Vlakbank of vandikte?

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
29
1
Nederland, omgeving Hoorn
Goedemiddag,

Ik wil mijn toekomstige projecten naar een hoger niveau tillen. In het verleden een poort gemaakt waarvan het gebruikte hout niet helemaal recht was, wat problemen gaf met de aansluiting van stukken hout/framedelen op elkaar (zie foto's).
Zo zit er tussen de schoor en borstwering een beetje ruimte bij één vleugel omdat ik hier de beginnersfout had gemaakt niet goed op kromhout te beoordelen alvorens aanschaf.

Nu is de vraag; heb ik om dit te voorkomen in de toekomst nou een vandikte nodig of vlakbank? Ik doelde in eerste instantie op een vandikte, maar bij nader research lijkt een vlakbank hier juist dé juiste tool voor?
Kan mij voorstellen dat een vandiktebank enkel schaaf en vrolijk de banaanvorm van een plank volgt maar deze enkel dunner maakt?

Bedankt alvast en goede jaarwisseling alvast...

Bijlagen

• InCollage_20241231_151222339.jpg
    InCollage_20241231_151222339.jpg
    47,8 KB · Weergaven: 43
  • InCollage_20241231_151552092.jpg
    InCollage_20241231_151552092.jpg
    116,7 KB · Weergaven: 42

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
212
81
Delft
Voor een tuinpoort is het allicht handig om tijdens het ontwerp rekening te houden met licht kromtrekken.
Ik geloof zelf niet in een slede om te vlakken, ik heb het idee dat het zinvoller en sneller is om met een rijschaaf in ieder geval 1 kant vlak genoeg te krijgen zodat die door de vandikte kan.

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
29
1
Ok, dus als ik het goed begrijp is de vandikte echt bedoelt om de dikte van het hout bij te schaven en is de vlakmachine bedoelt om oneffenheden(kromheid) uit een balk weg te schaven? Dat gezegd hebbende, met de tuinpoort even als voorbeeld, zou ik in eerste instantie dus gewoon een vlakmachine moeten hebben?

Ik voel er wel wat voor om dan de vlak/vandikte combinatie te kopen.

Het van tevoren rekening houden met kromtrekken van je werkstuk volg ik niet helemaal? Hoe bedoel je dit precies? De poort is niet achteraf kromgetrokken.

Suggesties voor een goede vlak/vandikte tafelmodel? Is hbm een goed A merk?

Ik denk dat ik iets zoek qua kwaliteit zoals die makita 2012nb of metabo dh330, maar dan dus een combi variant.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.086
920
Enschede, Twente
Suggesties voor een goede vlak/vandikte tafelmodel? Is hbm een goed A merk?

Ik denk dat ik iets zoek qua kwaliteit zoals die makita 2012nb of metabo dh330, maar dan dus een combi variant.
HBM is niet echt A. En een vlakvandikte vind je niet in de kwaliteits- en prijsklasse van de vermelde machines.
Tip: kijk eens naar de Shinto lijn van Dictum op dictum.de

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
223
86
Almen aan zee
Eigenlijk zoals de naam al zegt,
een vlakbank is om te vlakken, om hollingen / bollingen weg te werken
en kanten zuiver haaks of onder je gewenste hoek te maken.

Een vandiktebank haalt er wat dikte af, schaaft je hout dus dunner, plakje eraf.
Maar is je hout hol bol scheluw krom dan blijft dat in grote lijnen zo.
Alleen dunner.

Zoek wat filmpjes op, is vaak veel duidelijker dan woorden

Wat je vraag over HBM betreft: nee is geen A-merk, maar wel heel goedkoop
en als je beginner bent best goed spul vind ik.

Wil je meer en / of heb je een dik spaarvarken dan is er heel veel meer maar ook tegen een prijs.

Je kan ook naar tweedehands kijken, dan heb je voor lowbudgetprijzen van nieuwe dingen
vaak kwalitatief mooier al gebruikt spul.
Vaak zeer de moeite waard als je weet wat je zoekt

Een vlak- en vandikte is wel een grotere machine dan de vandiktes Makita of Metabo die je noemt
weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar als het past, dan doen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.615
461
Dordrecht
Je hebt beide nodig om zuiver gedimensioneerd hout op een normale manier te kunnen maken, dwz zonder getruuk.
Dus een vlak-/vandiktebank. Doe jezelf een lok en koop geen HBM maar een klasse beter. Dan kun je je bezig houden met hout ipv met de machine. Hammer heeft net een eco lijn op de markt gezet, daar zou je eens naar kunnen kijken.

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
29
1
Ik heb weer wat research gedaan, maar zijn er überhaupt vlaktafels onder de 1000 euro met verstelbare uitvoertafel om 'snipen' te voorkomen?

Van Holzstar kom ik dan een tafel tegen die niet verstelbaar lijkt, maar wel circa 110cm lange vlaktafel heeft wat mij wel handig lijkt.
Maar Holzstar schijnt ook weer soort Chinees merk te zijn? Ik moet zeker geen troep hebben. Die vlakvandikte tafel kost ook nog 800 euro evengoed.

Metabo hc260 is misschien nog wat?
Misschien maar zelf maar een paar losse verlengstuktafels maken om lange planken/balken te kunnen ondersteunen?
Ik zal in de toekomst ook wel veel met 200-300cm lang hout werken verwacht ik.

Ik wil gewoon een fatsoenlijk combi vvd kopen voor max 1000 euro van fatsoenlijke kwaliteit waarbij geleiders, instellingen gewoon goed blijft staan met strakke schaafkwaliteit.

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
126
86
Tilburg
Ik zou het marktplein op dit forum een tijdje in de gaten houden, en toeslaan als er een tweedehands machine langskomt. Daar kan je dan eea mee uitproberen. En tzt waarschijnlijk kostenneutraal weer verkopen

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
29
1
Tweedehands sta ik normaliter altijd wel voor open, alleen dit is zo'n stuk gereedschap dat ik maar half weet waarop te letten hahah

Heb wel het idee dat een fatsoenlijke vandikte vinden niet zo moeilijk is, maar dat er met een vlakbank wat meer zaken zijn om op te letten?

Anyway, iemand een suggesie voor een fatsoenlijke vlakbank met of zonder vandikte functie? Max 1000 euro..

Een (2e hands) stationaire machine zou qua ruimte opzich kunnen, maar toch wil ik die schuur zo ruim mogelijk houden.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
280
68
Grönnen
Dit is nu typisch een apparaat wat ik liever (goed) gebruikt koop, deze dingen staan vaak jaren ergens met weinig gebruik en de oudere zijn lekker robuust, en lomp.
Maar, eens, lastig.
Ik kocht er een van collega die wat groters kocht, en dan hap ik graag toe.
Maar staat hier bijna altijd niets te doen.

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
29
1
@thomasz
Ja, dat topic had ik gezien idd.
Met die oudere machines vind ik het lastig inschatten of ik er goed aan doe (vervangingsonderdelen nog leverbaar? Missen er geen onderdelen oid, hoewel dat niet veel kan zijn?)

Die metabo hc260 komt daar ook in voor.
Hoop geld evengoed en naar mijn gevoel heb je dan iets wat het eigenlijk net niet is. Mijn metabo ts? 254 zaagtafel zet ook weleens te denken of dat niet beter kon qua langsgeleider die soms niet helemaal in positie blijft.

Ik kwam een review tegen van de record power pt107. Hij heeft wel in hoogte verstelbare uitvoertafel als ik het goed begrijp. Toevallig paar maanden geleden 2e hands te koop aangeboden zag ik.

Teveel keuze... haha

Het is toch een simpel apparaat zou je zeggen... Ik denk dat de schaafkwaliteit van de messen zelf en dan ivm met krachtige motor 1500+ watt, dat het toch eigenlijk gauw goed moet zijn?

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
212
81
Delft
Sinds wanneer is een verstelbare uitvoertafel nodig om snipe te voorkomen? Bij gangbare vlaktafels stel je de messen toch in?
Bij vlaktafels met wisselmesjes heb je het allicht nodig, maar dat is over het algemeen een andere prijscategorie.
Snipe is een voorkomend probleem bij vandiktebanken omdat het hout opeens anders ondersteund wordt door de rollen rondom het mes. Bij vlakbanken nog niet gehoord.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
223
86
Almen aan zee
Ik ben recent overgestapt, m'n oude Elektra Beckum HC 260 doe ik in de verkoop.
Gebruikt, maar onderhouden en betrouwbaar.
Wil er een gangbare prijs voor hebben, hoef geen hoofdprijs.
Mocht je interesse hebben, laat maar weten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.