Vlak en vandiktebank 300mm

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
In mijn meterkast zit een groot rode stekkerdoos.
het materiaal + de werkwijzen + de terminologie zijn in nl en vl niet altijd gelijk
bij ons zijn de meterkast en de zekeringenkast altijd gescheiden
heb je bij ons krachtstroom, dan betekent dat dat in de meterkast minstens 3 draden toekomen, en die vanuit de meterkast naar de zekeringenkast doorlopen
de meterkast is bij ons verzegeld, opdat zelfs de elektricien er niet aan zou kunnen
de zekeringenkast niet
dat in de zekeringenkast krachtstroom toekomt, betekent nog niet dat je een stopkontakt of bruikbare aansluiting op krachtstroom hebt
zijn er geen apparaten op krachtstroom, dan worden aansluitingen daarop meestal niet onmiddellijk gelegd
Het is een meter of 8 en ja het kan bovengronds, maar ik heb het liever onder de grond omdat het volgens mij veiliger is
ben het met @klusrob eens ivm boven- of ondergronds
in principe kan jij al het graaf- & breekwerk zelf doen, en zorgt de elektricien voor de aansluiting

er zijn wel wat collega's die naar krachtstroom leggen omdat hun machinepark te groot wordt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het graven en weer dichtmaken kan ik zelf dus dan wordt het toch onder de grond.
in dit scenario ga ik er van uit dat jouw elektricien jou laat weten welke kabel onder de grond mag

dit kan de gelegenheid zijn om een wachtbuis met trekdraad bij te leggen voor bv wifi/internet
in mijn werkhuis zijn het wifi-signaal vanuit het huis + het gsm-signaal te zwak
de elektriciteitskabel hangt nu in de lucht
wanneer die in de grond komt, gaan er een paar wachtbuizen bij
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
een contactdoos zit bij ons nooit direct na de meter, maar in de zekeringenkast of er na, doch steeds na een zekering
In NL is de meterkast en zekeringenkast zo ongeveer één geheel. Met daarin dus de meter en meteen gekoppeld de hoofdschakelaar en zekeringen. Als we het hier dus over de meter, meterkast of groepenkast hebben, bedoelen wij dus na de meter + zekeringen. Inderdaad een stopcontact zit nooit voor de zekeringen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
In NL is de meterkast en zekeringenkast zo ongeveer één geheel
wordt dat geheel met een loodje verzegeld, zodat je geen zekeringen bij kan plaatsen ?
in VL wordt de meterkast verzegeld, en staat de zekeringenkast er los van, zodat je in praktijk nog altijd zekeringen bij kan plaatsen
maar de verliesstroomschakelaar, die in de zekeringenkast staat, wordt ook verzegeld, zodat er toch een minimum aan beveiliging is
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Ik ben inmiddels wat verder. En heb nu de HBM 12 op het oog. Zijn er mensen die daarmee werken en mij kunnen zeggen of en hoe hoe die bevalt?
 

orgelman

Nieuw lid
30 sep 2021
19
10
Twente
Ik zou gaan voor een Robland NXSD 310 op krachtstroom. Heb zelf een 4 jaar oude 410 eveneens op krachtstroom. Een supermachine.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De HBM 10" heb ik gereviewed en die verschilt niet zo veel van de 12", waardoor de review relevant voor jou is. Een dergelijk machine is natuurlijk niet te vergelijken met de genoemde Robland NXSD 310. Tussen beide modellen zit de HBM 200 en 300. Over de eerste heb ik ook een review geschreven en de opmerkingen gaan ook op voor de HBM 300.

Indien mogelijk zou ik toch kijken of 400V aanleggen een optie is. Dat geeft jou veel meer vrijheid in de te kiezen machines en meer power.
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik maak zowel tuinmeubilair als 3d snijplanken.
Ik ben in de luxe positie dat ik niet bezig ben met wat het kost.
Ik ben hobbymatig bezig met houtbewerken, maar ik sluit zeker niet uit dat ik mijn huidige baan op ga zeggen en mij volledig met houtbewerken bezig ga houden.
dit alles bij mekaar genomen, blijf ik bij mijn raad om naar de vvd's van robland, hammer en scm te kijken
een tafelmodel ga ik niet afkeuren, maar als je de nodige m²'s hebt + je met de machine een inkomen wil verwerven, dan kies je best voor een zware machine
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me en L.N.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.