Vlakbank problemen

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.528
1.144
Omgeving Leiden
Ik heb de vlaktafels met een rei bekeken. Als ik de rei over één tafel leg, ligt de winkelhaak mooi stabiel (60cm lang). Als ik de haak over beide tafels tegelijk leg, met het midden van de rei over de as heen, dan kan ik die rei een beetje op en neer bewegen. Leg ik diezelfde rei met 50cm op de ene tafel en 10 cm op de andere tafel, op meerdere plekken gemeten, dan wankelt er niks.
.Je hebt het over een rei die je gebruikt en een winkelhaak. Wat doe je precies?
Maak daar eens een paar fotos van.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
729
146
Stiens
Ik heb dit ooit gedaan met een Robland schaaftafel en het kostte mij heel veel tijd. Ik denk dat dat niet anders kan, als je geen ervaring hebt. Het is ook niet zo makkelijk om met enkele geschreven reacties van hier, aan de slag te gaan. Ook al deugen die beslist.
Gelukkig zijn er nu veel meer goede instructies te vinden op internet. Niet zelden wordt een Hammer gebruikt. Ook bij Engelstalige (Amerikaanse) filmpjes.

Iemand refereerde al aan de messen. Je zou kunnen beginnen, die te bekijken en eventueel opnieuw te plaatsen. Gewoon om daarvan te leren. Ook als ze wel goed zitten, kan dat geen kwaad.

Ik vraag mij af . . . het vervoer valt toch onder verantwoordelijkheid van de verkoper? Als het niet lukt moeten zij de monteur sturen die het zaakje weer in orde brengt. Kun je en passant meekijken hoe hij/zij werkt.

Succes!

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.918
1.095
Omgeving Eindhoven
Je geschaafde hout moet in ieder geval vlak zijn na een aantal keer over de vlakbank..
Als je een plankje van zeg een cm of 50 schaaft en dat dan met de geschaafde kant plat op de in- of uitvoertafel legt, zou er geen kier moeten zijn.
Inderdaad druk zetten op de plank net na de messen, op de uitvoertafel dus.
Wel viel het mij op met sommige stukken hout van circa 80cm lang dat het laatste stukje van de plank wegschaven iedere keer werd overgeslagen. Daarom heb ik zo'n plank soms wel 10x eroverheen gehaald waardoor die enorme dikteverschillen ontstonden.
Dit is iets wat ik zo niet zou verwachten, als je techniek goed is. Als je het hout vlak op de tafel legt zoals ik hierboven schreef, zie je dan dat dat stuk wat niet geschaafd wordt ook los ligt van de tafel (maw dunner is daar)?
EN als testhout: een dikker stuk is makkelijker hanteerbaar dan dunnere planken vind ik zelf. Bijvoorbeeld een (goed spijkervrij!) palletbalkje.
Als ik de haak over beide tafels tegelijk leg, met het midden van de rei over de as heen, dan kan ik die rei een beetje op en neer bewegen.
Je had de aanvoertafel geheel omhoog staan, dus de rei/winkelhaak raakte de as niet aan?
In dat geval zouden beide tafels exact in 1 lijn moeten liggen, dus zou er geen wiebel van de rei/winkelhaak mogelijk moeten zijn.
Controleer dit zowel als de rei recht over de tafels heen ligt, als ook schuin overdwars (dus van linksvoor naar rechtsachter en andersom). En indien mogelijk met een langere (wel exact rechte) rei.
Iemand refereerde al aan de messen. Je zou kunnen beginnen, die te bekijken en eventueel opnieuw te plaatsen. Gewoon om daarvan te leren. Ook als ze wel goed zitten, kan dat geen kwaad.
TS heeft een machine met spiraal-as. Messen zitten dus goed als ze aanwezig zijn. Het ligt dus niet aan de messen, tenzij deze echt los zitten (maar dan zou het bericht anders zijn)
Ik ben inmiddels in het bezit van een a3 31 hammer.

Helaas is er een ongeluk gebeurt tijdens het lossen waarbij één van de vlaktafels (invoer) een klein beetje opgetilt is geweest doordat de klep aan het zakken was, maar de tafel die uitstak t.o.v. de pallet net een klein stukje op de trailervloer leunde en toen een paar cm is opgetild..
Ik ga ervan uit dat je de machine nieuw hebt gekocht bij Felder NL / Van Schoonhoven in Barneveld?
Zo ja: Heb je bij het tekenen van de vrachtbrief een opmerking laten maken dat de chauffeur deze fout heeft gemaakt tijdens het lossen? En heb je het gemeld aan Felder NL?
Als je dan nu twijfelt of er iets mis is met de machine, zou er in het geval dat het bij hen bekend is dat er iets is misgegaan is bij het lossen door de door hen ingehuurde chauffeur, door hen een monteur naar jou gestuurd moeten worden om te kijken of dit schade aan je machine heeft opgeleverd.

jorisvh

Post veel
als een plank overal ongeveer even dik is, en dat is na het vlakken niet meer het geval, is het wellicht een combinatie van een holle/bolle plank en hoe je die aanbiedt aan de messen: orientatie van de plank en waar je drukt.

in principe leg je de holle kant beneden zodat de plank niet wiebelt en voor en achteraan de tafel raakt. dan maakt het iets minder uit waar je drukt, tenzij de plank vervormt door het drukken.
als de bolle kant beneden zit wiebelt de plank. dan hangt het ervan waar je drukt waar je gaat afnemen. als je dan vooraan en op de afvoertafel drukt (zoals het in principe hoort), ga je een plank krijgen die vooraan dunner is dan achteraan.
overdreven schetsjes in poging het duidelijk te maken.
1745041984853.png
voor je begint steeds de plank op de aanvoertafel leggen en proberen wiebelen en kijken waar de plank de tafel raakt. op basis daarvan beslissen hoe je begint de vlakken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.339
510
ik kan dit maar op 1 maniet verklaren.
je aanvoer blad en je afvoerblad zijn onderling niet goed uitgelijnd.

in combinatie met dat je druk houd op het aanvoerblad tot je hout vrijwel geheel is geschaafd en je dan pas overpakt naar het afvoerblad

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
43
2
Nederland, omgeving Hoorn
Goedemiddag,

De vlakbank is inderdaad nieuw bij Felder vandaan. Hij is daar van tevoren afgesteld en ingeschaafd waar voor betaald is. Vervolgens is er een ongeluk gebeurd tijdens lossen wat al gecommuniceerd is met de transporteur en Felder. Transporteur heeft ongeval erkend, dus nu aan mij de taak om even goed te kijken of alles nog goed is. Zo niet, dan moet er op kosten van de transporteur een monteur komen is de bedoeling.

Op één van de foto's zie je de winkelhaak precies mooi verdeeld over beide vlaktafels. Nu kan deze winkelhaak dus beetje wiebelen. Als ik de winkelhaak wat dichter tegen de geleider aanzet of juist dichter richting de voorkant van de machine, blijft de winkelhaak overal beetje wankelen.

Als ik, zoals op de andere foto te zien, de winkelhaak aan één kant slechts 10cm op de andere tafel laat vallen en dit ook weer op meerdere plekken meet en ook schuin, dan merk ik géén speling.

Dit moet dan toch simpelweg aantonen dat de vlaktafels niet helemaal goed staan?
Ik moet het schaven nog beetje oefenen, op juiste manier/plek druk uitoefenen en glijmiddel gebruiken zijn goede tips, maar los daarvan geeft de test met de winkelhaak toch eigenlijk aan dat er iets niet goed zit?

Misschien dat die oneffeheden in de tafels vooral zichtbaar wordt bij bredere, langere stukken hout?

Maar de test met de winkelhaak lijkt mij aanleiding genoeg om Felder een monteur te laten langskomen? (Er is immers betaald voor stellen vd tafels)

Bijlagen

• 20250419_130902.jpg
    20250419_130902.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 8
  • 20250419_130850.jpg
    20250419_130850.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 9

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
729
146
Stiens
Maar de test met de winkelhaak lijkt mij aanleiding genoeg om Felder een monteur te laten langskomen? (Er is immers betaald voor stellen vd tafels)
Zoals ik al schreef, lijkt mij ook.

Ondertussen zie ik nu pas dat je kleine wisselmesjes gebruikt en niet de lange (30 cm) messen. Dan heeft losmaken en opnieuw monteren geen zin.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.