Volwassen afzuiging gezocht :)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
zoals iedereen wel had voorspeld is de blauwe Scheppach ton geen goede match met mijn Jet VVD. Hij trekt het, maar nét. Bovendien zit hij met een vloek en een zucht vol.
Die gaat dus heringezet worden als afzuiger voor de zaagbank, en voor de Jet wil ik wat groters.

Ik bekijk o.a. deze veiling, omdat het niet te ver bij mij vandaan is:


maar indien die nog op gaat lopen qua prijs kijk ik ook hiernaar:


maar als hier iemand binnen afzienbare afstand van Emmen een alternatief aanbied (gebruikt is altijd fijn - milieuvriendelijk) ben ik in de markt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Als je de ruimte hebt, zou ik minimaal voor de HBM 330 profi gaan. De 200 zal te slap zijn denk ik ondanks de gegevens.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kleine update. Deze lente ga ik met een vriend, zodra de ergste kou weg is, de werkplaats aanpakken. ik heb besloten dat de stofafzuiging op de zolderverdieping komt. Ik kan dan leidingen door de vloer maken, deze tussen de liggers van het plafond monteren en naar beneden laten komen daar waar nodig (waar ik apparatuur heb). Dit is de netste oplossing zonder dat het in de weg hangt en dan heb ik ook meer beschikbare vloer beneden.

Momenteel is de afzuiging gepland voor:

De grote lintzaag (geen idee hoe, maar lijkt me slim)
VVD (Jet JPT-260)
Zaagtafel (Atika met 4pk, zal ooit wel een grotere voor komen maar prioriteit heeft dat niet)
Draaibank (heb ik nog niet, maar moet er ooit wel komen)

Ik heb ook een afkortzaagstation maar daar kan ik eventueel de Scheppach ton voor hergebruiken en die gewoon onder het werkblad zetten.

4 grote machines dus die allemaal heel veel troep produceren. Er is krachtstroom beschikbaar en ik wil het centraal aan/uit kunnen zetten vanaf de werkvloer (trekkoordje ofzo). Ik wil doorzichtige leidingen leggen zodat ik eventuele blokkades kan zien.

Als ik bij HBM kijk is hun zwaarste model 400v en 4000 M3 per uur, maar ingewijden zeggen dat de capaciteit bij HBM door twee moet delen voor netto opbrengst. Bovendien zie ik met 3pk vermogen niet waarom ik dan persé de krachtstroom versie (100 euro duurder) moet pakken. Ik heb beneden krachtstroom, op zolder alleen gewone stroom (230v dus). Uiteraard kan ik een kabel trekken, maar ik ga centraal schakelen (dus niet achter een machine zoals wel kan met mijn VVD) dus dat voordeel is er niet.

Vanuit een 'groen' perspectief overweeg ik bovendien altijd eerste 2ehands voor ik nieuw koop. Ik vind het niet erg om 700 euro stuk te slaan op schone longen, maar ik wil wel iets dat geschikt is voor mijn geplande capaciteit.

Wat zouden jullie pakken?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb even snel op marktplaats gekeken maar wat ik daar vind (binnen 75km rijden dan toch) is allemaal relatief bescheiden qua afzuiging, max 1000m3 en/of slechts 1 of anderhalve pk.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Voor zover ik mij kan herinneren was de 230V en de 400V altijd dezelfde prijs. Nu blijkkbaar niet. Vaak staan deze in de aanbieding. Nu dus niet. Indien in de aanbieding... ook dezelfde prijs voor beide uitvoeringen.

Ik heb ook een touwtjessyteem gemaakt. Werkt prima.

Zuigleidingen tussen de plafondbalken lijkt erg praktisch, totdat je de bocht (links of rechts) om moet...Helaas.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Het verschil tussen 230 en 400 volt; 400 loopt veel mooier.
Ik had een hbm 200 op 230 volt, nu een Jet DC1100 op 400V. Beiden met een motor van 2200W, maar de Jet loopt toch echt een heel stuk rustiger. En dat verschil heb ik al bij meerdere machines gemerkt (alleen heb je bij de afzuiger het voordeel van meer/minder kracht niet, dat je wel bij een kolomboor of zaagtafel hebt).
Ik zou zelf dus altijd investeren in een machine op krachtstroom, als ik die mogelijkheid heb.

Houd er ook rekening mee dat de groep(en) in de schuur alles aankunnen. Dus als je een machine + afzuiger aanzet, je binnen de 16 ampere (3680W bij 230 volt) moet blijven als het op dezelfde groep zit. Bij krachtstroom heb je heel wat meer speling (bijna het dubbele aan wattages).
Is de Jet vandiktebank die op 230 volt? (kan 'm tenminste bij vdh alleen zo vinden). Dan is die 2300W. Met een afzuiger van 3 pk (meestal ook 2,2kw) zit je dan al op 4500 watt, dat kan dus niet op dezelfde groep/fase.

Als je de 400V op afstand wilt schakelen, kan je er een 4-polige magneetschakelaar tussen zetten, en dan het ingangssignaal daarvan schakelen met een normale (trek)schakelaar. Laat je hier eventueel over voorlichten bij een elektrazaak.
Zo heb ik het in ieder geval gedaan; de besturing van de verschillende blastgates wordt aangestuurd door arduino, met een centraal signaal via de magneetschakelaar om de afzuiger uit te zetten als alle kleppen dicht gaan (als extra veiligheid bovenop de normale aan/uitschakelaar, zodat ik het systeem niet vacuum kan zuigen).

Denk er wel even bij na dat de normale aan/uitschakelaar van de machine, welke je ook koopt, ook gelijk een nullastschakelaar is. Dus dat je de onderbreking na de aan/uitschakelaar moet maken. En je moet kijken of de trekschakelaar die je in gedachten hebt, bij de 230volt-variant, het vermogen van de motor kan schakelen.

Ik heb bij mij de afzuiger in de ruimte naast mijn werkplaats staan. En heb daarvoor de aan/uitschakelaar op de machine vervangen door een noodstop, en de schakelaar zelf met een lange kabel verlengd en in de werkplaats gemonteerd op een centrale plaats. Dat kan je ook overwegen ipv een trekkoord?
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Kleine update. Deze lente ga ik met een vriend, zodra de ergste kou weg is, de werkplaats aanpakken. ik heb besloten dat de stofafzuiging op de zolderverdieping komt.
Ik snap de wens voor de zolder, maar even een paar overdenkingen vooraf:

Bedenk je wel dat je met een zak van 150-200l houtmot moet zeulen. Afhankelijk van vulling, samenstelling (grof/fijn) en hout kan het best een gewicht worden, naast de flinke omvang.

Bovendien staat de afzuiger uit het zicht en kan je dus slecht zien of deze vol is.

Just thinking out loud... :)
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik heb zo'n HBM 200 Profi staan op 230V, wel regio Utrecht... Hij heeft één zak gevuld voordat ik een nieuwe gedeelde werkplaats betrok waar al stofafzuiging aanwezig was, dus vrijwel nieuw. Hij mag weg voor 60% nieuwprijs, dus 299 inc. BTW (ik kan een factuur maken indien nodig). De Profi heeft een aanzienlijk beter fijnstoffilter dan de katoenen zak van de normale 200.

Groet,

Rick
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ik heb zelf enkele jaren geleden een HBM 100 Profi gekocht op marktplaats. Deze is volgens mij hetzelfde als de gewone 100, maar dan met fijnstoffilter erop. Ik denk dat ik daar toen 100 Eur voor betaald heb.

Ik gebruik deze op mijn combinatiemachine, en heb daar tot nu toe geen klagen over, doet wat het moet doen. Ik heb wel geen vergelijkingspunten met grotere versies.

Succes,
Alexander
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@The Boktor ik hoef daar niet de bocht om, ik kan de leiding op de juiste breedtelengte aanleggen op de zoldervloer en dan de lengte pakken ónder de zoldervloer. Als ik dit aan de muurzijde doe (bovenop) heb ik er weinig last van.

@klusrob 400v is inderdaad een mooiere loop maar de afzuiger (zeker als hij op zolder staat) profiteert daar niet echt van en met 90dba is hij ook niet vreselijk stil. Het opgenomen vermogen is wel een goed punt mijn VVD en Lintzaag zijn 400v maar de zaagtafel is met 3kw op 230v wel op het randje en zal er op één groep niet nog een afzuiger bij kunnen hebben.

@jmartens de 70 liter zakken die ik tot nu toe heb gevuld wogen bijna niks, al zal zaagsel zwaarder zijn dan krullen. Bovendien leggen we in de lente een veel bredere en beter toegankelijke trap aan naar de zolder, dus een paar kilo heulen is geen enkel probleem. Dat ik er niet direct zicht op heb is niet de meest praktische optie, maar zo'n ding neemt veel ruimte in en dat vind ik belangrijker.

@hahnwerke uiterst fideel aanbod, ik kan alleen slecht bepalen (zonder persoonlijke ervaring) of dat model in staat is 4 langere slangen inééns af te zuigen, want de opzet die ik voor ogen heb is dat ik centraal afzuig, ook de machine die op dat moment niet draaien dus. Kan iemand anders daar iets over roepen?

@alexandervanbaelen gezien het vorige denk ik dat de 100 zeker te krap bemeten gaat zijn.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
model in staat is 4 langere slangen inééns af te zuigen, want de opzet die ik voor ogen heb is dat ik centraal afzuig, ook de machine die op dat moment niet draaien dus.


Begrijp ik je goed als je zegt dat je wens is om zonder blastgates aan te gaan sluiten?
Als dat zo is durf ik het wel aan dat je het met een (echte) 4000 m3 machine ook niet gaat redden.

Ik zou echt adviseren om blastgates te monteren.

In het beste geval, als je een joekel van een motor kunt vinden, kun je er 2 permanent open laten staan als dat je wens is.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hi Trigger,

Even nog ter info, de HBM 100 heeft een afzuiging van 900 m³/u , die scheppach die ik denk dat je hebt heeft een afzuiging van 180m³/u volgens de website van HBM. Daarbij is het inderdaad juist dat ik zelf altijs maar één machine heb aangesloten, maar ik ga er van uit dat je zelf toch ook niet voer slangen gaat aanlsuiten zonder kleppen te installeren, denk dat dit niet veel nut gaat hebben, toch?

Succes,
Alexander
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Begrijp ik je goed als je zegt dat je wens is om zonder blastgates aan te gaan sluiten?
Als dat zo is durf ik het wel aan dat je het met een (echte) 4000 m3 machine ook niet gaat redden.

Ik zou echt adviseren om blastgates te monteren.

In het beste geval, als je een joekel van een motor kunt vinden, kun je er 2 permanent open laten staan als dat je wens is.

Weer wat geleerd :D. Nooit geweten dat ze hier 'blast gates' voor gebruiken (wist niet eens dat het bestond) maar hoe implementeer en gebruik ik die? Want ik wil niet steeds een slang moeten omsteken om een apparaat te gebruiken.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Weer wat geleerd :D. Nooit geweten dat ze hier 'blast gates' voor gebruiken (wist niet eens dat het bestond) maar hoe implementeer en gebruik ik die? Want ik wil niet steeds een slang moeten omsteken om een apparaat te gebruiken.


Aha.....excuus ik was in de veronderstelling dat je die keuze bewust wilde maken.

Centrale afzuigsystemen werken bijna zonder uitzondering met blastgates.....dat zijn schuiven die je in je buis monteert op voor jouw situatie makkelijke plekken waarmee je de buizen die je op dat moment niet gebruikt kunt afsluiten zodat in dat gedeelte geen zuigkracht verloren gaat.

Je "stuurt" als het ware de zuigkracht naar de juiste machine op dat moment.
Daar hoef je dus niks voor om te prikken.......je moet alleen zorgen dat de juiste kleppen open gaan.

Dat gebeurd vaak handmatig, maar er zijn ook mogelijkheden om dat automatisch te laten lopen.

Ik las dat je je buizen doorzichtig wil hebben.
Blastgates kun je zelf maken.....daar is genoeg over te vinden op Youtube.

Je kunt ze ook kant en klaar kopen......maar dan zit je aan bepaalde maatvoering vast.
Ik heb deze bijvoorbeeld.

Maar je hebt ze in verschillende materiaal soorten en maten.

Ik/wij weten nog erg weinig over de route van je buizen en het aantal vertakkingen bijvoorbeeld dus het is lastig om een advies te geven over posities en aantallen.

Ik las zo even snel 4 machines......dat zijn dus minimaal 4 blastgates.

Als je vanaf je motor 1 buis hebt met alleen de aftakkingen naar je machines dan ben je er.
Van boven naar beneden aftakken en op de overgang van vaste buis naar flexibel een blast gate.

Vertakt de hoofdbuis zich in 2 stukken alvorens naar de machines te gaan, kun je overwegen om daar ook 2 gates te zetten.
Je kunt dan 1 helft van je buizen drukloos houden/maken zodat je meer zuigkracht overhoud aan de kant waar je het wel nodig hebt.


Hopelijk is eea zo wat duidelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Alles overziende denk ik dat het verstandig is dat je je nog wat verder inleest in deze materie voordat je keuzes maakt waar je spijt van krijgt. Er zijn voldoende topic op het forum waar veel info is te vinden. Net zoals er op sites en youtube info is. Vaak wordt er in de topics naar verwezen.

Succes! Fons
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Alles overziende denk ik dat het verstandig is dat je je nog wat verder inleest in deze materie voordat je keuzes maakt waar je spijt van krijgt. Er zijn voldoende topic op het forum waar veel info is te vinden. Net zoals er op sites en youtube info is. Vaak wordt er in de topics naar verwezen.

Succes! Fons
Hoi Fons,

ik wil je advies graag ter harte nemen, maar kun je iets specifieker zijn? Doel je bijvoorbeeld op de merk of modelkeuze, of het plan van aanpak? De inrichting?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.