Vieze eiken salontafel opnieuw mooi maken

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Een normale lakroller gebruik ik altijd voor skylt. Deze op de site dus

Als je voor een 2e of 3e laag dezelfde roller en kwast wil gebruiken, dan kan dat prima. Als je binnen een dag nog een laag doet, dan kan je de kwast en roller prima in een dicht boterhamzakje bewaren in de koelkast. Dit gaat prima voor een dag of 2. Langer, dan kan je roller eventueel in een gesloten zakje in de vriezer bewaren, maar ik vind de kwaliteit van de roller dan wel achteruitgaan. Het kan dus in de vriezer, maar ideaal is het niet.

En voor het beste aan te brengen. Maak lange, licht overlappende, banen. Ga met de nerf mee, en probeer de hele lengte van de planken in 1 keer mee te nemen. Dus lak (beetje dik) opzetten, en dan lange halen als eindafwerking.
De natte lak slaat vaak wat wit uit, vooral met overlappende banen, maar eenmaal droog, dan is hier vaak niks meer van te zien.
Probeer met de kwast dus te smeren en zoveel mogelijk met de roller af te werken/na te rollen mits mogelijk, zo krijg je een mooie laag die overal even dik is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
En ivm die Skylt lak: je moet een "verharder" toevoegen. In de instructies lees ik dat je die moet toevoegen aan de fles, maar daarna is de lak maar 2 tot 3u bruikbaar. Ik ben niet van plan om gans de fles in 1 keer te gebruiken, hoe moet je die verharder dan toepassen? Of kan je die fles gewoon nog gebruiken eenmaal de verharder toegevoegd is?

Dankjewel :)

Je maakt normaal gezien enkel wat je nodig hebt. Stel dat de verhouding 1:15 is (1 deel verharder tegenover 15 delen product), dan voeg je bij 150 g product 10 g verharder. Ik gebruik hier een keukenweegschaal voor. Heb je dan nog product over na het lakken, kun je dit restje nog wel een dag bewaren in de koelkast om de volgende dag een nieuwe laag te geven. Je zal eens moeten kijken op de fles wat de precieze mengverhouding is (die 1:15 was maar als voorbeeld, hoewel het goed zou kunnen dat dit effectief de verhouding is). Altijd eerst heel goed mengen voor je begint.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je zal eens moeten kijken op de fles wat de precieze mengverhouding is (die 1:15 was maar als voorbeeld, hoewel het goed zou kunnen dat dit effectief de verhouding is)

Op de fles staat het niet, maar de verhouding is inderdaad 1:15. Ik gebruik ook altijd een keukenweegschaal. Dat werkt het makkelijkst.
 

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Op de fles staat het niet, maar de verhouding is inderdaad 1:15. Ik gebruik ook altijd een keukenweegschaal. Dat werkt het makkelijkst.

Meng je die dan eerst in een potje ofzo? Om dan uit te gieten in een rollerbakje? Of op een andere manier?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik giet het meteen in het rollerbakje. En als ik het even wil bewaren voor een 2e laag, dan dek ik het af met vershoudfolie en doe het in de koelkast.
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Ik ging er net aan beginnen, maar dacht dan aan het volgende:
Als ik nu enkel het bovenste tafelblad ga schuren (wat ik van plan was), gaat dat het tafelblad dan niet wit maken, terwijl de poten en de rest bruin blijven? Als ik dan met die Skylt lak ga behandelen, zal dat geen verschil maken voor de kleur en zal ik blijven zitten met de kleurverschillen tussen het blad en de rest.

Hoe moet ik dit oplossen? Na het schuren een lakje zetten met een kleur, en dan pas de Skylt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ging er net aan beginnen, maar dacht dan aan het volgende
bezint eer je begint ;)
Als ik nu enkel het bovenste tafelblad ga schuren (wat ik van plan was), gaat dat het tafelblad dan niet wit maken, terwijl de poten en de rest bruin blijven?
terecht aan gedacht
aan schuren van het onderstel zou ik persoonlijk niet beginnen
da's monnikenwerk
mijn beste voorstel is je over luchtgommen te informeren
da's een soort zandstralen maar dan niet zo radicaal
ik heb er een kleine ervaring mee, maar ik ken het vooral van de uitleg op het internet
het zal er in ieder geval voor zorgen dat de tafel er zo veel mogelijk gelijk uit ziet + de kleinste hoekjes ook uitgeschuurd zijn
 

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Dat luchtgommen is veel te duur... En het is maar een salontafel, zoveel geld/tijd wil ik er nu ook weer niet in steken. Ik heb iets nodig waarbij ik alsnog die Skylt lak kan gebruiken, want anders is dat verloren geld. Dus ik dacht het onderste en bovenste blad opschuren, dan lakken met een kleurlak, dan die Skylt?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Aangezien je salontafel niet zo donker is van kleur, zou je na het schuren eerst een laagje schellak kunnen opbrengen, gevolgd door Skylt. Dat zal de kleur van het onderstel al beter benaderen dan Skylt alleen. En van schellak ben ik redelijk zeker dat Skylt ermee compatibel is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.