm) door de pir & in de ventilatielatten geschroefd, daarop afwerk multiplex 6mm genageld.
De isolatielatten zijn in principe montagelatten, ze dienen geen ander doel. Je kunt de platen ook verlijmen mocht dat handiger zijn.

Biobased of welke isolatie ontkomt niet aan de universele natuurkundige en biologische uitgangspunten.

Isolatie die stoft is in principe in zekere mate carcinogeen, houtisolatie zeker ook.

Het enige wat invloed heeft op opwarmen danwel afkoelen (buiten IR reflectie) is de Rc waarde van de toegepaste isolatie. Bio of wat dan ook maakt nul verschil.

Het enige wat het systeem wat trager kan maken met opwarmen is hogere massa. Het beetje massaverschil van de isolatie gaat daar geen significant verschil in maken.

Basis natuurkunde, kan geen reclame tegen op.....
 

jorisvh

Post veel
Verdiep je even in faseverschuiving 💡
helemaal mee eens dat er te weinig aandacht is voor transient gedrag zoals opnemen en afgeven van warmte over dag/nacht cycli.
faseverschuiving is zeker relevant maar enkel als de temperatuur aan de buitenzijde van de isolatie grote schommelingen vertoont over dag/nacht cycli, m.a.w. als de warmtecapaciteit van de structuur aan de buitenkant klein is zoals bij HSB, dak, ...
hier, aan aan de binnenzijde van een (veronderstel ik toch) dikke traditionele stenen muur, zal de temperatuur zeer beperkt schommelen en zal de grotere faseverschuiving van bio-isolatie geen verschil maken.

ik zou hier kijken naar isolatiewaarde (om zo weinig mogelijk ruimte binnen te verliezen) + structurele sterkte (zodat koudebruggen tgv bevestiging vermeden kunnen worden). dan is PIR wellicht de beste keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.