Nog een uitdaging om die weldorpel zelf te maken.Vervangen van de weldorpel ga ik zeker overwegen. Enig idee of deze ook in eiken leverbaar zijn? Ik vind alleen opties in meranti op het grote web...
M.vr.gr. Jan
Nog een uitdaging om die weldorpel zelf te maken.Vervangen van de weldorpel ga ik zeker overwegen. Enig idee of deze ook in eiken leverbaar zijn? Ik vind alleen opties in meranti op het grote web...
Ik zou zeggen: kom langs en we maken een nieuwe weldorpel. Maar ik woon een beetje uit de richting.Vervangen van de weldorpel ga ik zeker overwegen. Enig idee of deze ook in eiken leverbaar zijn? Ik vind alleen opties in meranti op het grote web...
Goed kijken of er geen verborgen spijkers in de verbindingen zitten. Mogelijk is er een spijkertje in geklopt om de zaak te fixeren.Nu alle losneembare delen eraf zijn ben ik begonnen met het losnemen van de verlijmde verbindingen. En dat valt niet mee. Ik heb eerder wel een jaren '60 stoel uit elkaar gehaald met een verfbrander en gedoseerd geweld. Dat ging heel prima. Maar deze verbindingen zijn vele malen groter qua oppervlakte en ik kan niet inschatten of hier al PVAC lijm voor is gebruikt... Deur is van begin jaren '50. Iemand een goed idee? Ook als er oudere (beender)lijm gebruikt is?
Deden ze dat niet met kruistiften aan de binnenzijde?Goed kijken of er geen verborgen spijkers in de verbindingen zitten. Mogelijk is er een spijkertje in geklopt om de zaak te fixeren.
Interessant.Bekijk bijlage 136473
Volgens IJ vd Veen (1947) loodwit en schroeven
Bij ramen wel. Die kruis stiften waren uit aluminium. Heb onlangs nog een half doosje uit de nalatenschap van mijn vader weggegooid.Deden ze dat niet met kruistiften aan de binnenzijde?
Ja. Veel info over binnendeuren, dit was het enige wat ik zo snel kon vinden over buitendeuren.Interessant.
Komt dit uit het boek "Timmeren"?
Goed bezig! In de tijd dat hout duur was en arbeid goedkoop.Ik heb pas die ouwe ambachtschoolboeken ontdekt. Geweldige bron aan no/nonsens informatie voor amateurs als ik.
Niet alleen uit aluminium maar ook uit weekijzer en inderdaad bedoeld voor ramen. Wij hadden ze vroeger ook in langere maten liggen.Bij ramen wel. Die kruis stiften waren uit aluminium. Heb onlangs nog een half doosje uit de nalatenschap van mijn vader weggegooid.