Voorstellen

corsiva79

Nieuw lid
1 apr 2025
10
0
Utrecht
  • Is deze Airpress L 6-95 compressor ok? .
  • Is deze bradtacker Ecotools Bradtacker 7902 ok?
  • Zijn bradnails sterk genoeg om de mdf plaat tegen plafond te tacken? Of beter ook nog met een aantal schroeven vastzetten (hoeveel?)? Qua lengte pak ik dan minimaal 2x de dikte van de mdf plaat.

Het is een impulsieve aankoop, dus wil niet richting 200-300euro. PS: heb de berichten op het forum grotendeels gelezen over advies compressor. 1743581737959.png
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.822
3.456
Naden zou ik tapen tegen het tochten. Meestal wordt het stelkozijn koud tegen de platen aan geschroefd. Als je genoeg hoogte hebt, kan je de rest van je plafond ook met de zelfde dikte uit rachelen. Dan kan daar je afwerking op vast zetten. Wat is de reden dat je zo graag mdf wil gebruiken? Die tacker is prima. Ik heb er ook zo een. Het is eigenlijk een afwerk tacker, maar als je ergens genoeg brads in schiet, zit het vast zat. Die compressor zal vermoedelijk je project wel overleven, maar het is wel de goedkoopste china zooi die je kan kopen. Het is met die dingen een beetje geluk hebben. Over het algemeen gaat er iets anders stuk, voordat de tank is doorgerot.
 
  • Leuk
Waarderingen: corsiva79

corsiva79

Nieuw lid
1 apr 2025
10
0
Utrecht
Naden zou ik tapen tegen het tochten. Meestal wordt het stelkozijn koud tegen de platen aan geschroefd. Als je genoeg hoogte hebt, kan je de rest van je plafond ook met de zelfde dikte uit rachelen. Dan kan daar je afwerking op vast zetten. Wat is de reden dat je zo graag mdf wil gebruiken? Die tacker is prima. Ik heb er ook zo een. Het is eigenlijk een afwerk tacker, maar als je ergens genoeg brads in schiet, zit het vast zat. Die compressor zal vermoedelijk je project wel overleven, maar het is wel de goedkoopste china zooi die je kan kopen. Het is met die dingen een beetje geluk hebben. Over het algemeen gaat er iets anders stuk, voordat de tank is doorgerot.
In eerste instantie gekozen voor MDF omdat ik dacht dat het misschien makkelijker af te werken was.
Zou jij beter toch ander materiaal kiezen? Gipsplaten?

Naden: bij 1 kier hebben ze purschuim ertussen gedaan. Maar goede tip. Dan ga ik nog eens met aluminum tape iedere naad tapen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.822
3.456
Dat purschuim zit vermoedelijk tussen je stelkozijn en je kunststof kozijn. Wij gipsen en daarna komt de stucadoor. Maar dat is vooral ook, omdat dat het goedkoopste voor de klant is.
 
  • Leuk
Waarderingen: corsiva79

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
557
122
Tapen van de naden is altijd een goed idee.
Ik heb het ook met gips afgewerkt. Met de harde MDF platen zijn je naden een stuk lastiger goed te krijgen. Gips smeer je gewoon aan.
Die tacker heb ik ook. Van de week nog mezelf vast geniet toen de pin 90gr afsloeg mijn duim in. Dat was mijn fout niet van de tacker. Die is prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: corsiva79

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
47
33
Oosterbeek
Hier wat foto's van mijn project. Ik ben van plan om het aftimmeren met MDF, maar ik zit een beetje te twijfelen over de dikte.

Deze week heb ik vier platen van 18mm gegrond MDF in huis gehaald. De binnenmaat van de dakkapel is 259 cm, maar door de dikke isolatie komt de buitenmaat op 303 cm. Ik wil die 259 cm zo efficiënt mogelijk gebruiken en het voelt als zonde als ik er 36 mm vanaf moet halen voor de afwerking. Ik weet wel dat een ander dat niet ziet, maar ik kan daar niet zo goed tegen.

Het bedrijf dat het dakkapel heeft geplaatst, gebruikt standaard 12mm platen. De wanden zijn eigenlijk al vrij vlak opgeleverd, dus nu zit ik te denken om misschien toch maar 9mm te gebruiken. De 18mm platen kan ik dan bewaren voor een inbouwkast of misschien wel terugbrengen.

Wat zouden jullie doen? Zouden jullie gaan voor 9, 12 of 18mm? En nog een andere overweging: zoals je op de foto bij het Velux raam ziet, zou ik ook kunnen kiezen voor dezelfde 9mm en afwerking. Zou ik dan voor MDF blijven gaan, of dezelfde dikte en eventueel materiaal als het Velux raam overwegen? Hetzelfde materiaal wordt wel lastig, denk ik, omdat de zijwanden groter zijn dan de grootste multiplex plaat en het lastiger is om netjes af te werken waar twee platen tegen elkaar komen.
PS: op 1 van de foto's is de maat van kozijn naar zijwand. Dit is slechts 43mm. Dus hoe dikker de plaat ertegenaan, hoe krapper dat ook visueel eruit ziet. En het raam kan dan niet meer 90 graden open (wat niet perse heel erg is).

Ben benieuwd naar jullie mening en advies!

Bekijk bijlage 155363
Bij de drie Velux dakramen hier, is de aftimmering gedaan met MDF en dat is vervolgens 2x gegrond en 2 x gelakt met Rubbol. Met een beetje inregenen komt er geheid vocht in de MDF plaat via de naden en dan kan het schilder werk opnieuw....., ik heb spijt als haren op m'n hoofd, voor MDF gekozen te hebben. Een ander Velux raam heeft watervast multiplex gekregen (9 mm) en is nog steeds in prima staat
 
  • Leuk
Waarderingen: corsiva79

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
557
122
Lekker bezig. Jammer van de latten. Tegen het plafond doe ik altijd 30 cm.
Smeren doe ik met de kant en klaar uit een emmer van grypoc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.