Vlak en vandiktebank 300mm

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik hoop dat ik mijn vraag goed geplaatst heb.
Ik ben namelijk op zoek naar een vandiktebank waar planken van 300mm doorheen kunnen, qua breedte namelijk. Het liefste wil ik een combi met een vlakbank. Maar ik heb geen krachtstroom. Dus nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen. Kan ik beter twee apparaten kopen of wel een combimachine die dit allemaal aankan.
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.141
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid
wie veel plaats heeft, is best af met 2 aparte machines, omdat je dan telkens niet moet omschakelen
in de klasse van 300-310 mm zal je meestal een vvd vinden
je schrijft niet of je nieuw of 2dehands wil + wat je budget is
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
vooreerst . . . welkom als nieuw lid
wie veel plaats heeft, is best af met 2 aparte machines, omdat je dan telkens niet moet omschakelen
in de klasse van 300-310 mm zal je meestal een vvd vinden
je schrijft niet of je nieuw of 2dehands wil + wat je budget is
Dank voor je reactie.
Ik ben nog niet thuis is de afkortingen, maar wat bedoel je met een vvd?
Wat je vraag of ik op zoek ben naar een nieuwe of een tweedehands, ook dat weet ik niet. Ik ben in de luxe positie dat ik niet bezig ben met wat het kost. Ik wil goed apparatuur en als een oudje beter is dan een nieuwe dan wordt dat het. Ik ben ook meer bezig met wat is er en dan kijk ik naar dekosten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.141
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat bedoel je met een vvd?
:giggle:
geen zorg
vvd = Vlak&VanDikte
Ik wil goed apparatuur en als een oudje beter is dan een nieuwe dan wordt dat het.
in de houtwereld speelt nostalgie een grote rol
2dehands vind je machines die volledig uit gietijzer bestaan
die gaan nog tientallen jaren mee
wil je meer comfort - bv afstellen tot 1/10de mm - dan moet je naar nieuwere kijken
is budget niet direct een beperking, dan vind je rond de 4.000 € nieuwe machines
zie je er niet tegen op om telkens tussen vlakken & vandikten om te stellen, dan ben je best af met een combi
heb je nog geen stevige tafelzaag - je hebt ons nog niet verteld wat je doet/ambieert & welk gereedschap je hebt - dan ga je beter voor een volledige combi, waar een zaag + vertikale freesas en eventueel een langgatinrichting bij horen
bedenk dat je ook een stofafzuiging nodig hebt
kost je rond de 500 €
voor nieuwe machines ligt tegenwoordig de keuze vooral tussen robland, hammer en scm
daarover vind je op dit forum voldoende info
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik ben hobbymatig bezig met houtbewerken, maar ik sluit zeker niet uit dat ik mijn huidige baan op ga zeggen en mij volledig met houtbewerken bezig ga houden. Vandaar ook dat ik nog open laat wat ik wil gaan besteden.
Ik heb inmiddels een goede zaagtafel (blauwe bosch) en afkortzaag (metabo waarmee ik 10 cm dikte kan doorzagen). Verder heb ik nog een losse freesmachine van dewalt.
Ik maak zowel tuinmeubilair als 3d snijplanken.

Dus dat zo een beetje van mijn achtergrond. En ik mis dus een vlak en vandiktebank. De combimachine lijkt mij het fijnste waarbij ik niet hoef te wisselen, alleen heb ik geen krachtstroom en wil wel dat de vandiktebank 300mm qua breedte aankan. En oh ja het moet ook wel even meegaan.

Verder heb ik niet veel eisen;)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.141
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
De combimachine lijkt mij het fijnste waarbij ik niet hoef te wisselen
bij een combi (v&vd) moet je altijd wisselen
Ik ben hobbymatig bezig met houtbewerken, maar ik sluit zeker niet uit dat ik mijn huidige baan op ga zeggen en mij volledig met houtbewerken bezig ga houden.
ik wens jou alvast veel succes + een degelijk onderbouwd zakelijk plan
passie volstaat niet om van hout je inkomstenbron te maken
wil wel dat de vandiktebank 300mm qua breedte aankan. En oh ja het moet ook wel even meegaan.
ga langs bij de verdelers van robland, hammer & scm + vergelijk
al hun machines zullen lang meegaan
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Dank en je hebt helemaal gelijk. Ik blijf ook eerst mijn huidige baan combineren met het houtbewerken.
Verder ga ik bij een paar leveranciers langs. Dank voor al je hulp
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik kijk zelf al een tijdje naar deze machine: Vlak en vandiktebank 310mm 230V Jet JPT310HHM

Enige probleem is een gebrek aan ruimte. Maar een helix schaafas is voor mij wel een vereiste op een nieuwe machine. Mocht je een keer een spijker raken, kun je een of enkele messen draaien/wisselen. Daarnaast is het een stuk stiller dan een volledig schaafmes over de breedte.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Ik kijk zelf al een tijdje naar deze machine: Vlak en vandiktebank 310mm 230V Jet JPT310HHM

Enige probleem is een gebrek aan ruimte. Maar een helix schaafas is voor mij wel een vereiste op een nieuwe machine. Mocht je een keer een spijker raken, kun je een of enkele messen draaien/wisselen. Daarnaast is het een stuk stiller dan een volledig schaafmes over de breedte.
Top dank je. Is ook een goede toevoeging voor mij.
Wat fijn deze tips, dit scherpt mij ook in wat ik zoek!
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
heb je nog geen stevige tafelzaag - je hebt ons nog niet verteld wat je doet/ambieert & welk gereedschap je hebt - dan ga je beter voor een volledige combi, waar een zaag + vertikale freesas en eventueel een langgatinrichting bij horen
bedenk dat je ook een stofafzuiging nodig hebt
kost je rond de 500 €
voor nieuwe machines ligt tegenwoordig de keuze vooral tussen robland, hammer en scm
daarover vind je op dit forum voldoende info
zoals Zot van Hout al melde, vergeet niet een passende afzuiging! Hier liep ik zelf tegenaan en had dit toch wel wat onderschat. zowel in volume wat het in de werkplaats in neemt as wat je aan volume in spaanders krijgt.
Ik dacht ff snel af te kunnen zijn met een Schepa ton.. maar gelukkig op tijd tot de conclusie gekomen dat die totaal niet ging werken voor de vlak vandike bank ( hammer a3/31)

Mocht je serieuzer willen worden met houtbewerken, zou ik toch ook denken en kijken naar 380/400v. Dit ivm meer keuze en krachtiger machines. Maar ik kan natuurlijk niet in je beurs en Werkplaats situatie kijken.

suc6 met je zoektocht en laat even weten als je iets gevonden hebt wat het geworden is en waarom. Altijd leuk om te zien waarom welke keuzes waarvoor zijn genomen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Hoi,
Als je voor aparte machines gaat, dan kan je ook nog denken aan een zg "lunchbox planer". Is alleen van dikte.
Hier een model van makita, maar andere fabrikanten zoals metabo en jet hebben ze ook.
Omdat je het over snijplanken hebt denk ik dat je er kops hout mee wil schaven. Als dat zo is, dan moet je daar ook rekening mee houden. Ik weet niet of dat met elke vvd namelijk kan.
1631623175878.png
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Top dank je. Is ook een goede toevoeging voor mij.
Wat fijn deze tips, dit scherpt mij ook in wat ik zoek!

Ben zelf aan het sparen voor deze Axminster Trade AT330ST Thicknesser Spiral Block. 330mm breed, helix as. Met wat hulpstukjes kan je hiermee ook goed vlakken. Kanten recht maken doe ik wel op de zaagtafel. Scheelt 2000,- met zo'n grote machine die het allemaal uiteraard veel makkelijker doet :) Maar die ruimte heb ik zelf niet in mijn schuur. Als je de ruimte en het budget wel hebt, is die Jet van hierboven een hele goed keus denk ik voor een eenmanszaak.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Een aantal makers van snijplanken vonden op den duur de breedte van 30 cm een tekortkoming bij het maken van wat grotere snijplanken. O.a. @maja158 heeft voor een bredere machine gekozen. Afhankelijk van je ambities is dat mogelijk een punt van overweging.

Fons
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de Hammer A3-31 met spiraal-as. Zeer tevreden over, zou ik zo aanraden. De spiraal-as is hetzelfde soort als de hierboven genoemde helix bij de Jet. Qua prijs zal dat tov de Jet niet veel uitmaken (scheelde 2 jaar geleden maar een paar 100 euro, en had een beter gevoel toen ik de showroom uitliep).
De A3-31 wordt standaard geleverd met een 400V motor, maar is volgens mij optioneel ook te krijgen op 230. Al sluit ik me ook aan bij voorgaande reacties: als je de mogelijkheid hebt om 400v aan te (laten) leggen in de werkplaats geeft dit veel meer mogelijkheden voor machines. Bijvoorbeeld: hier op het marktplein staat al een machine te koop nu...

Twee apparaten is makkelijk omdat je dan, als je iets vergeten bent te vlakken, dit kan doen zonder om te bouwen. Maar dat is ook in een tiental seconden gebeurd. Twee machines betekent ook 2x de ruimte nodig hebben.
Qua afzuiging; ik heb zelf een Jet DC1100 staan, maar eerder had ik een HBM200 afzuiger. Dat model staat bij veel van de forumleden hier en eigenlijk iedereen is er tevreden van.

Het nadeel van de Hammer (maar dat zal voor meer merken zo zijn): de levertijd kan nogal oplopen.
Maar waar geldt dat tegenwoordig niet voor? Toevallig vanmiddag voor een nieuwe fiets wezen kijken, model dat we in gedachten hadden kon waarschijnlijk pas worden geleverd in week 38. Van 2022...🙁
 
Laatst bewerkt:

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Wat fijn al deze overwegingen! Ik heb een krachtstroom aansluiting in de meterkast. Ga morgen eerst uitzoeken wat het kost om het te laten "verlengen" naar de garage.

Dat bied wel meer mogelijkheden. Meer tips hoor ik graag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.141
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een krachtstroom aansluiting in de meterkast. Ga morgen eerst uitzoeken wat het kost om het te laten "verlengen" naar de garage.
technisch gezien: er komen dus vanuit de meterkast 3 of 4 draden in je zekeringenkast toe ?
hoe ver is het vanuit de zekeringenkast naar de garage ?
kan je het doortrekken zonder ondergronds te gaan ?
 
Laatst bewerkt:

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
In mijn meterkast zit een groot rode stekkerdoos. Ik weet niet of ik de juiste term gebruik, maar het is een groot uitgevallen uiteinde van een verlengsnoer. Die zit in de meterkast.
Het is een meter of 8 en ja het kan bovengronds, maar ik heb het liever onder de grond omdat het volgens mij veiliger is. In de zin dat er niks mee kan gebeuren en het is dan niet in het zicht.

Maar vanwaar je vraag? Is het duurder onder de grond?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Dat lijkt inderdaad een 400V-aansluiting te zijn. Daar zou vanaf aangetakt kunnen worden voor een aansluiting in de werkplaats.
Bovengronds (in een slagvaste elektrabuis) kan in principe goed. Wordt in de industrie veel toegepast, en kan/mag gewoon veilig. Het is alleen niet altijd mooi...
Ondergronds is duurder omdat er meer werk aan zit (graven, mogelijk onder bestrating door dus ook weer terugleggen daarvan). Die arbeid (uurloon dus) maakt ondergronds duurder. Tenzij je het graafwerk en het dichtleggen zelf doet natuurlijk, dan zou er voor een elektricien weinig prijsverschil moeten zijn.
Maar ikzelf zou voor ondergronds gaan, gewoon omdat je dan de kabel niet meer ziet, en het oog wil ook wat.

Wil je echt goedkoop gaan (of tijdelijk) kan je ook met een verlengkabel werken tot in de meterkast. Maar dan moet je deze wel iedere keer opnieuw uitrollen en moeten wel eventuele deuren open blijven staan als je daar doorheen moet met de kabel. Dus voor de lange termijn zou ik het stopcontact laten verlengen tot in de schuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.