Mathieu,
Leuk dat je er zoveel plezier in hebt om te experimenteren.
Ik maak veel te weinig foto's, maar heb toch een paar gevonden van het verlijmen van een gaffel.
Deze gaffel moest niet heel erg krom worden (ik heb ze veel krommer gemaakt dan deze). De vorm wordt bepaald door de vorm van het grootzeil dat aan de gaffel wordt bevestigd. Die vorm leg ik vast in een mal.
De plankjes voor deze gaffel heb ik elk geschaafd tot 11 mm dikte. Essenhout, zoals je ziet. Deze keer niet op vlam, omdat ik niet aan geschikt hout kon komen.
Er zijn wel leuke details te zien op deze foto's. Ik zal er enkele noemen: je ziet een stijve ondergrond die vastgeschroefd zit op de bokken, om te voorkomen dat de zaak gaat schuiven als de planken er tussen gedrukt worden; dat gaat namelijk met vrij veel kracht.
De ondergrond (basis) moet ook goed stijf zijn om het gewicht van alle lijmklemmen te kunnen dragen zonder doorbuigen.
Je ziet aan de binnenbocht allemaal steuntjes staan, op korte afstand van elkaar. Dat zijn de herbruikbare steuntjes die ik voor elke gaffel precies in de juiste bocht vastschroef op de basis. Al die steuntjes zijn voorzien van ducktape om hechting aan de gaffel te voorkomen.
Verder zie je aan de beide uiteinden 1 steuntje staan aan de buitenbocht, om de volgende reden: als ik ga lijmen (alles is dan al ontvet en opgeruwd, de plankjes zijn genummerd, de lijm is afgewogen en geroerd) smeer ik de plankjes tweezijdig dun in en stapel ze, al smerend, één voor één op. Dan ligt er even later een pakket plankjes, die alle kanten op willen drijven op de lijm. Ik draai er aan beide uiteinden ducktape er omheen, om de plankjes bij elkaar te houden. Dan kantel ik het plankjespakket en steek het aan 1 uiteinde in de mal, tegen het steuntje dat aan de buitenkant staat aan. Vervolgens druk ik het pakket langs alle steuntjes en haak het achter het buiten-steuntje aan de andere kopse kant. Daar is flink kracht voor nodig. Op dat moment ligt het hele pakket rustig ingeklemd in z'n gootje.
Onder het houtpakket zie je plastic: dat is van dat goedkope brede verpakkingstape. Ook om hechting aan de basis te voorkomen, en transparant om de aftekening op de basis nog te kunnen zien (ik plak die tape voordat de steuntjes op hun plaats worden geschroefd).
Zodra het pakket zo ligt, schroef ik enkele knevels er dwars overheen met lange schroeven, om de plankjes naar beneden te dwingen. Die knevels, beplakt met tape, zie je ook op de foto's.
Daarna gaan de lijmklemmen (die schoongemaakt en teruggedraaid klaarliggen) er op, werkend vanuit het midden naar de beide uiteinden. De klemmen zet ik op de steuntjes om het hout daar goed tegenaan te draaien. Waar nodig, komen er nog klemmen tussen de steunen in, om te voorkomen dat het essenhout gaat "bobbelen". Uiteindelijk zitten de lijmklemmen gemiddeld 15 cm van elkaar.
Overigens zie je ook, dat de laatste steun extra vastgezet is met een lijmklem. Kennelijk was de kracht erop te groot voor de schroeven.
Vanaf het moment dat de twee componenten van de lijm elkaar raken, totdat alles helemaal aangeperst is, is er ongeveer een half uur verstreken. Dat kan alleen maar als alles klaarligt, als de telefoon uitstaat en hond, kind en kat zijn opgesloten.
Ik laat zo'n gaffel twee etmalen uitharden. Dan los ik hem. Meestal veert-ie aan de uiteinden twee of drie mm terug, niet meer.
Daarna komt de afwerking: de zijden vlakken, grotendeels ovaal schaven, een sponning er uit zagen, gaatjes boren voor het zeil (op precies de goede plaatsen, ook volgens de mal) en rvs-beslag maken.
Het is raadzaam om bij zo'n klus oude kleren te dragen, want het is altijd weer een knoeiboel met al die aalgladde ingesmeerde plankjes. En niet onbelangrijk: als je lekker bezig bent met het verlijmen met handschoenen vol lijm, negeer dan jeuk op je hoofd
Groet,
Wim.