Vlakbank of vandikte?

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
29
1
Nederland, omgeving Hoorn
@RVester
Ja ik zag een filmpje waarin e.e.a. uitgelegd werd. Er wordt hout weggeschaafd en voorbij de schaaf zweeft die plank dan natuurlijk. Dan zou op het laatste stukje die plank naar beneden 'vallen'. Maar misschien niet goed begrepen, ik ben hier niet helemaal thuis in.

@MarcelvdW
Toevallig zag ik een mooie tweedehands record power bij mij in de buurt, ik heb die al een berichtje gestuurd voor wat extra info, dus mogelijk wil ik toch zoiets aanschaffen.

Enig idee waarop te letten bij aanschaf 2e hands record power pt107? Vlakheid controleren met voelermaat en stuk recht metaal? Welke toleranties zijn er?

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
212
81
Delft
@Picobello , ik weet niet welk filmpje je hebt gezien, maar het klinkt als een slecht filmpje.
Waarom zou een stuk hout natuurlijk gaan zweven? Drijven allicht, maar zweven:unsure:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.318
1.018
Omgeving Leiden
In het filmpje zie ik wat je bedoelt. Dat is een typische eigenschap van die vlakbank. Wel handig maar niet nodig.
Want als je je messen gaat stellen dan doe je dat tov de outfeed tafel. Die hoeft dan ook niet verstelbaar te zijn.
Hier een filmpje over het stellen van de messen.

Ik zou me ook niet al te druk maken over snipe. Je zorgt ervoor dat je materiaal lang genoeg is. Stukken met snipe zaag je er af. Simpel.

Laatst bewerkt:

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
35
5
Kop van Noord Holland
Ik ben recent overgestapt, m'n oude Elektra Beckum HC 260 doe ik in de verkoop.
Gebruikt, maar onderhouden en betrouwbaar.
Wil er een gangbare prijs voor hebben, hoef geen hoofdprijs.
Mocht je interesse hebben, laat maar weten.
Mocht @Picobello geen interesse hebben in je HC 260 dan zou ik dat wel hebben. Ik ben namelijk opzoek naar een betrouwbare VVD (liefst van iemand hier dus) en heb het budget niet om een nieuwe aan te schaffen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.227
2.295
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tweedehands sta ik normaliter altijd wel voor open, alleen dit is zo'n stuk gereedschap dat ik maar half weet waarop te letten hahah
altijd nuttig om een ervaren collega van op dit forum te vragen om me jou de vvd die je op het oog hebt, samen te bekijken
uiteraard speelt voor die collega de afstand mee
een fries zie ik niet naar zeeuws-vlaanderen bollen
je kan hier jouw regio plaatsen

1735820763706.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.