Voorstellen en een vraag

Thijsdeinum

Nieuw lid
5 feb 2021
3
13
Dag allemaal,

Ik ben Thijs en kom uit Ermelo.
Een jaar of twee geleden heb ik tijdens een mannen uitje een curses houtsnijden gedaan...
In het bos, met een bbq, bier en een kampvuur een lepel uit een stuk hout gesneden. Ik vond het geweldig en thuis de volgende dag mijn eerste "woodspirit" gemaakt. Ik wilde ook zo'n Mora mes maar vind het redelijk prijzig.
Nu kwam ik weer videos tegen van o.a. doug linker en toch maar gewoon wat mesjes bestelt. Een Mora 120, een flexcut kn14 en nu is ook een kn13 onderweg.

Ik heb wat blokjes lindenhout maar zoals doug er in snijdt, dat lukt mij nog niet, waardoor ik meerdere cuts moet maken en dat wordt lelijk. Moet ik mijn messen extra slijpen?

En waar haal ik goede acrylverf, o.a. de huidskleur. Heeft iemand tips?

Hieronder mijn eerste drie mannetjes, (afgelopen drie dagen lekker druk geweest) gemaakt met doug als voorbeeld. De kleinste maakte ik uit een stuk van de kerstboom omdat ik nog geen linden voorhanden had. De andere twee uit een 3x3x7 cm lindenhouten blokje.

Ik ga lekker rondkijken hier en zal af en toe wat posten als ik iets maak.
20210205_173020.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Die Doug die heeft de kracht en techniek opgebouwd. Naast een heel scherp mes zijn dat de ingrediënten. Zorg er altijd voor dat je mes scherp is. Dus beter voor, tijdens en na wetten. Kijk goed hoe hij snijdt. Maar laat je niet uit het veld slaan door meerdere halen met het mes te moeten doen. Net als met leren lopen je moet oefenen en oefenen. De mannetjes zijn goed gelukt.
Met verf hetzelfde verhaal. Uiteindelijk kun je met de meeste verf een goed resultaat bereiken maar ook dat vraagt oefening.
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Leuke mannetjes gemaakt, dat lijkt me nog niet zo makkelijk.

Wat betreft hout, probeer het eens met vers hout. De meeste houtsoorten zijn superzacht om in te snijden zolang het nat is. Wel zorgen dat je de kern uit het hout haalt, dus snijden uit een half stammetje. Dit voorkomt het splijten van het hout, hoewel je het ook dan nog rustig moet laten drogen om scheuren te voorkomen.

Succes en laat vooral zien wat je gemaakt hebt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Thijsdeinum

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk snijwerk. Wat betreft het scherp houden van je gereedschap, helpt het altijd. Het maakt het werken ook veel veiliger, aangezien je minder kracht hoeft te zetten.
Ik gebruik zelf vaker mijn beiteltje, dan een mes bij het snijden van figuurtjes. Voor mijn gevoel heb ik dan veel meer controle.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thijsdeinum

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.