Vlakbank opknappen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Tijd voor een update, het gaat sneller dan gedacht!

Na het verwijderen van alle boutjes en schroeven het binnendraad schoon gemaakt met een tap:
IMG_20160813_130914289.jpg

Hierna was het tijd voor de grote schoonmaak, alles gedemonteerd, roestige delen in de schoonmaakazijn gemikt en vet verwijderd met wasbenzine.
IMG_20160813_132637330.jpg

Nadat alles schoon was de delen die gelakt waren of konden worden in de primer gezet (denk niet dat er nog iets anders overheen komt, mooi roodbruin is niet lelijk).
Een voor/na plaatje:
IMG_20160813_131854410.jpgIMG_20160813_200351093.jpg

Toen konden de tafels weer op hun plek om aandacht aan het loopvlak te besteden.
Hier is wat corrosieschade aan maar van putjes heb je geen last als het oppervlakt maar schoon en glad is.
Omdat het gevlakte staal vrij diepe groeven heeft is het lastig te poetsen en moet het roest en vuil vooral opgelost worden. Ik heb dat met de zelfbedachte WC papier truck gedaan.
Nodig: bloemetjes wc-papier, azijn (roest verwijderen), wasbenzine (vet verwijderen), plastic om af te dekken zodat het schoonmaakmiddel niet verdampt.
Na een paar uur azijn:
IMG_20160814_124400648.jpg

Toen schuren.
eerst de ergste oneffenheden weg met handmatig 120 nat schuren. Toen 320 op de machine en daarna handmatig nat 400 en 600.
Uiteindelijk nog met metaalpoetsmiddel glad geboend.

Met remmenreiniger alle resten verwijderd en daarna de tafels in de paraffine olie gezet.
Het teveel afgenomen en daarna met een stuk kaarsvet erover.
Weer afgeboend en toen was het zo:
IMG_20160814_151618994.jpg
Ziet er nog steeds niet uit voor in de etalage maar het is glad en vlak dus wat wil je nog meer!

Toen had ik nog even ruzie met de schaafas waar ik een van de opgeperste lagers niet afkreeg.
Een aardige garagehouder heeft het er met z'n hydraulische pers in 4 milliseconden afgekregen (had ik meteen naartoe moeten gaan ipv 2-3 uur klooien).
Nu zit de as in een fles azijn. Ik ga dat ding ook helemaal in de primer zetten ander roest het in mijn ongeisoleerd schuur meteen weer. (uiteraard niet de stukken waar lagers opgeperst moeten worden)
Leuk om te weten, ondanks mijn geklooi zijn de lagers nog in prima staat. Die gaan er dus gewoon weer op.
IMG_20160815_193110954.jpg

volgende uitdaging wordt het assembleren van het hele ding.
Het parallel stellen van de tafels (heb ik al iets op bedacht)
En het stellen van de lagerblokken (geen flauw idee nog hoe ik dat ga doen).
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Lang geleden dat ik iets gepost heb...

Ik heb de machine in elkaar gezet en er simpel onderstel voor gemaakt.
Daar moeten als het goed werkt zwenkwielen met rem onder.

IMG_20161026_141748173.jpg

De oude motor was kapot gegaan (was 0,9kW) ik heb tweedehands een andere motor gekocht:
IMG_20161026_141829416.jpg
Deze draait los als een zonnetje en draait met de hand zeer licht, net als de schaafas.
Als ik ze met elkaar verbindt met de v-snaar komt de motor niet op snelheid maar blijft ie langzaam draaien.
Zelfs met zeer lage snaarspanning.

Als ik het geheel met de hand ronddraai voel ik geen rare weerstand.

Het lijkt erop dat het aanloopkoppel van deze motor te laag is.
Is er iemand hier die verstand heeft van dit soort aandrijftechniek?

De vorige motor had een amper hoger vermogen maar moest ook nog via 2 v-snaren en 4 poelies de schaafas aandrijven.
Zijn er nog andere factoren die ik over het hoofd zie?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.299
178
Halverwege Utrecht en Amsterdam
de waarde die op de motor staat zit die er ook op? 80uF en je hebt 2 typen motoren, a. die met Start condensator b. die met een loopcondensator.
Type a heeft de condensator alleen nodig om op te starten en zal normaal gesproken probleemloos lopen als hij eenmaal gestart is.
Type b heeft de condensator nodig om zijn volledige kracht te kunnen leveren tijdens het draaien.

Als je type b hebt is het duidelijk lijkt me, met type a kun je ook door een lekke condensator problemen krijgen tijdens het lopen met het leveren van de volledige kracht
Type a kun je testen door de condensator eraf te halen en direct na het aanzetten van de sapnning een zet in de juiste richting geven en hij zal gewoon doorstarten en power leveren die hij heeft. Bij type b gaat dat niet werken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Op het type plaatje staat as.motor, dat zou goed kunnen staan voor asynchroon. Dan heb je dus een condensator nodig voor de fase verschuiving, een type B volgens fantic.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
de waarde die op de motor staat zit die er ook op? 80uF en je hebt 2 typen motoren, a. die met Start condensator b. die met een loopcondensator.
Type a heeft de condensator alleen nodig om op te starten en zal normaal gesproken probleemloos lopen als hij eenmaal gestart is.
Type b heeft de condensator nodig om zijn volledige kracht te kunnen leveren tijdens het draaien.

Als je type b hebt is het duidelijk lijkt me, met type a kun je ook door een lekke condensator problemen krijgen tijdens het lopen met het leveren van de volledige kracht
Type a kun je testen door de condensator eraf te halen en direct na het aanzetten van de sapnning een zet in de juiste richting geven en hij zal gewoon doorstarten en power leveren die hij heeft. Bij type b gaat dat niet werken.

Ik heb je testje gedaan Fantic.
Ik heb 1 van de condensatordraadjes los gemaakt.
IMG_20161026_193612163.jpg
Als ik de motor onder spanning zet gaat hij brommen/zoemen maar niet draaien. Als ik hem een zet in de draairichting geef gaat hij wel draaien maar op lage snelheid en het gebrom blijft.

zoals je ziet heeft een of andere spuitbusfanaat zich ooit op de motor uitgeleeft en alles van een laag grijs voorzien. Ook de condensator.
Ik heb geprobeerd de verf eraf te krabben met een mesje maar daarbij onherroepelijk ook de tekst beschadigd.
Ik heb met zekerheid het volgende kunnen lezen:
20 uF
350V
IMG_20161026_194336861.jpg
Voor zover ik weet is dat een te lage capaciteit voor een startcondensator (56 uF/kW?)

Wat kan ik hier uit concluderen???
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.955
969
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat je de motor niet mee de hand kunt aanslingeren als je de condensator loshaalt lijkt erop te wijzen dat het om een bedrijfscondensator gaat. Dan is het niet vreemd dat de motor onbelast (met aangesloten condensator) wel loopt maar belast niet - als de condensator maar 20 uF is en de motor 80 uF vraagt...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hmm. Ik ben nog niet zo zeker van die 80 uF van fantic. Op het type plaatje van de motor staat ook: CB 20uf/400v tropicalized.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nieuwe van 0.75kW is een stuk minder dan de oude. En ik vind mijn 1.1kW al te weinig :rolleyes:
Je mag die van mij wel overnemen als je nieuwe toch niet voldoende blijkt te zijn.

Waarschijnlijk zijn ze identiek.
1.1 kW motor die op 2 fases loopt heeft 2/3e van het vermogen. 1.1x (2/3) = 0.73 kW.
Het is niet veel maar het is ook een kleine vlakbank.
In jou geval ging het om een vlak/vandiktebank meen ik me te herinneren?
Daar moet de motor ook aandrijfrollen aandrijven en de breedte is groter.

Met scherpe messen en kleine afname verwacht ik weinig problemen. Deze machine is hoe dan ook niet geschikt voor grof werk.
Planken een recht kantje geven om te verlijmen moet wel lukken, als ie draait tenminste..

Ik ga maar eens kijken of ik de condensator kan vervangen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Hij loopt op 1 fase zo goed ik weet.

Het is inderdaad een combimachine, maar bij vlakken zet je de aandrijfrollen uit. Die zorgen niet echt voor vermogensverlies.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.351
199
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan het niet goed lezen maar het lijkt dat de motor 2 condensatoren nodig heeft (is niet zeldzaam) Namelijk één voor het starten (Cs) van 80 microfarad en één voor permanent gebruik van 20(?) microfarad. De startcondensator zou dan door een centrifugaal-schakelaar worden uitgeschakeld zodra de motor op toeren is.

Heb je de motor tweede hands gekocht?

Overigens: prachtige opknapbeurt!

mvg
klaas0639
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik kan het niet goed lezen maar het lijkt dat de motor 2 condensatoren nodig heeft (is niet zeldzaam) Namelijk één voor het starten (Cs) van 80 microfarad en één voor permanent gebruik van 20(?) microfarad. De startcondensator zou dan door een centrifugaal-schakelaar worden uitgeschakeld zodra de motor op toeren is.

Heb je de motor tweede hands gekocht?

Overigens: prachtige opknapbeurt!

mvg
klaas0639

Waarschijnlijk heb je daar helemaal gelijk in Klaas.
Ik kreeg net een mailtje van een elektromotorenbedrijf en die hadden dezelfde opmerking. Ik ga het schema maar eens opzoeken, volgens hun moet dat in het deksel van de klemmenkast zitten.
Dat zou betekenen dat ik de startcondensator mis en de draaicondensator wel heb. Vreemd genoeg start de motor wel maar draait ie niet goed.
Wellicht zit de (te kleine) draaicondensator als startcondensator geschakeld...?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.351
199
Gem. Winsum (Groningen)
Het is een Rotor RCC 80-2 met een 25 microfarad bedrijfscondensator en een en 80 microfarad startcondensator.

Dit komt wel goed denk ik. Misschien een nieuwe (25 uF) C of inderdaad een C-verwisseling.

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.